Låg ju även jag på strv 06/07 och nej det var inte mycket ledigt under GSU:n. Om jag inte minns helt fel slutade vi inte innan 21-21:30 första 6-7 veckorna. Samtidigt är det ju förståeligt iom att man dragit ner utbildning för tidgigare KB från 15 till 11 månader osv.
Angående att gå ut på kvällar osv så visst var det folk som gjorde det (hade ju en "fyllevagn" på kompaniet t.ex.) men ofta hade man varken tid eller ork. Komma tillbaka på kvällen efter en heldag på garaget, då vill man (så kände jag iaf) bara få ordning på sitt skit (läs utrustning) och ta det lugnt. Dra iväg till kvällsfikat och sitta och snacka skit.
Sen så fick inte jag särskilt dåligt intryck av pizzeria Take Off, var ganska schysst käk och helt klart godkänt.
Apropå käk så ett definitivt nej till maten av Sodexho, den var inte god många gånger. Sen så fanns det ju sodexho nere på bl.a. P4 och det var ju gudamat jämfört med denna.
Vad du ska hoppas på att bli (om du hamnar på strv) är allt utom skytt.
Skytt - Trångt och jävligt, sitter och kikar i ett sugrör mest hela tiden. Säkert en härlig känsla att trycka iväg ett par bumper i Tåme i några veckor men knappast värt det om du frågar mig (jag var Vagnchef).
Laddare - Någon tidigare nämnde att det är mest massa köttande med ksp (nåt åt det hållet) men där vågar jag påstå att denne person har väldigt fel. Ja, under laddarskolan var de ute två dagar och skjöt ca 5000 7,62 vardera med KSP94 men sen från vagn var det inte lika mycket (även om det självklart förekom under övningar). Laddaren är ju för övrigt även kocken i vagnen, ser till att käket blir lagat, vatten blir kokat osv. Sen är det mycket vård på de där sprutorna, inte att leka med när löjtnanten beordrar särskild tillsyn.
Min laddare tyckte snarare det roligaste var under skarpkjutningen när han fick langa bumpor in i monstret. Enligt honom definitivt det roligaste.
Förare - Har ju en fördel som många beundras, nämligen förarvila. Minst 6 timmar sammanhängande vila under natten. Kan alltså inte få eldpost, vaktposter osv mitt i natten som vi övriga i vagnbesättningen. Sen fick jag intrycket av att körandet var ganska kul även om det ibland kunde bli långa stunder i vissa eldställningar (14 timmar under slutövningen). Sen så är föraren ansvarig för att vården på vagnen blir gjord.
Vagnchef - Detta var ju min befattningen och jag kan ju självklart rekommendera den

Du är ansvarig för besättningen och är ju länken mellan vagnen och övriga plutonen/kompaniet. Mycket kartläsning och snabba beslut som skall tas. Absolut inget jag ångrar att jag valde att bli. Sen så är det ju så att skit rinner neråt, går det dåligt för plutonen och plutonchefen får skit av kompanichefen, ja då är det du som står på tur efter honom. Sen är det fritt för dig att "utvärdera" din besättning.
Skulle jag få göra om det och inte vara VC skulle jag nog välja laddare eller förare.
Och du Kiwilo87, filmen från youtube ska du ta och kika på, min besättningen som filmat en hel del i den
http://www.youtube.com/watch?v=iQhW1Q7gp68
Det är för övrigt ett till tips, om du har möjlighet, filma så mycket det går.
Jaja, kommer inte på mer som jag hade tänkte svara på så det får bli en annan gång.
För övrigt så kallades han väl
Doolek och inte
tåårlek?