2018-05-06, 00:42
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crackerpacker
Jo jag vet, jag föredrar dock studier på skolan. Hur är svårighetsgraden tycker du?

Nu är jag ingen plugghäst och vill bara bli godkänd. Men har väldigt mycket gratis då jag jobbar som USKa också. Anatomin/fysiologin var tung då det är sjukt mycket att läsa och memorera. Men den var intressant så det gick bra ändå. Svåraste för mig har varit läkemedelsberäkningen, inte för att det är svår matte utan att du måste ha 100% rätt. Jag hade inte pluggat på 6 år heller så det var största chocken, men man kommer in i det och hittar sin taktik. Om du har skrivit 1,5 på HP så kommer teorin inte vara något problem.
Citera
2018-05-06, 03:18
Medlem
Citat:
Jag är 29 bast och vill sadla om från mitt lagerjobb jag haft sen jag var 20. Får väl c:a 26.000 i lön så jag klarar mig okej, men vill gärna ha lite mer och framförallt en karriärstege man kan klättra. Rätt hjärndött jobb där man känner att det inte går att utvecklas speciellt mycket.

Har haft starka funderingar på manlig SSK, men var man än vänder och ser så klagar alla på lönen och att det är slitsamt.

Jag vill ej påstå att jag har för intentioner att bli rik i detta liv, men ska jag plugga några år vill man ju gärna tjäna åtminstone 35-40, i alla fall med tiden.

Är SSK något att satsa på tror ni, eller borde jag skita i det då det inte är värt för denna lön? Kan man få upp lönen på något sätt, dvs kanske pendla till Norge? Har läst att vissa gör detta.

Jag har inga problem med pendeljobb för den delen, jag gillar egentligen att jobba mer intensivt vissa perioder för att sedan få ut längre ledighet, så ett sådant upplägg skulle inte vara något problem för mig över huvud taget.

Jag har de ämnen som krävs för att komma in, dvs naturkunskap B etc, skrev även 1.5 på högskoleprovet nyligen.

Nåja, någon med erfarenhet av SSK-yrket här? Vad tror ni, går det att tjäna OK med slantar om man jobbar på? Gillar att jobba egentligen, vill påstå att jag är lite av en arbetsnarkoman och gillar att vara sysselsatt och göra massa saker, tar gärna övertid osv.

Alla information uppskattas, ska även googla runt lite nu.

Sjuksköterska är något du blir för att du är intresserad av yrket, inte för att du vill ha bra betalt.

Ska du plugga i minst tre år på universitet så tappar du minst 300 000 i lön varje år.
På dessa år är det alltså minst 900 000 kr i inkomstbortfall.
Sedan tillkommer det studielån på säkert 100 000 kr per år vilket ger 1,2 miljoner som du gått back.

Du är idag redan 29 år och kommer vara minst 32 om du börjar studera idag. Detta ger en dig ca 33 år i yrket om du vill gå i pension vid 65.
Du måste alltså tjäna minst 29 000 kronor i månaden för att ens gå +-0 på detta äventyr.

En sjuksköterska får inga 29 000 kronor i ingångslön vad jag vet.
Med några år i yrket och att du jobbar helg 2 gånger i månaden så kanske du drar in 35 000 kr.
Men vad tjänar du inte som lagerarbetare om du jobbar helg och natt?
Dessutom så kan du fetglömma 11-timmars dygnsvila och dina arbetspass ändras titt som tätt.

Värdelöst yrkesval om man inte brinner för yrket som sådant.
Citera
2018-05-06, 03:30
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Sjuksköterska är något du blir för att du är intresserad av yrket, inte för att du vill ha bra betalt.

Ska du plugga i minst tre år på universitet så tappar du minst 300 000 i lön varje år.
Sedan tillkommer det studielån på säkert 100 000 kr per år vilket ger 1,2 miljoner som du gått back.

Du är idag redan 29 år och kommer vara minst 32 om du börjar studera idag. Detta ger en dig ca 33 år i yrket om du vill gå i pension vid 65.
Du måste alltså tjäna minst 29 000 kronor i månaden för att ens gå +-0 på detta äventyr.

Med några år i yrket och att du jobbar helg 2 gånger i månaden så kanske du drar in 35 000 kr.
Dessutom så kan du fetglömma 11-timmars dygnsvila och dina arbetspass ändras titt som tätt.

Sant gällande brinner för yrket. Dock är det inte för sent att plugga, har många i min klass och på jobbet som är 40+ och läser utbildningen.

Gällande ingångslönen tror jag den snart kan vara nära 29 000 iaf om 4-5 år. Den är typ 26,5-27 i Sthlm.

Men som du säger, inget yrke man väljer för man ska tjäna pengar utan man ska ha ett genuint intresse för det.
Citera
2018-05-06, 15:24
Bannlyst
Citat:

Som sagt, jag har inte för intentioner att bli rik men vill jobba med något jag trivs med, gärna praktiskt, är rätt less på mitt lagerarbete efter 9 år.

Dock verkar det gå att tjäna en del pengar om man lägger upp det smart:

Citat:
Nä inte direkt. Jag jobbar 80% betalt 100%. Grundlönen ligger jag runt 28.500. Allt jag går in extra blir kval övertid. Jag brukar gå in så jag jobbar 90% ca. Kval ger 240% påslag. Alltså ca 450kr timmen för extra jobb över 80%. Med OB och de extra passen brukar jag ligga runt 45-50.000 lite beroende på Som sagt grundlönen är låg, men omständigheterna skjuter upp lönen.

90.000 blev jag erbjuden utanför Luleå på en avdelning på sjukhus via bemanning. Det var nattjobb. Jag blev erbjuden 330kr timmen + 30kr sommarbonus = 360kr/h.. Företaget följde inte kollektivavtalet och hade egna OB-tillägg. Natt Ob var 200kr.

560kr i timmen. Man skulle jobba 4 nattpass i veckan under sommaren. 40 timmar alltså. 560kr x 160h = 89.600

Varsågod. Som sagt SSK kan tjäna bra med pengar. Ska faktiskt ta ett bemannigsuppdrag i sommar. För 12 arbetspass får jag 45.000
Citera
2018-05-15, 06:31
Medlem
Citat:

Varför yttra sig om lönen när du inte vet då?

Kan meddela TS att jag har endast jobba som SSK i 6 månader och gick direkt till akutsjukvården (uska före) jag fick 27 i ingångslön, andra i min klass som gick till kommunen fick mellan 28-29.

Jag fick förra månaden ut 27.5k efter skatt.
Citera
2018-05-15, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mondzo

Kan meddela TS att jag har endast jobba som SSK i 6 månader och gick direkt till akutsjukvården (uska före) jag fick 27 i ingångslön, andra i min klass som gick till kommunen fick mellan 28-29.

Låter ju faktiskt rätt bra det där, kan klart tänka mig jobba som SSK då det verkar väldigt intressant, om lönen ändå är sådär pass "bra".

Fråga bara, om du får c:a 27 ingångslön, hur kan det komma sig att du får ut hela 27 efter skatt också? Är det så pass mycket OB och sånt som gör det?
Citera
2018-05-16, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mondzo

Du fick ju inga 29 utan 27.
Dina klasskamrater fick mellan 28 och 29, det är heller inte 29

Det är klart att enstaka undantag kan förekomma i någon storstad men den stora massan får inga 29 000 i ingångslön.

Dessutom var din lön ingen direkt ingångslön heller då du hade jobbat 6 månader innan.
Citera
2018-05-16, 06:27
Medlem
Citat:
Du fick ju inga 29 utan 27.
Dina klasskamrater fick mellan 28 och 29, det är heller inte 29

Det är klart att enstaka undantag kan förekomma i någon storstad men den stora massan får inga 29 000 i ingångslön.

Dessutom var din lön ingen direkt ingångslön heller då du hade jobbat 6 månader innan.

Jag valde lägre lön då jag ville till landstinget för det är mer utvecklande. Sen om de andra i klassen fick 28 en del så fick lika många 29 så är ju inte riktigt sant? Men du har rätt att dom så klart inte ofta ger så hög lön, tur, erfarenhet blandat med skicklighet är stora faktorer vid lönesättningen.

Jo min lön är en ingångslön då den korta tiden inte togs i räkning tyvärr, tidigare erfarenhet jag hade vägde inte heller tungt tyvärr då den inte kompletterade mitt nuvarande jobb i akutsjukvård. (detta skyller jag på landstingen dom är så snåla...)
Citera
2018-05-16, 06:32
Medlem
Citat:
Låter ju faktiskt rätt bra det där, kan klart tänka mig jobba som SSK då det verkar väldigt intressant, om lönen ändå är sådär pass "bra".

Fråga bara, om du får c:a 27 ingångslön, hur kan det komma sig att du får ut hela 27 efter skatt också? Är det så pass mycket OB och sånt som gör det?

Jo precis på mitt nuvarande jobb händer det att det blir mycket jour/ob tid som räknas in fick 25 föregående efter skatt.

Vet dock inte vad de nyexade kollegorna som gått vubben tjänar.
Citera
2018-05-16, 13:08
Bannlyst
Alltså då är det ju inte alls några dåliga pengar det är tal om och det verkar ju finnas goda chanser att tjäna riktigt bra om man så vill, dvs genom bemanning och/eller norgeturer.

Fan, man trodde ju sjuksköterskor tjänade som städare eller nåt efter allt man hört. Verkar som att mycket av gnället kanske är för att det är kvinnodominerat, eller är jag sexistisk nu?
Citera
2018-05-16, 13:18
Medlem
Citat:
Alltså då är det ju inte alls några dåliga pengar det är tal om och det verkar ju finnas goda chanser att tjäna riktigt bra om man så vill, dvs genom bemanning och/eller norgeturer.

Fan, man trodde ju sjuksköterskor tjänade som städare eller nåt efter allt man hört. Verkar som att mycket av gnället kanske är för att det är kvinnodominerat, eller är jag sexistisk nu?

Går absolut tjäna pengar om man är beredd att jobba. Företagssköterskor kan tjäna riktigt bra pengar, den typen av jobb är dock inte super utvecklande.

Mycket av det gnället kommer förståeligt från de som arbetat som ssk sen begynnelsen och har inte alls haft den löneutveckling som dom velat se.
Senast redigerad av Mondzo 2018-05-16 kl. 13:21.
Citera
2018-05-22, 05:17
Medlem
takeitchills avatar
Citat:

Ska man bara bry sig om lön och livsinkomst? Vem fan vill arbeta i lager hela livet om man har någorlunda IQ... Hellre SSK då om man inte är en alkoholiserad svennebanan som knappt klarar av att läsa dagstidningen. Kan knappt inte tänka mig ett tråkigare yrken än lagerarbete. Passar såklart en viss typ av människa. Men för den större delen så slänger man bort sitt liv om man arbetar med något sådant. Inte ett dugg utvecklande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in