Citat:
Ursprungligen postat av Trädpojke
Kan ju också vara så att ingen har tänkt på det eftersom det är rätt ointressant, även om du försöker få det att verka vara "luftslottet" på vilket all vår vetenskap är uppbyggd.
Jaja, "det är ju grunden till all vetenskap!!" och "hur kan vi fortsätta forska och leva utan att veta??" och dylikt. Grejen är att det har inte hindrat oss att ge oss ut på äventyr med vetenskapen utan att vara försäkrade om vad en tanke är och hur de fungerar. Hade alla fått veta vad de egentligen var, hade det verkligen hjälpt oss så mycket mer? Eller är det opium för de nischade som verkligen vill veta. Visst är det kul att lära sig om tankar och medvetande, men på inget sätt är dess eventuella existens ett villkor för vetenskap.
Att du sedan slår ner förklaringar eftersom de inte tillfredsställer dig är en annan sak.
1 Jag argumenterar logiskt, precis så som du vill att man skall göra
2. Med detta logiska resonemang vill jag visa på bristerna i det system på vilken logiken är uppbyggd.
3. I Metaphysics of Quality finns inte dessa problem, och vetenskapen och folks allmänna tanklöshet fungerar precis lika bra, och kan förklaras bättre.
PS väldigt många har tänkt på det, Descartes ägnade sitt liv åt frågan bland annat, inte för att jag väntar mig så mycket på det här forumet, men ändå.