2008-04-03, 13:40
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Defenestration
Med all respekt som sig bör - det är inte särskillt stor poäng att du hänger i den här diskussionen, du har klart deklarerat att du inte tror att någonting kan vara något annat än ett subjekt eller ett objekt, även fast jag påpekat att detta är ett metafysiskt antagande. Fine, go ahead, du har många med dig, men detta är ett filosofiforum, och då inom filosofin skall man kunna ifrågasätta allt - även de mest grundläggande antagandena.

Ämnet för tråden är som sagt:

Tror ni på vetenskapen?

Men jag anar att du egentligen är ute efter om man tror på axiomet att det existerar en extern värld utanför sitt eget subjekt?
Citera
2008-04-03, 13:41
Medlem
Trädpojkes avatar
Citat:
Med all respekt som sig bör - det är inte särskillt stor poäng att du hänger i den här diskussionen, du har klart deklarerat att du inte tror att någonting kan vara något annat än ett subjekt eller ett objekt, även fast jag påpekat att detta är ett metafysiskt antagande. Fine, go ahead, du har många med dig, men detta är ett filosofiforum, och då inom filosofin skall man kunna ifrågasätta allt - även de mest grundläggande antagandena.
Jag kan hålla med att man bör ha ett öppet sinne, men lite skuld har du i att, vad jag kommer ihåg, du förlöjligade våra resonemang - om jag inte missminner mig kallade du oss för "efterblivna" vid ett tillfälle. Inte för att jag, eller någon annan säkerligen, tog illa upp, men retar man fel folk kan det sluta illa, som du vet. Lite synd att vi inte kan hålla sig ifrån att tappa humöret ibland, men så är det.
Citera
2008-04-03, 13:50
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morton
Tro på vetenskapen? Vetenskapen har inga dogmer att tro på.

Big Bluff...emolutionen...
Citera
2008-04-03, 14:34
Medlem
Defenestrations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trädpojke
Jag kan hålla med att man bör ha ett öppet sinne, men lite skuld har du i att, vad jag kommer ihåg, du förlöjligade våra resonemang - om jag inte missminner mig kallade du oss för "efterblivna" vid ett tillfälle. Inte för att jag, eller någon annan säkerligen, tog illa upp, men retar man fel folk kan det sluta illa, som du vet. Lite synd att vi inte kan hålla sig ifrån att tappa humöret ibland, men så är det.

True enough. Jag har dåliga erfarenheter av FB, därför att ofta verkar det som om folk inte är ute efter att höra vad andra säger utan bara skrika en massa saker, får man den uppfattningen är det lätt att man blir sur och börjar skrika själv. Dålig spiral. Dessutom hatar jag cirkelresonemang.
Citera
2008-04-03, 14:36
Medlem
Defenestrations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Ämnet för tråden är som sagt:

Tror ni på vetenskapen?

Men jag anar att du egentligen är ute efter om man tror på axiomet att det existerar en extern värld utanför sitt eget subjekt?

Nej och jag förstår inte varför du envisas med att använda det ordet. Varifrån kommer uppfattningen om att det finns ett subjekt? och varifrån kommer uppfattningen att det finns objekt (bestående av det metafysiska ordet materia) som man kan observera? Jag vill inte behöva tjata om det om och om igen att det är ett metafysiskt antagande - det är inte ens särskillt kontroversiellt.
Citera
2008-04-03, 14:42
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Nej och jag förstår inte varför du envisas med att använda det ordet. Varifrån kommer uppfattningen om att det finns ett subjekt? och varifrån kommer uppfattningen att det finns objekt (bestående av det metafysiska ordet materia) som man kan observera? Jag vill inte behöva tjata om det om och om igen att det är ett metafysiskt antagande - det är inte ens särskillt kontroversiellt.

Det är ett mycket grundläggande resonemang.

Mitt medvetande observerar och interagerar med en värld.

Är denna värld;

1) enbart en produkt av mig själv

2) inte en produkt av mig själv utan en av mig oberonde extern existens (dvs ett "objekt")

Frågan är givetvis icke-falsifierbar och kräver ett axiomatiskt antagande.

"Vetenskapen" svarar 2.

Du är givetvis fri att svara 1 om du vill.
Citera
2008-04-03, 15:00
Medlem
Defenestrations avatar
Citat:
Det är ett mycket grundläggande resonemang.

No shit. Det är metafysik.

Citat:
Mitt medvetande observerar och interagerar med en värld.

Då har du redan antagit att det finns ett "du" som har "ett medvetande" som är separat från allt annat.
Citera
2008-04-03, 15:04
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Då har du redan antagit att det finns ett "du" som har "ett medvetande" som är separat från allt annat.

Att man upplever något är det enda man kan vara säker på.

Svarar du 1) så är ditt "jag" inte separerat från omvärlden. Det finns då ingen omvärld att vara separerad ifrån.
Citera
2008-04-03, 15:06
Medlem
Defenestrations avatar
Här är ett annat metafysiskt antagande: Allting är värde. Värde delas upp i Dynamiskt Värde och Statiskt Värde. Dynamiskt Värde stimulerar bildandet av statiska värdestrukturer. Sådana delas in i icke-organsiska strukturer, biologiska strukturer, sociala strukturer och intellektuella strukturer. Människan är en varelse som är uppbyggd av komplicerade interagerande konstelationer av dessa fyra nivåer av Värdestrukturer. Den fjärde värdestrukturen låter människan uppfinna begreppen subjekt och objekt om sin omgivning, varpå hon börjar definera det hon ser utifrån detta.
Citera
2008-04-03, 15:13
Medlem
Mortons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Big Bluff...emolutionen...

Det är inga dogmer. Det är teorier - teorier som var och en är fullt fri att ifrågasätta. Men de ifrågasättanden man gör måste också kunna kritiseras vetenskapligt. Att hänvisa till gudstro och bibel har inget som helst vetenskapligt värde.

Och vetenskapliga teorier blir inte mindre (eller mer) korrekta för att man kallar dem vid annat namn.
Senast redigerad av Morton 2008-04-03 kl. 15:48.
Citera
2008-04-03, 17:53
Bannlyst
Skiter i vetenskapen sålänge min dator fungerar! När den inte gör det svär jag över idioter till vetenskapsmän som inte kan löda kretskort ordentligt
Citera
2008-04-03, 19:27
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ett exempel på hur man kan titta på någonting ur ett MOQ perspektiv är te.x. nazismen och facismens uppkomst under mellankrigstiden. Ur ett MOq perspektiv ser man så hur sociala värdestrukturer står mot intellektuella värdestrukturer där facismen och nazismen är starkt anit-rationalistiska och vänder sig mot den rationalism som tidigare präglat samhället. Det är därför att sociala värdestrukturer (the social level of the four static patterns of value) har en annan uppfattning om vad som har högt värde än vad intellektuella strukturer har, där the intellectual level har rationalismen och det rationella som sin ledande lag om vad som är "Bra" så har the social level enbart sociala värderingar för ögonen.
Pirsig är inte den första att kritisera den cartesianska världsbilden och även om hans romaner kan vara givande och inspirerande så är de varken enbart filosofiska eller enbart skönlitterära, vilket skapar svagheter i framställningen, dels lider hans texter av brist på filosofiska definitioner och dels på litterära brister. Den cartesianska subjekt- och objektsynen används fortfarande inom olika forskningsdiscipliner för att skapa objektiv kunskap. Kritiken mot den cartesianska uppdelningen menar bland annat att den skapar en ensidig bild av människan. Med cartesiansk rationalitet ställd mot andra filosofiska diskurser får man möjligtvis en bredare bild av vad det innebär att vara människa.

Dina (Defenestration) metafysiska resonemang verkar syfta till världens beskaffenhet utan relation till människan. Men är världen intressant utan människan och kan människan existera utan världen? Pirsig menar förmodligen att världen är en förlängning av subjektet och att subjektet skapas av omvärlden.

Uppdelningen mellan subjekt och objekt är intressant om det finns ett sanningsanspråk att ta hänsyn till. Inom metafysiken talar man bland annat om vilja och viljan till sanning. Det kan å ena sidan vara av vikt att medicinsk vetenskap följer vissa regler för att nå resultat en befolkning kan ha nytta av i olika hälsoaspekter. Å andra sidan blir det problematiskt med en cartesiansk människosyn som kan leda till ett teknokratiskt samhälle där endast vissa grupper av befolkningen anses vara av betydelse. Därigenom kan man vända på ditt exempel med nazismen där den cartesianska rationella synen ledde till en önskan om en elit som styrde staten.
Citat:
Här är ett annat metafysiskt antagande: Allting är värde. Värde delas upp i Dynamiskt Värde och Statiskt Värde. Dynamiskt Värde stimulerar bildandet av statiska värdestrukturer. Sådana delas in i icke-organsiska strukturer, biologiska strukturer, sociala strukturer och intellektuella strukturer. Människan är en varelse som är uppbyggd av komplicerade interagerande konstelationer av dessa fyra nivåer av Värdestrukturer. Den fjärde värdestrukturen låter människan uppfinna begreppen subjekt och objekt om sin omgivning, varpå hon börjar definera det hon ser utifrån detta.
Dynamiskt värde leder till statiskt värde. Hur definierar man värde och är det dynamiska värdet då det grundläggande metafysiska varandet? Menar du med värde vad Pirsig talade om i sitt kvalitetsbegrepp?

Statiskt värde: ickeorganiska, biologiska, sociala och intellektuella strukturer.

Finns det en inbördes rangordning mellan dessa fyra strukturer? Kan man härleda biologiska strukturer ur ickeorganiska strukturer? Hur bevisar man att intellektuella strukturer kommer efter biologiska och sociala strukturer om människan är ”uppbyggd av komplicerade interagerande konstellationer”?

Uppdelningen mellan statiskt värde och dynamiskt värde liksom mellan biologi och sociala/intellektuella strukturer är precis samma dikotomi Descartes använder sig av i uppdelningen mellan natur och kultur och subjekt och objekt. Pirsigs slutsats syftar snarare till en kombination av synsätten där människan kan verka fritt och skapa sina egna villkor.

Det blir närmast en smakfråga om vilket synsätt som tilltalar en mest, antingen den rationalistiska som menar att subjektet bär på egna sanningar eller en empiristisk som hävdar att all kunskap härleds från sinnesintryck. Rent filosofiskt kan dock inte empirismen motbevisa cartesianska sanningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in