• 1
  • 2
2008-01-10, 20:37
Medlem
pacman234s avatar
Har i dagarna fått 100Mb bredband från BBB.
I lägenheten sitter bredbandsuttaget ca 20 m från datorn.

Vad för slags kabel behöver jag köpa för att koppla ihop det med modemet???
Citera
2008-01-10, 20:52
Medlem
Lindh_s avatar
En 20 meter lång rak nätverkskabel!
Citera
2008-01-10, 20:57
Medlem
pacman234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindh_
En 20 meter lång rak nätverkskabel!
Ska det vara Cat5 eller 6. Såg även att det fanns skärmad och oskärmad.
Vad ska man använda?
Citera
2008-01-10, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pacman234
Ska det vara Cat5 eller 6. Såg även att det fanns skärmad och oskärmad.
Vad ska man använda?

Cat5 (ibland Cat5e), Oskärmad är den vanligaste sorten för privatpersoner.

Gå in till din databutik och säg att du vill ha en "rak nätverkskabel" för Internet.

Gå annars in på Wikipedia.org och slå upp UTP och/eller STP så får du lite information (Om STP, UTP samt andra varianter).
Citera
2008-01-10, 21:46
Medlem
pacman234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kfluffie
Cat5 (ibland Cat5e), Oskärmad är den vanligaste sorten för privatpersoner.

Gå in till din databutik och säg att du vill ha en "rak nätverkskabel" för Internet.

Gå annars in på Wikipedia.org och slå upp UTP och/eller STP så får du lite information (Om STP, UTP samt andra varianter).
Tackar för svaren, ska ta å göra det imorgon då
Citera
2008-01-11, 11:12
Medlem
Om du vill vara framtidssäker så köper du en Cat6 då den ska klara 1Gbit 100m. Men det är förmodligen onödigt dyrt.

Cat5e klarar 1Gbit också. men jag har inte i huvudet om den är standardiserad för att klara 1Gbit 100m. Cat 6 är det iaf.

Själv skulle jag ta Cat6 bara för att. Cat5e är förmodligen billigare och du kommer ändå inte märka skillnad på Cat5e och Cat6 förutom priset =)
Citera
2008-01-11, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HankTheTank
Om du vill vara framtidssäker så köper du en Cat6 då den ska klara 1Gbit 100m. Men det är förmodligen onödigt dyrt.

Cat5e klarar 1Gbit också. men jag har inte i huvudet om den är standardiserad för att klara 1Gbit 100m. Cat 6 är det iaf.

Själv skulle jag ta Cat6 bara för att. Cat5e är förmodligen billigare och du kommer ändå inte märka skillnad på Cat5e och Cat6 förutom priset =)

Cat 6 är väl inte så dyrt men ändå onödigt att köpa iom att den klarar 10 Gbps på 8 ledare och Cat 5e klarar 1 Gbps på 4 ledare som idag är "normalt".

Cat 5 eller 5e räckar alldeles utmärkt för vanligt hemmabehov.

Och framtiden behöver man väl inte tänka på så mycket när det gäller en kabel hemma, då är det bara köpa en ny. T.ex. så finns det gigabitkort nu i alla datorer men gigabitnätverk är ju inte direkt stort. Behöver man ett gigabitnätverk när det kommer t.ex. gigabit-Internet så kan man lika gärna köpa en ny kabel då. Som sagt, en försumbar summa.
Citera
2008-01-11, 21:58
Medlem
Som alla andra däger: Om du vill vara framtidssäker, köp en kategori 6 kabel. Du ska köpa en vanlig "UTP" kabel.

Har du inte ett nätverkskort/nätuttag som stödjer "STP" (Shielded Twisted Pair) så ska du inte ha det. För då kommer nätverkskabeln agera som en enda stor antenn för elektromagnetisk störning då själva "Shieldingen" inte blir jordad i ett vanligt nätverkskort.
Citera
2008-01-12, 11:46
Medlem
Ikes avatar
lånar tråden lite..
hur mycket hastighet klarar en cat7 kabel och inom hur lång tid är den den vanligaste kabeln ?
Citera
2008-01-12, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ike
lånar tråden lite..
hur mycket hastighet klarar en cat7 kabel och inom hur lång tid är den den vanligaste kabeln ?

10 Gigabit/s på en sträcka av 100 meter, men man vet att det är möjligt att skicka 100 Gigabit/s på en sträcka av 70 meter.

Cat7 kabeln är under utveckling just nu, så förvänta dig inte att se den som standardkabel de närmaste åren. Som Wiki säger så är planerad release år 2013

http://en.wikipedia.org/wiki/Category_7_cable
Citera
2008-01-12, 20:18
Medlem
DennisOlofs avatar
Haha, cat7 eller köra 10Gbit är ju helt onödigt och kommer förmodligen inte behövas för oss vanliga användare.

100Mbit duger ju fint, det är stor skillnad på 10Mbit eller 100Mbit men kör man gigabit hemma på sitt LAN märker man inte så mycket anser jag. Det går säkert fortare om man skickar grymt stora datamängder men det är ju inte ofta det sker. Dessutom måste man komma ihåg att dagens hårddiskar fortfarande bara klarar runt 70 megabyte / sec överföring och då ligger
flaskhalsen där.

SATA hårddiskarna ökar ju överföringshastigheten mellan datorn och hårddisken men den hinner ändå inte skriva / läsa fortare för det. I alla fall vad jag kan förstå.

Lite offtopic ja men bra att veta kanske ?

Wikipedia är förövrigt mycket bra
Citera
2008-01-12, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Text

Well, har man SCSI diskar så skulle det väl ändå gå att skicka i högre hastigheter än 70 MB/s
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in