• 1
  • 2
2008-01-10, 09:21
Medlem
jolindbes avatar
Hej!

Jag har en Dell Latitude D830 med Vista.
Jag undrar om det finns någon inställning som gör att datorn inte försätts i viloläge när man fäller ihop datorn under "stänga av datorn"-fasen. Alltså: När jag väljer Stäng av datorn vill jag kunna fälla ihop datorn utan att behöva vänta på att datorn stängs av, även om datorn tänker lägga in sjutton uppdateringar av Windows.

Tack på förhand!
Citera
2008-01-10, 09:31
Medlem
eskimås avatar
ett litet tips

Om du har vista så kan du gå in på
Kontrollpanelen>Bärbar dator>Ändra vad som händer när den bärbara datorns lock stängs .

Vet dock inte om det är så på alla datorer.OBS jag har inte klassisk vy i kontrollpanelen.
Funkade perfa för mig
Citera
2008-01-10, 09:34
Medlem
Stiffmeisters avatar
Hos mig ligger det under kontrollpanelen/energialternativ/avancerat
Citera
2008-01-10, 09:45
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimå
Om du har vista så kan du gå in på
Kontrollpanelen>Bärbar dator>Ändra vad som händer när den bärbara datorns lock stängs .

Men finns det inget sätt så att datorn försätts i vila när jag stänger locket, *förutom* när datorn just håller på att stängas av? Då vill jag ju inte försätta den i vila...
Citera
2008-01-10, 10:03
Medlem
eskimås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Men finns det inget sätt så att datorn försätts i vila när jag stänger locket, *förutom* när datorn just håller på att stängas av? Då vill jag ju inte försätta den i vila...

Jo jag har alternativet "Gör ingenting" .
Då kan du ju stänga locket o låta datorn stängas av Windows.
Citera
2008-01-10, 10:18
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimå
Jo jag har alternativet "Gör ingenting" .
Då kan du ju stänga locket o låta datorn stängas av Windows.

Vad jag försöker säga är att jag vill att datorn ska försättas i vila när jag stänger luckan och jag inte håller på att stänga av datorn... gör man inställningen du föreslår kommer den visserligen inte att försättas i vila när jag stänger luckan och datorn håller på att slås av, men den kommer inte att försättas i vila när jag stänger luckan någon annan gång heller.
Citera
2008-01-10, 10:26
Bannlyst
Haha försöker hjälpa dig men förstår inte riktigt vad du menar. Är det så att när du stänger luckan på din bärbara dator ska den vara i viloläge och när du öppnar igen så ska den starta från viloläge?

Sharky_
Citera
2008-01-10, 10:41
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharky_
Haha försöker hjälpa dig men förstår inte riktigt vad du menar. Är det så att när du stänger luckan på din bärbara dator ska den vara i viloläge och när du öppnar igen så ska den starta från viloläge?

Sharky_

Vad svårt det var att förklara detta då... Jag gör ett nytt försök.

1. När jag stänger luckan vill jag att den ska gå ner i viloläge. Det gör den också med befintliga inställningar.

2. Ett undantag till första punkten: När jag precis har tryckt på "stäng av" och stänger luckan vill jag inte att den ska gå i viloläge, utan fortsätta med att stänga av sig.

Om jag på inställningarna som tidigare nämnts väljer att datorn ska vila när luckan stängs (den inställning jag har nu) uppfylls punkt 1 men inte punkt 2. Väljer jag att datorn inte ska göra någonting när luckan stängs uppfylls punkt 2 men inte punkt 1.

Hoppas att ni förstår mig bättre nu.
Citera
2008-01-10, 10:44
Bannlyst
Citat:

1. När jag stänger luckan vill jag att den ska gå ner i viloläge. Det gör den också med befintliga inställningar.

2. Ett undantag till första punkten: När jag precis har tryckt på "stäng av" och stänger luckan vill jag inte att den ska gå i viloläge, utan fortsätta med att stänga av sig.

Om jag på inställningarna som tidigare nämnts väljer att datorn ska vila när luckan stängs (den inställning jag har nu) uppfylls punkt 1 men inte punkt 2. Väljer jag att datorn inte ska göra någonting när luckan stängs uppfylls punkt 2 men inte punkt 1.

Jag tror jag förstår nu. Men vad är vitsen med det hela?
Kan du inte bara vänta tills datorn är avstängd sen stänga luckan?
Vet inte om jag yrar men har inte sovit på länge så är lite seg!

Sharky!
Citera
2008-01-10, 10:50
Medlem
eskimås avatar
Citat:

Ok då förstår jag dig men jag TROR inte att det går att göra så. För du måste ju ge datorn ETT komando när luckan stängs. Tror inte att du kan ställa in som du vill göra , men fortsätt o skriv för jag e lååååååångt ifrån datorexpert.
Citera
2008-01-10, 10:58
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharky_
Jag tror jag förstår nu. Men vad är vitsen med det hela?
Kan du inte bara vänta tills datorn är avstängd sen stänga luckan?
Vet inte om jag yrar men har inte sovit på länge så är lite seg!

Sharky!

Visst skulle jag kunna det, och det skulle i de flesta fall bara göra att jag får vänta 5-10 sekunder extra på att stänga luckan, men när datorn exempelvis får för sig att ladda ner ett antal uppgraderingar från Windows Update när datorn stängs av och jag istället vill packa ihop min dator och gå iväg innebär det några minuters väntan innan jag får fälla ihop den.
Citera
2008-01-10, 11:02
Medlem
om det inte finns så kan man nog skriva ett program som helt enkelt gör så att om man stänger av datorn så byter programmet inställningar till att den inte ska göra något när luckan stängs och ifall man bara stänger luckan så är det vilolägeinställningarna som gäller. Men det går inte att fixa utan något tredjeparts program...

det borde inte vara så oerhört komplicerat för någon som kan programmera...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in