2008-01-09, 18:47
Medlem
Vi har installerat ubuntu server 7.10, med tillval så som mailserver, lamp server, ssh server. Efter det installerade vi GNOME. sedan skulle vi installera vsftpd, vilket gick utmärkt fram till det att vi inte kan göra ngt med filerna på servern. Vi kan ansluta till den men kan ej skicka, skriva över, radera eller delete filer.

Vilken chmod eller annan inställnign skall göras för att Jag skall kunna sitta via samba och en kompis via ftp.
Citera
2008-01-09, 19:35
Medlem
Devil_Ds avatar
Testa 744 för ev. mappar och 777 för den mapp dar du vill ha upload-möjligheter.
En fråga bara.. Varför i heskotta installera ubuntu serverversion och sen lägga in grafiskt gränssnitt????
Citera
2008-01-09, 19:52
Medlem
vi har nu gjort detta som du skrev, men när vi skapar en ny fil och skickar upp den via ftp på servern så får den automatiskt chmod 644. Vi vill att filerna skall få 775 när de skapas.
Citera
2008-01-09, 19:58
Awaiting Email Confirmation
Kör proftpd, mycket lättare.
Citera
2008-01-09, 19:59
Medlem
hur får man en chmod från början typ 664 eller liknande när man skapar filerna? vart kan man ändra sådan?
Citera
2008-01-09, 20:48
Medlem
pieces avatar
Du har inte funderat på pureftpd istället?
Jag tyckte den var betydligt enklare att konfigurera iom att du kan välja till pureftp admin nu när du har dragit på ett grafiskt skal.
Citera
2008-01-09, 20:54
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taab
hur får man en chmod från början typ 664 eller liknande när man skapar filerna? vart kan man ändra sådan?

Det kallas umask, finns garanterat någonstans i din konfiguration.
Citera
2008-01-10, 13:27
Medlem
Jag har hittat umask, vilken umask skall man använda för att ägare och grupp skall ha alla rättigheter och besökare skall ha så att de kan se de på webben utan att redigera osv. Sedan en annan sak är att när jag gjort en ändring i csftpd så kan jag inte restart på vsftpd vad gör man åt det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in