2008-01-10, 00:53
Medlem
Hejsan! Det är såhär, Jag har fått en begangnad bärbar dator, vars är väldigt ny 07. Min storebror och jag ska dela på den, men ingen av oss är administratör, och då vi tänkte installera om den, så är det ett bios password påslaget. Då tänkte vi plocka upp RTC batteriet så de raderas. Men på denna dator funkade inte det:/ så nu vet jag inte hur ja ska få väck bios passwordet, eller hur jag kan blir administratör på den. Vore väldigt tacksam om hjälp kunde erbjudas, ni får gärna adda på msn, men skriver inte den här. Tack på förhand, MVH j0cke
Citera
2008-01-10, 01:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av j0cke
Hejsan! Det är såhär, Jag har fått en begangnad bärbar dator, vars är väldigt ny 07. Min storebror och jag ska dela på den, men ingen av oss är administratör, och då vi tänkte installera om den, så är det ett bios password påslaget. Då tänkte vi plocka upp RTC batteriet så de raderas. Men på denna dator funkade inte det:/ så nu vet jag inte hur ja ska få väck bios passwordet, eller hur jag kan blir administratör på den. Vore väldigt tacksam om hjälp kunde erbjudas, ni får gärna adda på msn, men skriver inte den här. Tack på förhand, MVH j0cke
Börja med att gå in i felsäkert läge (F8 under uppstarten) och kolla om adminkontot syns därifrån, vilket det väldigt ofta gör. Om det nu skulle synas så brukar det inte vara något lösenord.

Annars blir det nog att köpa ett ny hårdisk eller något då netuser inte lär fungera om ni bara är begränsade.
Citera
2008-01-10, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittlego
Börja med att gå in i felsäkert läge (F8 under uppstarten) och kolla om adminkontot syns därifrån, vilket det väldigt ofta gör. Om det nu skulle synas så brukar det inte vara något lösenord.

Annars blir det nog att köpa ett ny hårdisk eller något då netuser inte lär fungera om ni bara är begränsade.

Snillen spekulerar...
Citera
2008-01-10, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noll
Snillen spekulerar...
Dööh, pazza dig..

Vadå snillen spekulerar? Detta stämmer om det gäller XP
Citera
2008-01-10, 01:23
Medlem
Citat:

okej. Netuser? lite mer info om det, om möjligt, tack. Okej men om jag köper ny hårddisk, försvinner bios då ? skulle det fungera med en ny hårddisk? Tack
Citera
2008-01-10, 01:30
Bannlyst
Citat:
okej. Netuser? lite mer info om det, om möjligt, tack. Okej men om jag köper ny hårddisk, försvinner bios då ? skulle det fungera med en ny hårddisk? Tack

Nej bios försvinner inte men du kan instalera om operativsystemet utan problem och på så sätt bli admin.

In i kommandotolken och skriv

Kod:
net user 

Då får du upp alla konton på datorn

Sen skriver du

Kod:
net user ANVÄNDARNAMNET NYTTLÖSENORD 
Citera
2008-01-10, 01:32
Medlem
Det kommer upp en ruta när jag trycker på f8. Avancerade alternativ för windows. välj.. Felsäkert läge
Felsäkert läge med nätverk
-||- med kommandotolk

Aktivera startloggning
Aktivera VGA-läge
m.f m.f

Starta windows normalt
starta om datorn
gå tillbaka till listanb över operativ system

Det kommer inget om användare. Tacksam för mer hjälp.
Citera
2008-01-10, 01:33
Medlem
Citat:
Nej bios försvinner inte men du kan instalera om operativsystemet utan problem och på så sätt bli admin.

In i kommandotolken och skriv

Kod:
net user 

Då får du upp alla konton på datorn

Sen skriver du

Kod:
net user ANVÄNDARNAMNET NYTTLÖSENORD 

okej tack så mycket, ska testa det : ) Tacksam för fler alternativ, svar
Citera
2008-01-10, 01:37
Bannlyst
Citat:
Det kommer upp en ruta när jag trycker på f8. Avancerade alternativ för windows. välj.. Felsäkert läge
Felsäkert läge med nätverk
-||- med kommandotolk

Aktivera startloggning
Aktivera VGA-läge
m.f m.f

Starta windows normalt
starta om datorn
gå tillbaka till listanb över operativ system

Det kommer inget om användare. Tacksam för mer hjälp.

När denna listan kommer upp så väljer du 'Felsäkert läge' eller 'Felsäkert läge med nätverk'

Då startar windows som det ska fast i felsäkert läge, kolla när inloggningsrutan kommer upp om det finns ett konto som heter administratör.
Citera
2008-01-10, 01:43
Medlem
Citat:
När denna listan kommer upp så väljer du 'Felsäkert läge' eller 'Felsäkert läge med nätverk'

Då startar windows som det ska fast i felsäkert läge, kolla när inloggningsrutan kommer upp om det finns ett konto som heter administratör.

Då jag trycker på felsäkert läge kommer inloggningsrutan upp. när jag sedan trycker för att logga in så hänger den sig, vad jag vet så måste jag va inne på internet för att komma in på datorn, kan de ha ngt med saken att göra? tack.
Citera
2008-01-10, 01:44
Bannlyst
Citat:
Då jag trycker på felsäkert läge kommer inloggningsrutan upp. när jag sedan trycker för att logga in så hänger den sig, vad jag vet så måste jag va inne på internet för att komma in på datorn, kan de ha ngt med saken att göra? tack.
Då kan jag tuvärr inte hjälpa dig, lycka till iaf
Citera
2008-01-10, 01:49
Medlem
Citat:
Då kan jag tuvärr inte hjälpa dig, lycka till iaf
okej tack iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto