2008-01-09, 22:15
Medlem
Defenestrations avatar
Ja, alltså, är det verkligen ingen här som känner till Robert Pirsigs Metaphysics of Quality? illa illa isf
Citera
2008-01-09, 23:13
Medlem
Spår av nötters avatar
Nej faktiskt inte. Du kanske ska introducera den då
Citera
2008-01-10, 20:09
Medlem
MrTambourineMans avatar
Tråden borde snarast låsas då den inte har något diskussions underlag.
Citera
2008-01-10, 23:17
Medlem
Defenestrations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTambourineMan
Tråden borde snarast låsas då den inte har något diskussions underlag.

Ja, ni kan ju diskutera påståendet att kvalitet/värde är något som inte är bundet av vare sig subjekt eller objekt.
Citera
2008-01-11, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Defenestration
Ja, ni kan ju diskutera påståendet att kvalitet/värde är något som inte är bundet av vare sig subjekt eller objekt.

Ge oss lite kött på benen! Hur argumenterar Pirsig för den slutsatsen?
Citera
2008-01-12, 15:46
Medlem
West-ens avatar
Har aldrig förstått MOQ, men det kan bero på att jag varken läst ZaMM eller Lila, eller hört särskilt mycket om det överhuvudtaget.
Det handlar väl om att alla strävar efter kvalité egentligen, alla individer och alla samhällen.
En googling på MOQ fick fram den här korta beskrivningen för de som inte är insatta.
http://www.wisegeek.com/what-is-the-...of-quality.htm
Citera
2008-03-26, 18:52
Medlem
Defenestrations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Har aldrig förstått MOQ, men det kan bero på att jag varken läst ZaMM eller Lila, eller hört särskilt mycket om det överhuvudtaget.
Det handlar väl om att alla strävar efter kvalité egentligen, alla individer och alla samhällen.
En googling på MOQ fick fram den här korta beskrivningen för de som inte är insatta.
http://www.wisegeek.com/what-is-the-...of-quality.htm

Jaa, det var ju inte en särskilt bra förklaring, men men. Alla här kan ju istället fundera över vad en idé eller en tanke egentligen är. Och om de inte kan komma på det så kan de ju fundera över hur bra den vetenskapliga metoden då är eftersom den är byggd på ett luftslott.
Citera
2008-03-27, 12:56
Medlem
Trädpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Defenestration
Jaa, det var ju inte en särskilt bra förklaring, men men. Alla här kan ju istället fundera över vad en idé eller en tanke egentligen är. Och om de inte kan komma på det så kan de ju fundera över hur bra den vetenskapliga metoden då är eftersom den är byggd på ett luftslott.
Kan ju också vara så att ingen har tänkt på det eftersom det är rätt ointressant, även om du försöker få det att verka vara "luftslottet" på vilket all vår vetenskap är uppbyggd.

Jaja, "det är ju grunden till all vetenskap!!" och "hur kan vi fortsätta forska och leva utan att veta??" och dylikt. Grejen är att det har inte hindrat oss att ge oss ut på äventyr med vetenskapen utan att vara försäkrade om vad en tanke är och hur de fungerar. Hade alla fått veta vad de egentligen var, hade det verkligen hjälpt oss så mycket mer? Eller är det opium för de nischade som verkligen vill veta. Visst är det kul att lära sig om tankar och medvetande, men på inget sätt är dess eventuella existens ett villkor för vetenskap.

Att du sedan slår ner förklaringar eftersom de inte tillfredsställer dig är en annan sak.
Citera
2008-03-27, 13:19
Medlem
Defenestrations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trädpojke
Kan ju också vara så att ingen har tänkt på det eftersom det är rätt ointressant, även om du försöker få det att verka vara "luftslottet" på vilket all vår vetenskap är uppbyggd.

Jaja, "det är ju grunden till all vetenskap!!" och "hur kan vi fortsätta forska och leva utan att veta??" och dylikt. Grejen är att det har inte hindrat oss att ge oss ut på äventyr med vetenskapen utan att vara försäkrade om vad en tanke är och hur de fungerar. Hade alla fått veta vad de egentligen var, hade det verkligen hjälpt oss så mycket mer? Eller är det opium för de nischade som verkligen vill veta. Visst är det kul att lära sig om tankar och medvetande, men på inget sätt är dess eventuella existens ett villkor för vetenskap.

Att du sedan slår ner förklaringar eftersom de inte tillfredsställer dig är en annan sak.

1 Jag argumenterar logiskt, precis så som du vill att man skall göra
2. Med detta logiska resonemang vill jag visa på bristerna i det system på vilken logiken är uppbyggd.
3. I Metaphysics of Quality finns inte dessa problem, och vetenskapen och folks allmänna tanklöshet fungerar precis lika bra, och kan förklaras bättre.

PS väldigt många har tänkt på det, Descartes ägnade sitt liv åt frågan bland annat, inte för att jag väntar mig så mycket på det här forumet, men ändå.
Citera
2008-04-07, 21:54
Medlem
läste den för länge sen

va d inte nåt om att kvalite uppstår när det estetiskt tilltalande möter det praktiska. nåt i den stilen iaf
Citera
2008-04-07, 22:01
Medlem
-Wasteland-s avatar
Jag ställde ett antal frågor till dig, i din andra tråd i ämnet, som du inte har besvarat.

http://www.flashback.org/showthread...5#post10653675
Senast redigerad av -Wasteland- 2008-04-07 kl. 22:15.
Citera
2008-04-13, 23:15
Medlem
Defenestrations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Jag ställde ett antal frågor till dig, i din andra tråd i ämnet, som du inte har besvarat.

http://www.flashback.org/showthread...5#post10653675

http://moqwiki.wikidot.com/home-page
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in