2008-01-23, 14:12
Medlem
Zimmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GN'R
Föresten ni som varit på I19 finns det ngt kök där man kan ta sig en nattmacka
Ni får kvällsfika varje kväll och det borde räcka
Citera
2008-01-23, 18:19
Medlem
GN'Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zimmer
Ni får kvällsfika varje kväll och det borde räcka

Nja äter min kvällsmacka seeent, men får väl lära sig att leva utan
Citera
2008-01-23, 19:08
Medlem
Rubzs avatar
är väl bara göra en i matsalen och spara den i ditt skåp tills du ska ha mackan...
Citera
2008-01-23, 19:19
Medlem
Spectrals avatar
När du får så begränsad sömn som du får under värnplikten kommer du nog märka att dina prioriteringar ligger i att vara utvilad, du kommer ändå kunna äta en redig frukost nästan varje dag.
Citera
2008-01-23, 19:29
Medlem
GN'Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubz
är väl bara göra en i matsalen och spara den i ditt skåp tills du ska ha mackan...
Får väl göra så då

Citat:
Ursprungligen postat av Spectral
När du får så begränsad sömn som du får under värnplikten kommer du nog märka att dina prioriteringar ligger i att vara utvilad, du kommer ändå kunna äta en redig frukost nästan varje dag.
Nja brukar annars heller inte sova så mycket 5-6 timmar om natten så är van vid att sova lite
Citera
2008-01-23, 21:24
Medlem
Spectrals avatar
Citat:
Nja brukar annars heller inte sova så mycket 5-6 timmar om natten så är van vid att sova lite

Jag antar att du inte har varit speciellt "fysiskt" aktiv när du kräver så lite sömn. Efter att fötterna domnat ansiktet svider av kyla och kroppen skriker av smärta är man glad om man får lite sömn.
Citera
2008-01-23, 23:04
Medlem
Låg ju även jag på strv 06/07 och nej det var inte mycket ledigt under GSU:n. Om jag inte minns helt fel slutade vi inte innan 21-21:30 första 6-7 veckorna. Samtidigt är det ju förståeligt iom att man dragit ner utbildning för tidgigare KB från 15 till 11 månader osv.

Angående att gå ut på kvällar osv så visst var det folk som gjorde det (hade ju en "fyllevagn" på kompaniet t.ex.) men ofta hade man varken tid eller ork. Komma tillbaka på kvällen efter en heldag på garaget, då vill man (så kände jag iaf) bara få ordning på sitt skit (läs utrustning) och ta det lugnt. Dra iväg till kvällsfikat och sitta och snacka skit.

Sen så fick inte jag särskilt dåligt intryck av pizzeria Take Off, var ganska schysst käk och helt klart godkänt.

Apropå käk så ett definitivt nej till maten av Sodexho, den var inte god många gånger. Sen så fanns det ju sodexho nere på bl.a. P4 och det var ju gudamat jämfört med denna.

Vad du ska hoppas på att bli (om du hamnar på strv) är allt utom skytt.

Skytt - Trångt och jävligt, sitter och kikar i ett sugrör mest hela tiden. Säkert en härlig känsla att trycka iväg ett par bumper i Tåme i några veckor men knappast värt det om du frågar mig (jag var Vagnchef).

Laddare - Någon tidigare nämnde att det är mest massa köttande med ksp (nåt åt det hållet) men där vågar jag påstå att denne person har väldigt fel. Ja, under laddarskolan var de ute två dagar och skjöt ca 5000 7,62 vardera med KSP94 men sen från vagn var det inte lika mycket (även om det självklart förekom under övningar). Laddaren är ju för övrigt även kocken i vagnen, ser till att käket blir lagat, vatten blir kokat osv. Sen är det mycket vård på de där sprutorna, inte att leka med när löjtnanten beordrar särskild tillsyn.

Min laddare tyckte snarare det roligaste var under skarpkjutningen när han fick langa bumpor in i monstret. Enligt honom definitivt det roligaste.

Förare - Har ju en fördel som många beundras, nämligen förarvila. Minst 6 timmar sammanhängande vila under natten. Kan alltså inte få eldpost, vaktposter osv mitt i natten som vi övriga i vagnbesättningen. Sen fick jag intrycket av att körandet var ganska kul även om det ibland kunde bli långa stunder i vissa eldställningar (14 timmar under slutövningen). Sen så är föraren ansvarig för att vården på vagnen blir gjord.

Vagnchef - Detta var ju min befattningen och jag kan ju självklart rekommendera den Du är ansvarig för besättningen och är ju länken mellan vagnen och övriga plutonen/kompaniet. Mycket kartläsning och snabba beslut som skall tas. Absolut inget jag ångrar att jag valde att bli. Sen så är det ju så att skit rinner neråt, går det dåligt för plutonen och plutonchefen får skit av kompanichefen, ja då är det du som står på tur efter honom. Sen är det fritt för dig att "utvärdera" din besättning.

Skulle jag få göra om det och inte vara VC skulle jag nog välja laddare eller förare.

Och du Kiwilo87, filmen från youtube ska du ta och kika på, min besättningen som filmat en hel del i den http://www.youtube.com/watch?v=iQhW1Q7gp68
Det är för övrigt ett till tips, om du har möjlighet, filma så mycket det går.

Jaja, kommer inte på mer som jag hade tänkte svara på så det får bli en annan gång.

För övrigt så kallades han väl Doolek och inte tåårlek?
Senast redigerad av Ksyatria 2008-01-23 kl. 23:07.
Citera
2008-01-23, 23:10
Medlem
Rubzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksyatria
För övrigt så kallades han väl Doolek och inte tåårlek?

Vi kallade han bara tvättmongot
Citera
2008-01-23, 23:59
Medlem
GN'Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spectral
Jag antar att du inte har varit speciellt "fysiskt" aktiv när du kräver så lite sömn. Efter att fötterna domnat ansiktet svider av kyla och kroppen skriker av smärta är man glad om man får lite sömn.
Touche
Citat:
Sen så fick inte jag särskilt dåligt intryck av pizzeria Take Off, var ganska schysst käk och helt klart godkänt.
Min kompis som varit på I19 sa att det bästa med Pizzeria Tace Off var hemkörning(till porten) och att man kunde dra betalkort i bilen

Citat:

Skytt - Trångt och jävligt, sitter och kikar i ett sugrör mest hela tiden. Säkert en härlig känsla att trycka iväg ett par bumper i Tåme i några veckor men knappast värt det om du frågar mig (jag var Vagnchef).

Laddare - Någon tidigare nämnde att det är mest massa köttande med ksp (nåt åt det hållet) men där vågar jag påstå att denne person har väldigt fel. Ja, under laddarskolan var de ute två dagar och skjöt ca 5000 7,62 vardera med KSP94 men sen från vagn var det inte lika mycket (även om det självklart förekom under övningar). Laddaren är ju för övrigt även kocken i vagnen, ser till att käket blir lagat, vatten blir kokat osv. Sen är det mycket vård på de där sprutorna, inte att leka med när löjtnanten beordrar särskild tillsyn.

Min laddare tyckte snarare det roligaste var under skarpkjutningen när han fick langa bumpor in i monstret. Enligt honom definitivt det roligaste.

Förare - Har ju en fördel som många beundras, nämligen förarvila. Minst 6 timmar sammanhängande vila under natten. Kan alltså inte få eldpost, vaktposter osv mitt i natten som vi övriga i vagnbesättningen. Sen fick jag intrycket av att körandet var ganska kul även om det ibland kunde bli långa stunder i vissa eldställningar (14 timmar under slutövningen). Sen så är föraren ansvarig för att vården på vagnen blir gjord.

Vagnchef - Detta var ju min befattningen och jag kan ju självklart rekommendera den Du är ansvarig för besättningen och är ju länken mellan vagnen och övriga plutonen/kompaniet. Mycket kartläsning och snabba beslut som skall tas. Absolut inget jag ångrar att jag valde att bli. Sen så är det ju så att skit rinner neråt, går det dåligt för plutonen och plutonchefen får skit av kompanichefen, ja då är det du som står på tur efter honom. Sen är det fritt för dig att "utvärdera" din besättning.
Jag har som mål att bli förare, älskar att köra alla typer av fordon desto större desto bättre. Får man säga vad man helst vill göra eller är det upp till befälen att bestämma?
Citera
2008-01-24, 00:15
Medlem
Citat:

Du glömde att nämna att mycket av utbildningen kanske 2/5 kommer att bedrivas i Simulator.

Dessutom är tjänsten de mest psykiskt utmanande efter vagnchefen, spana i ett område och inte ett smack händer och sen brakar helvetet lös!

Köra/skjuta/ladda på en stv var kul första veckorna sen blev det vardagskäk o man saknade marscherna/soldatstriden.

Allt handlar ju om att man vänjer sig med sin tjänst.
Senast redigerad av Haubits87 2008-01-24 kl. 00:32.
Citera
2008-01-24, 20:40
Medlem
Citat:
Jag har som mål att bli förare, älskar att köra alla typer av fordon desto större desto bättre. Får man säga vad man helst vill göra eller är det upp till befälen att bestämma?

Mja, så här gick det till när jag låg inne. Majoren (utbildningskompanichef, finns även krigskompanichef, han är den som är med och övar och den som skulle leda dig i händelse av krig) gick runt till samtliga och frågade ut dem om vad de ville bli, andrahandsval och motivering (väldigt kortfattad, vi var på skjutvallen när detta inträffade).

Sen så var det uttagning, för oss vagnchefer (30 uttagna, 10 vagnar) väntade en extra trip till psykologen i nån timme, hur man presterat under GSU:n som gruppchef/plutonchef. Alla vagnchefsuttagna fick även utvärdera varann vilket även det spelade in, sen fick blev vi tagna åt sidan en dag och meddelade.

För förararna var det främst de som hade sökt till det och uttryckt ett intresse av att vilja bli det som det stod mellan (man behövde inte ha sökt för att kunna bli förare). Alla på kompaniet (bortsett transport, stridstrossen och de som inte hade körkort fick testa köra vagnen ett par ggr, både sick-sacka mellan koner och röjja i terrängen. Sen blev 10 st uttagna. Nåt åt det hållet var det. Var många som ville bli förare för övrigt.
Citera
2008-01-24, 21:49
Medlem
GN'Rs avatar
Citat:
Mja, så här gick det till när jag låg inne. Majoren (utbildningskompanichef, finns även krigskompanichef/.../
Med andra ord bara att göra sitt bästa och se om det duger
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in