• 1
  • 2
2008-01-10, 09:21
Medlem
eskimås avatar
Tja

Har laddat ner ett par HD filmer , nu vill jag spela upp de .
Men grejen är att filmerna hackar , vad är fel ?
Har en helt ny "top of the line" laptop och en som är 6 månader gammal .Försöker att spela upp med vlc.
På den äldre går det inte ens att spela upp filmerna de bara står still och ljudet kommer .
Men på den nya spelas typ 10 sek upp för att stoppa i 10 sek och så fortsätter det .

Kan det vara grafikkorten som inte orkar med HD filmer?
På den äldre datorn sitter ett sådant här kort i :
ATI RADEON EXPRESS 1100
och i den nya sitter det en :
NVIDIA GEFORCE 8400M GS

Vart kan felet sitta ? Grafikkort ? Mediaspelare ? eller nått annat ?
Tacksam för all hjälp
Citera
2008-01-10, 09:30
Medlem
(:D)s avatar
Hade samma problem i vlc, testa att tanka mediaplayer classic med 264x plugin typ CoreAVC

finns en tråd om detta redan:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=409586

löste problemet för mig iaf

lycka till

/
Citera
2008-01-10, 09:35
Medlem
exerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av (:D)
Hade samma problem i vlc, testa att tanka mediaplayer classic med 264x plugin typ CoreAVC

finns en tråd om detta redan:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=409586

löste problemet för mig iaf

lycka till

/

Denna lösning funkade hyffsat för mig. Har dock ett problem som skulle vara väldigt skönt att bli av med. Jag får två streck på skärmen som ser ut ungefär som de strecken man får när man snabbspolade på gamla VHS-band, fast lite mindre på bredden. Dessa följer med nästan hela filmen.

Någon som vet vad detta kan vara?

Har en AMD dualcore 4200+
1gb DDR2 minne
ati x700 grafikkort.
Citera
2008-01-10, 10:10
Medlem
g_larsas avatar
Bästa gratis-lösningen jag hittat för högupplöst material är http://www.cccp-project.net/

Klarar av att spela upp filmer på min gamla celeron 3,3 med 1 gig ram och win vista. Vill man betala pengar finns en lite snabbare codec som heter core avc tror jag.
Citera
2008-01-10, 10:42
Medlem
eskimås avatar
Men varför går filmen så långsamt och varför e ljudet osynkat?
Citera
2008-01-10, 12:42
Medlem
eskimås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimå
Men varför går filmen så långsamt och varför e ljudet osynkat?

Alltså nu har jag laddat ner MPC o Coreavc codec . Gjort som man ska göra enligt guiden.
Men nu går filmen lite i slowmotion o ljudet är inte synkat riktigt heller .
Vad har jag gjort fel ?
Citera
2008-01-10, 13:25
Medlem
g_larsas avatar
Det låter tyvärr som att du har en för dålig processor eller för lite ram-minne. vad är det för prestanda på den bärbara?
Citera
2008-01-10, 13:35
Medlem
eskimås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g_larsa
Det låter tyvärr som att du har en för dålig processor eller för lite ram-minne. vad är det för prestanda på den bärbara?

AMD turion 64 MK-36 2.0Ghz
2gig ram

ATI radeon express 1100
Citera
2008-01-10, 14:38
Medlem
g_larsas avatar
Det är tyvärr så att den processorn är alldelles för dålig för att klara av HD-upplöst film. Inget annat att göra än att uppgradera. Skulle rekommendera nånstans kring core 2 duo 2Ghz för att få hd-filmer att flyta bra.

Skulle kanske fungera om du försöker rensa datorn, ha minimalt med processer igång och inga andra program. När jag ska köra på min måste jag starta om den, stänga ner allt skit som startar med datorn för att frigöra så mycket minne och processor som möjligt. Det borde kunna funka för dig också.
Senast redigerad av g_larsa 2008-01-10 kl. 14:45.
Citera
2008-01-10, 14:47
Medlem
eskimås avatar
Bugar o bockar !!!
Kan var som du säger , för jag har en annan laptop hemma som e helt ny o på den funkar filmen bra .
Hade inte provat på den innan , den har ju även HDMI uttag så det blir att jag får ta den när det vankas HD film .

Återigen tack !
Citera
2008-01-11, 00:17
Medlem
eskimås avatar
Fan i helvete

Nu har jag ett problem till , jag får inget ljud från hdmi kabeln till tvn. Provade att köra med kabel från hörlursuttaget på datorn till ingången på tvn men inte ens det funkade .

Vad e felet nudå ???
Citera
2008-01-11, 10:17
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Testa även att testa olika val under 'Output' i MPC's inställningar. Haali och Overlay Mixer är de som går absolut snabbast hos mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in