Kära flashback, behöver lite råd! En bedömning utifrån och/eller rent av skriva av mig lite

Vad vore livet utan ångest?
Har aldrig riktigt vetat vad jag vill utbilda mig till och börjar bli rastlös. Varit inne på lärare ett bra tag men nu är jag mer eller mindre bestämt mig för att prova på att läsa till Sjuksköterska. Männsikokontakten intresserar mig och det verkar vara ett givande jobb som passar mig som person!
Sökte till sjuksköterska nu i våras men kom dock på nu i efterhand att jag inte har Biologi A (har fysik a, kemi a) eller Naturkunskap B som krävs för utbildningen. Mitt betygsnitt är strax runt 14 om jag inte missminner mig. Har runt 6 MVG (ämnen som intresserade mig som svenska, engelska och samhäll) och 10-12 VG sen en massor G. Inget IG. Högskoleprovet skrevs för några år sedan och fick 0.8. Har gott mod om att jag kan skriva ett bättre högskoleprov och ska försöka med det i vår.
Tanken var att jag skulle höjja min snittpoäng, medans det fortfarande går, då man endå inte alls kan förlita sig på att skriva ett bra resultat på högskoleprovet nu i vår.
Antagningspoängen för just sjuksköterska verkar ganska hög på många orter och det verkar vara just en populär utbildning just nu.
Problemet är att alla kurser inom ramen för det program jag gick på gymnasiet har jag G i. Gick helt enkelt fel program om man ser till betygen, alltid lätt och vara efterklok

, och dessa finns
ej att läsa upp på komvux.
Har sökt och är antagen till följande kurser på komvux:
Naturkunskap A
(fick G i kursen på gymnasiet och ska vara enkelt att plugga upp)
Naturkunskap B
(behöver denna kurs. Biologi A saknas i utbudet av kurser nu i vår så får ta Naturkunskap B kursen istället)
Samhällskunskap B
(av rent intresse)
Stresshantering
(läst innan med betyg G, helgkurs med hemuppgift.)
Psykologi A+B
( ej läst innan, 2x lördag/söndag med hemuppgifter)
Detta är sammanlagt 400poäng vilket klasas som fulltidstudier nu i vår.
Har även tänkt och försöka tenta upp Svenska A och Engelska A från VG till MVG. Hade MVG i B-kurserna.
Syftet är att öka mina chanser och komma in på sjuksköterskeutbildningen eller annat program nu i framtiden,
dock osäker på att jag kan höja mitt snitt något märkbart mycket som ska spela någon roll i längden.
Frågan är väll helt enkelt; Tycker ni detta verkar vettigt? Eller bör jag satsa allt på högskoleprovet istället och bara gå Naturkunskap B? Det som känns vettigt är att jag nu iaf har ett mål och är beredd att jobba för det
Pengar behövs men är förtillfället nybliven arbetslös, har akassa och sambo som drar in kulor men vill inte ta lån för komvux. Som jag fattat det får jag inte längre akassa om jag börjar plugga och då får jag leva på csnbidraget, marginalt. Har sökt csn. Extrajobb går säkert alltid att ordna.
Tacksam för er syn på saker och ting