Citat:
Ursprungligen postat av
crackerpacker
Jag är 29 bast och vill sadla om från mitt lagerjobb jag haft sen jag var 20. Får väl c:a 26.000 i lön så jag klarar mig okej, men vill gärna ha lite mer och framförallt en karriärstege man kan klättra. Rätt hjärndött jobb där man känner att det inte går att utvecklas speciellt mycket.
Har haft starka funderingar på manlig SSK, men var man än vänder och ser så klagar alla på lönen och att det är slitsamt.
Jag vill ej påstå att jag har för intentioner att bli rik i detta liv, men ska jag plugga några år vill man ju gärna tjäna åtminstone 35-40, i alla fall med tiden.
Är SSK något att satsa på tror ni, eller borde jag skita i det då det inte är värt för denna lön? Kan man få upp lönen på något sätt, dvs kanske pendla till Norge? Har läst att vissa gör detta.
Jag har inga problem med pendeljobb för den delen, jag gillar egentligen att jobba mer intensivt vissa perioder för att sedan få ut längre ledighet, så ett sådant upplägg skulle inte vara något problem för mig över huvud taget.
Jag har de ämnen som krävs för att komma in, dvs naturkunskap B etc, skrev även 1.5 på högskoleprovet nyligen.
Nåja, någon med erfarenhet av SSK-yrket här? Vad tror ni, går det att tjäna OK med slantar om man jobbar på? Gillar att jobba egentligen, vill påstå att jag är lite av en arbetsnarkoman och gillar att vara sysselsatt och göra massa saker, tar gärna övertid osv.
Alla information uppskattas, ska även googla runt lite nu.
Sjuksköterska är något du blir för att du är intresserad av yrket, inte för att du vill ha bra betalt.
Ska du plugga i minst tre år på universitet så tappar du minst 300 000 i lön varje år.
På dessa år är det alltså minst 900 000 kr i inkomstbortfall.
Sedan tillkommer det studielån på säkert 100 000 kr per år vilket ger 1,2 miljoner som du gått back.
Du är idag redan 29 år och kommer vara minst 32 om du börjar studera idag. Detta ger en dig ca 33 år i yrket om du vill gå i pension vid 65.
Du måste alltså tjäna minst 29 000 kronor i månaden för att ens gå +-0 på detta äventyr.
En sjuksköterska får inga 29 000 kronor i ingångslön vad jag vet.
Med några år i yrket och att du jobbar helg 2 gånger i månaden så kanske du drar in 35 000 kr.
Men vad tjänar du inte som lagerarbetare om du jobbar helg och natt?
Dessutom så kan du fetglömma 11-timmars dygnsvila och dina arbetspass ändras titt som tätt.
Värdelöst yrkesval om man inte brinner för yrket som sådant.