2006-08-25, 15:14
Medlem
Få böcker är på engelska, en fördel om man inte gillar att behöva läsa på engelska. Jag läste med några sjuksköterskor på en kurs och de gick i taket när de fick en artikel på engelska att läsa.
Citera
2006-08-25, 16:51
Medlem
I_O_Us avatar
Nu har jag brutalångest över hur jag ska göra. Jag tål verkligen inte den här undervisningen. Hade det varit nån gång ibland skulle man väl kunna stå ut, men detta kommer pågå i princip hela utbildningen och jag vill inte slösa CSN på nåt jag kanske inte kommer orka slutföra...

Jag visste inte att PBL var så vanligt förekommande (hade inte ens nån aning om vad det var innan jag började på den här utbildningen). Jag kollade runt lite på andra sjuksköterskeutbildningar och många verkar använda sig av PBL, bl.a Linköping och Norrköpings universitet. Jag ska väl kolla KI, Sofiahemmet och Röda korset också..

Åt helvete med all modern-flum-pedagogik, de gynnar bara glappkäftiga människor som gillar att babbla. Ska inte riktig kunskap och intelligens värdesättas lite mer? Jag hoppas inte läkarlinjens utbildning är utformad på samma sätt, då kommer jag aldrig våga operera mig..
Citera
2006-08-25, 20:36
Medlem
ZätaGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I_O_U
Åt helvete med all modern-flum-pedagogik, de gynnar bara glappkäftiga människor som gillar att babbla. Ska inte riktig kunskap och intelligens värdesättas lite mer? Jag hoppas inte läkarlinjens utbildning är utformad på samma sätt, då kommer jag aldrig våga operera mig..

Intelligens värderas si-sådär i verkligheten. Med all rätt. Det viktiga är vad du presterar och det mäts bäst med PBL. Om den är bra genomförd.

Och tror du att världen utanför inte styrs av så kallade glappkäftar så kommer du bli desillusionerad.
Citera
2006-08-25, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZätaGustav
Intelligens värderas si-sådär i verkligheten. Med all rätt. Det viktiga är vad du presterar och det mäts bäst med PBL. Om den är bra genomförd.

Och tror du att världen utanför inte styrs av så kallade glappkäftar så kommer du bli desillusionerad.

Så det innebär att någon som kan snacka mycket skit ska premieras?
Citera
2006-08-25, 21:20
Medlem
Gabriel Knights avatar
Vad menas med PBL och vad görs på lektionerna då som är så hemskt?

Själv pluggar jag i Umeå och där används bara tentor och föreläsningar oavsett vilken utbildning man går, inklusive sjuksköterskeprogrammet

Läs mer här:
http://www.umu.se/medfak/studera/sjukskoterska.html
Citera
2006-08-25, 23:58
Medlem
Sharkys avatar
Jag läser till ssk i sundsvall och är mycket nöjd. Första terminen och de första 10 poängen av andra var väldigt flumminga och onödiga. Men nu återstår bara konkreta kurser om sjukvård och medicin
Citera
2006-08-26, 00:15
Medlem
Första året är genomflummigt. När praktiken drar igång ljusnar det! Måste dock tipsa om att välja skola efter vilka sjukhus de har praktikavtal med. Själv har jag jobbat några år som sjuksköterska och trivs strålande bra. Det är helt enkelt askul!

.
Citera
2006-08-26, 00:29
Medlem
I_O_Us avatar
^^ Med flummigt, vad menar ni då? Är det lika extremt som jag förklarade?
Citera
2006-08-26, 08:01
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fan
Första året är genomflummigt. När praktiken drar igång ljusnar det! Måste dock tipsa om att välja skola efter vilka sjukhus de har praktikavtal med. Själv har jag jobbat några år som sjuksköterska och trivs strålande bra. Det är helt enkelt askul!
.

Sjuksköterskeutbildningen utökades för några år sedan från 2 till 3 år.Det ligger nära till att tro att man lade extraåret på flum.
Citera
2006-08-26, 14:25
Medlem
Jag läste på LTU (till ssk) och vi hade inte PBL. Det var väl 1-2 kurser som faktiskt var lite flum, men de flesta tyckte jag var bra. Det är dessutom vissa kurser som jag tyckte var lite flum då när vi gick dem men sedan har jag ändå haft stor nytta av dem ute i arbetslivet.
Citera
2006-08-26, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Vad menas med PBL och vad görs på lektionerna då som är så hemskt?

Själv pluggar jag i Umeå och där används bara tentor och föreläsningar oavsett vilken utbildning man går, inklusive sjuksköterskeprogrammet

Läs mer här:
http://www.umu.se/medfak/studera/sjukskoterska.html

Pbl=Problem baserat lärande är i stort sett samma sak som självstudier med en handledare att fråga om man inte förstår något.
Det var AMU som började med det på 80-talet och dom ville inte kalla det för självstudier utan valde att kalla det för PBL.
Citera
2006-08-26, 19:16
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskan
Pbl=Problem baserat lärande är i stort sett samma sak som självstudier med en handledare att fråga om man inte förstår något.
Det var AMU som började med det på 80-talet och dom ville inte kalla det för självstudier utan valde att kalla det för PBL.

PBI (Problem baserad inlärning) som det hette först kommer väl ursprungligen från McMaster univeristetet i Kanada. Här i Sverige var läkarutbildningen vid Linköpings universitet tidiga att anamma det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in