2010-10-10, 13:31
Medlem
OBERIUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supermarine
Om det är Oxford dialekt som han försöker sig på så är den affekterad för att nämna något. Den låter för mycket helt enkelt. Den är helt enkelt litet för markerad för att markera att han just har bra uttal och sådant är ganska fjantigt. Queen´s english utan åthävor duger alldeles utmärkt.

Oxford english, Queen's english, received pronounciation och BBC english är alla olika namn för samma sak d.v.s. Storbrittaniens svar på vår rikssvenska. De flesta svenskar pratar ju något slags angloamerikanskt/svenskt-hopkok medan Lundström faktiskt försöker prata korrekt brittisk engelska. Något jag tycker han gör bra men som även gör att det kan låta lite påklistrat och pretentiöst.
Citera
2010-10-10, 16:18
Medlem
MMXs avatar
Han cyklar.
Citera
2010-10-10, 16:21
Medlem
zBr9s avatar
Sjukt att ingen frågat om han är Bög. Har alltid sett honom som en Bög. Hans hår ser ut att vara färgat medvetet silvergrått så som är vanligt bland åldrande Bögar.

Kan iofs fråga själv bara, har han hängett sig till Bögaktiviteter någon gång?
Citera
2010-10-10, 16:26
Medlem
MMXs avatar
Intersserade kan ju gå lösa i den här artikeln: http://www.svd.se/bostad/mittkvarter...ra_1673319.svd

"Ålder: 45 år.

Familj: Sambo och två barn.

Bor: Hus i Svedmyra.

Kristofer Lundströms favoritställen:

1 Bea Ica Kvantum. Undervåningen är helt otrolig, det är som att bli förflyttad till 70-talet eller Östeuropa. Handelsvägen 188.

2 Gateau Enskede. Enskedevägen 85.

3 Skånegatan. Pet sounds och Pet sounds bar är favoriter och jag äter gärna hos Noel på Hot pita pockets.

4 Enskede rackethall. Här spelar jag tennis en gång i veckan. Sockenvägen 290."
Citera
2010-10-10, 20:18
Medlem
Citat:
Om det är Oxford dialekt som han försöker sig på så är den affekterad för att nämna något. Den låter för mycket helt enkelt. Den är helt enkelt litet för markerad för att markera att han just har bra uttal och sådant är ganska fjantigt. Queen´s english utan åthävor duger alldeles utmärkt.

Precis. Det låter övertydligt som om Lundström verkligen vill visa att han VERKLIGEN pratar "brittisk engelska".
Jag kan likaledes tycka att svenska media-bruttor som jobbat på MTV och vill visa att de pratar engelska med brittiskt uttal, låter lika pinsamma.
Citera
2010-10-29, 17:52
Citat:

Mr Lundströms engelska är inte alls affekterad och falsk, den klingar tvärtom väldigt naturligt och uppriktigt sagt trodde jag att han hade någon sorts brittisk bakgrund när jag först hörde honom på TV. Jag kan faktiskt inte komma på någon annan i hela Mediasverige som talar bättre och mer naturlig engelska än Lundström.

Vill du däremot veta hur ett riktigt fjantigt, tillgjort och – i relation till pretentionerna och ansträngningen betraktat – väldigt dåligt brittiskt uttal låter, lyssna på Horace Engdahls skitnödigt forcerade försök att imitera Oxfordengelska:

http://www.youtube.com/watch?v=CVCZKJ4xFk8

Vid 1:07: "Yeeezzz..."
Citera
2012-09-09, 19:46
Medlem
Undulatbajss avatar
Hahaha!
Insåg precis att jag träffade Kristofer Lundstörm på dunderfyllan för nån månad sen på Debaser Slussens uteservering. Såg honom och utbrast, väldigt sladdrigt, "Haha! Du är ju kobrasnubben!". Han gav mig en utråkad blick och sträckte sig efter min öl (som han trodde var sin öl). Då säger jag:
- Nää, det där är min bärs.
- Nädu. Den är min.
- Alltså jag gillar Kobra och sånt, men du får fan inte min öl för det.
- Skitsamma.

Han vände sig om och lämnade min öl ifred. Hade inget minne av det morgonen efter men minnet uppenbarade sig nu när jag läste den här tråden. Är inte säker på att det var han. Kan lika gärna ha varit gitarristen från Soundtrack.
Citera
2016-09-05, 19:16
Moderator
Dr Kings avatar
Var det någon som såg Aftonbladet TVs sändning efter Kristallengalan igår och eventuellt har ett inspelat klipp därifrån? Kristofer Lindström intervjuades av Tobbe Ek och var rejält packad. Pratade om att någon hade bjudit honom på champagne och började sedan fnissa och pladdra på. Tobbe visste inte riktigt vad han skulle hitta på men lät bara kameran rulla och Kristofer göra bort sig rejält. Stor humor var det

Hade varit kul om någon har ett klipp av det som kan läggas ut på Youtube.
Citera
2016-09-05, 19:42
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
För övrigt gillar jag Kobra och hans programledarskap. Ett av få program jag faktiskt ids hålla reda på när det går. En av SVT:s höjdare utan tvekan.

Jag gillar också K L. Tyvärr får han inte längre sköta Kobra själv vilket delvis inneburit att den gamla kobran numera påminner om en trött och gammal snok...
Citera
2020-01-05, 17:40
Medlem
dialektikers avatar
Såg en dödsannons på hans fru Lena Jordebo idag.
Citera
2020-01-21, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Såg en dödsannons på hans fru Lena Jordebo idag.

Läst nekrologen. Idag. Tråkigt att bli änkeman vid så pass låg ålder.
Citera
2020-01-21, 17:12
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheChelsea
Läst nekrologen. Idag. Tråkigt att bli änkeman vid så pass låg ålder.

Läste i DN: https://www.dn.se/familj/till-minne-lena-jordebo/

Citat:
Journalisten Lena Jordebo, Stockholm, har gått bort vid 54 års ålder, efter en längre tids sjukdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in