Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-26, 08:55
  #997
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxon
I början av januari lyfter planet till Bangkok för att jobba ett år. Jag har kollat runt lite men endast hittat väldigt klen information om att hyra lägenhet. Finns det någon här på forumet som har något tips? Länkar till hemsidor med uthyrning eller bara allmänt.

Det kanske till och med finns någon som bor i just Bangkok?

Vad ska du jobba med? Lägenheter finns det i mängder. Jag rekommenderar att ta in på hotell till en början. Lär känna staden lite och titta över i vilken del du vill bo. Jag bor själv i Asoke/Makkasan sedan 1 år tillbaka och jobbar i Sukhumvit.

Jag har en bra mäklare om du behöver som kan visa dig runt på olika lägenheter om du bara specifierar lite vad du letar efter samt vilken budget du har.

Bara att skrika till om du har frågor!
Citera
2017-11-08, 14:09
  #998
Medlem
Hej

Varit i Thailand ett flertal gånger, men det är mycket länge sedan. Men på den tiden satt det ofta en kvinna i hotellvestibulen och hon hade faktiskt en resebyrå. Köpt många resor där i vestibulen. Är det samma nu, eller måste man ut på stan och leta?
Hade i alla fall tänkt hyra en lägenhet genom en sådan resebyrå - om nu detta arrangemang fortfarande finns?
Mem jag tänkte bara bo där i två månader och undrar nu
1) Vad kostar en hyfsad lägenhet med security ac och så vidare
2) Hyr man ut för så kort tid?
3) Vad bör jag tänka på mer?
Citera
2017-11-15, 16:51
  #999
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stangjern
Hej

Varit i Thailand ett flertal gånger, men det är mycket länge sedan. Men på den tiden satt det ofta en kvinna i hotellvestibulen och hon hade faktiskt en resebyrå. Köpt många resor där i vestibulen. Är det samma nu, eller måste man ut på stan och leta?
Hade i alla fall tänkt hyra en lägenhet genom en sådan resebyrå - om nu detta arrangemang fortfarande finns?
Mem jag tänkte bara bo där i två månader och undrar nu
1) Vad kostar en hyfsad lägenhet med security ac och så vidare
2) Hyr man ut för så kort tid?
3) Vad bör jag tänka på mer?

Hej! Det finns liknande arrangemang fortfarande men att få till ett "hem" på det sättet är inget jag sett.
Ska du hyra lägenhet så är majoriteten 1 års kontrakt om du ska ha ett sjysstare boende. Jag kan rekommendera att kolla på Facebook i t.ex. gruppen "bangkok - take over my lease - short term rentals - space sharing" där kanske du kan hitta någon som ska flytta och du kan ta över deras kontrakt. Tänk på att du förmodligen kommer få lägga 2 månaders deposition samt 1 månad hyra i förväg!
Jag betalar 6k svenska för min lägenhet vilket är dyrt här men då byggnade sprillans ny och har allt man kan önska sig.
Har kollegor som bor för 2k svenska i ett rum bara. Sånna boenden kan du hitta som hyr ut short term.
Välj ett område som du tror du kommer trivs i, åk runt mycket och titta, det finns mängder med lägenheter. Tänk på att hitta någonting som har nära till lokal transport BTS & MRT så blir livet mycket lättare här i stan!
Citera
2017-11-15, 21:05
  #1000
Medlem
rekoTyps avatar
Vi är 5 st killar som ska åka i slutet av januari och är sugna på att hyra en finare/lyx-villa i 4-5 nätter. Vi tänkte i Patong eller någonstans där omkring. Någon med bra tips på en hemsida där man kan söka på lite olika alternativ eller som möjligtvis har någon bra kontakt där nere?
Citera
2018-03-16, 21:02
  #1001
Medlem
Bor i Thailand sedan 3 år tillbaka! Studerade i Bangkok 1 år och har sedan dess arbetat med miljöskydd på några av de större sjukhusen främst i södra delarna! Genom mitt jobb ordnas boende årsvis i lägenhet! Har ni frågor om boende har jag ändå rätt bra koll! Fråga gärna! Tipsar om fb tråden svenskar i Thailand!
Citera
2018-03-19, 09:31
  #1002
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huldasbageri
Bor i Thailand sedan 3 år tillbaka! Studerade i Bangkok 1 år och har sedan dess arbetat med miljöskydd på några av de större sjukhusen främst i södra delarna! Genom mitt jobb ordnas boende årsvis i lägenhet! Har ni frågor om boende har jag ändå rätt bra koll! Fråga gärna! Tipsar om fb tråden svenskar i Thailand!
Que?
Citera
2018-05-08, 18:49
  #1003
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Gränsen för att vara garanterad att slippa äckliga kryp går någonstans mellen tre och fyra stjärnor.
Jag har i och för sig bott på eminenta, kackerlackfria hotell helt utan stjärnor men aldrig på 4- och 5-stjärniga med kackerlackor och andra kryp.

Troligen är det som du säger. Jag letar efter bra hotell i Bangkok och eventuellt Pattaya, och kanske måste man betala minst 500 SEK natten (eller rentav mer?), för att få ett rent hotell utan ohyra. Om det dessutom är tyst nattetid, är det av intresse.

Ändå, hotellpriserna verkar rätt höga, med tanke på att det ju är ett nästan-U-land. Mer än 5-600 SEK per natt tycker jag knappast att det vore värt.
Citera
2018-05-08, 19:11
  #1004
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad

Troligen är det som du säger. Jag letar efter bra hotell i Bangkok och eventuellt Pattaya, och kanske måste man betala minst 500 SEK natten (eller rentav mer?), för att få ett rent hotell utan ohyra. Om det dessutom är tyst nattetid, är det av intresse.

Ändå, hotellpriserna verkar rätt höga, med tanke på att det ju är ett nästan-U-land. Mer än 5-600 SEK per natt tycker jag knappast att det vore värt.
Finns ju inget likamedtecken mellan U-land och pris?
Sök hotell i Luanda, Angola. Billigaste är ett nollstjärnigt för 424 kr/natten. Tataaaam; bilderna på sajten visar lyx som ett handfat och t o m en toastol, fast utan toaring och lock....
Tillgång, efterfrågan, osv...
Citera
2018-05-08, 23:17
  #1005
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hapoel
Finns ju inget likamedtecken mellan U-land och pris?
Sök hotell i Luanda, Angola. Billigaste är ett nollstjärnigt för 424 kr/natten. Tataaaam; bilderna på sajten visar lyx som ett handfat och t o m en toastol, fast utan toaring och lock....
Tillgång, efterfrågan, osv...

Nej, det gör det väl inte, generellt. Det är bara min uppfattning om vad jag anser värt att spendera på hotell i mer eller mindre fattiga länder.
Citera
2018-05-09, 00:38
  #1006
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Troligen är det som du säger. Jag letar efter bra hotell i Bangkok och eventuellt Pattaya, och kanske måste man betala minst 500 SEK natten (eller rentav mer?), för att få ett rent hotell utan ohyra. Om det dessutom är tyst nattetid, är det av intresse.

Ändå, hotellpriserna verkar rätt höga, med tanke på att det ju är ett nästan-U-land. Mer än 5-600 SEK per natt tycker jag knappast att det vore värt.

U-land vet jag inte. Thailand är i hög grad ett jordbruksland med tiotals miljoner människor med låga inkomster. Dock är det så att det mesta funkar bättre i Thailand än i Sverige. Hotellen är bättre, lyxigare med mer bekvämligheter. Bilparken på samma nivå men med Honda och Toyota istället för Volvo och VW. Fräschare mat, bättre råvaror till låga priser. Infrastrukturen är bättre, bussar, tåg och flyg avgår vid rätt tid och funkar oavsett väderlek. Behöver du träffa en doktor kan du lätt göra det samma dag du kommer på idén. Att landa på Arlanda när man kommer från Suvarnabhumi känns som att komma till en sunkig, halvrutten, småskitig provinsflygplats i jämförelse med den ultramoderna flygplatsen i stål och glas som man lämnade 10 timmar tidigare. Skolorna funkar, inga adhd-barn från mellanöstern som ställer till oreda och slår sina lärare. Lagbrytare, upprorsmän och våldtäckare straffas stenhårt. Stenkastning mot ambulanspersonal medför troligen dödsstraff. I sammanhanget är det alltså Sverige som är u-landet.

För 5-600 kr får man lätt bra och rent boende. 5-stjärningt kostar från en tusenlapp och uppåt.
Citera
2018-05-09, 01:19
  #1007
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
U-land vet jag inte. Thailand är i hög grad ett jordbruksland med tiotals miljoner människor med låga inkomster. Dock är det så att det mesta funkar bättre i Thailand än i Sverige. Hotellen är bättre, lyxigare med mer bekvämligheter. Bilparken på samma nivå men med Honda och Toyota istället för Volvo och VW. Fräschare mat, bättre råvaror till låga priser. Infrastrukturen är bättre, bussar, tåg och flyg avgår vid rätt tid och funkar oavsett väderlek. Behöver du träffa en doktor kan du lätt göra det samma dag du kommer på idén. Att landa på Arlanda när man kommer från Suvarnabhumi känns som att komma till en sunkig, halvrutten, småskitig provinsflygplats i jämförelse med den ultramoderna flygplatsen i stål och glas som man lämnade 10 timmar tidigare. Skolorna funkar, inga adhd-barn från mellanöstern som ställer till oreda och slår sina lärare. Lagbrytare, upprorsmän och våldtäckare straffas stenhårt. Stenkastning mot ambulanspersonal medför troligen dödsstraff. I sammanhanget är det alltså Sverige som är u-landet.

För 5-600 kr får man lätt bra och rent boende. 5-stjärningt kostar från en tusenlapp och uppåt.

Tack för intressant och utförligt svar!
Citera
2018-05-09, 10:25
  #1008
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
U-land vet jag inte. Thailand är i hög grad ett jordbruksland med tiotals miljoner människor med låga inkomster. Dock är det så att det mesta funkar bättre i Thailand än i Sverige. Hotellen är bättre, lyxigare med mer bekvämligheter. Bilparken på samma nivå men med Honda och Toyota istället för Volvo och VW. Fräschare mat, bättre råvaror till låga priser. Infrastrukturen är bättre, bussar, tåg och flyg avgår vid rätt tid och funkar oavsett väderlek. Behöver du träffa en doktor kan du lätt göra det samma dag du kommer på idén. Att landa på Arlanda när man kommer från Suvarnabhumi känns som att komma till en sunkig, halvrutten, småskitig provinsflygplats i jämförelse med den ultramoderna flygplatsen i stål och glas som man lämnade 10 timmar tidigare. Skolorna funkar, inga adhd-barn från mellanöstern som ställer till oreda och slår sina lärare. Lagbrytare, upprorsmän och våldtäckare straffas stenhårt. Stenkastning mot ambulanspersonal medför troligen dödsstraff. I sammanhanget är det alltså Sverige som är u-landet.

För 5-600 kr får man lätt bra och rent boende. 5-stjärningt kostar från en tusenlapp och uppåt.


Shit va grymt sammanfattat.
Givetvis finns det även saker som är sämre i Thailand.
Men om man ska jämföra emot Sverige så är det som du säger Sverige som är ljusår efter Thailand (iallafall i storstäder).
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f602326

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback