Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-08, 23:09
  #1
Medlem
js2000s avatar
Har 1 laptop med fungerande oem aktivering , handy oem. Köpte ny hårddisk till min andra laptop och installerade med samma skiva ej ansluten till nätet , funkar inte alls på den nya laptopen , någon som har koll på detta och hur man kan lösa det ? Har sökt här i forumet men inte hittat nått som hjälpt mig än...
Citera
2008-01-08, 23:14
  #2
Medlem
extremesantas avatar
Du kan inte ha samma OEM på 2 datorer
Citera
2008-01-08, 23:41
  #3
Medlem
js2000s avatar
funkade utmärkt med bägge installerade med samma tidigare det var först när köpte en ny disk och försökt att installera som det började krångla , den blir inte aktiverad säger att nyckeln är ogiltig trots att det är en oem nyckel och datorn inte är ansluten till nätet och alltså inget sp1 installerat.
Citera
2008-01-09, 04:21
  #4
Medlem
Tanka hem en pirat kopia av Operativsystem...

Jag vet inte exact hur OEM funkar, vart informationen sätter sej osv..

Jag har länge försökt att förstå mej på OEM versionerna och lista ut hur dom fungerar.. Men de är nog som nån skrev här att de måste gå igenom internet genom nån slags registrering... För att skivan kan ju inte avgöra om det är en annan dator den installeras på, och inte heller kan olika datorer kommunicera helt hux flux bara sådär..

Mysterium Mysterium.. Jag ser gärna att nån kan svara på denna fråga?
Tycker de vore väldigt intressant med svar på detta OEM Mysteri
Citera
2008-01-09, 04:26
  #5
Medlem
En grej du kan testa bara för skojs skull..

Jag tror inte det har nåt med saken att göra, men testa i allafall,

Ställ tillbaka tiden i datorn, och sen testa att installera, ställ om i bios och testa sedan igen,

Kan sätta 1000:- på att det inte är felet, men testa iaf

Säg till om du testat och OM det gick

Okej, det funkar nog inte.. Men bara en tanke som inte stämmer som jag vill ha fram endå hehe..

Vi säger att när man får en OEM version, den skivan kanske är inställd på att funka från de datumet till det andra, Och under den tiden borde man hunnit installera på den önskade datorn. Sedan när den ska användas igen på datorn man från början installerade den på så funkar de pga nån registernyckel som finns kvar i datorn som säger att det är okej, Använd mej dator, du är tillåten osv..

(Där hoppar isåfall ditt problem upp, funkar inte med din nya hårddisk)

Och det kanske gör att det inte funkar på andra datorer i senare tid pga Tiden har gått över gränsen

Lååångsökt och idiotiskt kanske, men det skulle ju kunna vara nåt sånt?

Kommentera gärna min långsökta tanke... Alltid kul med lite udda disskutioner
Citera
2008-01-09, 04:31
  #6
Medlem
js2000s avatar
man blir lätt galen och gråhårig av vista , vilken soppa men löste sig tillslut , efter 5-6 ominstalleringen med nya varianter hittade jag en som funkade , min gamla installation på andra laptopen rullar på utan problem
Citera
2008-01-09, 04:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av js2000
man blir lätt galen och gråhårig av vista , vilken soppa men löste sig tillslut , efter 5-6 ominstalleringen med nya varianter hittade jag en som funkade , min gamla installation på andra laptopen rullar på utan problem


Vadå för varianter menar du? Nertankade versioner?

Måste bara säga de ja sagt länge nu... Håll fast vid XP i 1-2 år till, sen kan Vista fungera fint med alla program/spel
Citera
2008-01-09, 05:25
  #8
Medlem
js2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batteri
Vadå för varianter menar du? Nertankade versioner?

Måste bara säga de ja sagt länge nu... Håll fast vid XP i 1-2 år till, sen kan Vista fungera fint med alla program/spel

Jo det gör du nog rätt i Men tycker faktiskt att vista i övrigt flyter på ganska bra , lite minnesstrul men det löser sig väl (har 4gb på bägge laptoparna men inte allt minne som syns) ,
Citera
2008-01-09, 05:29
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av js2000
Jo det gör du nog rätt i Men tycker faktiskt att vista i övrigt flyter på ganska bra , lite minnesstrul men det löser sig väl (har 4gb på bägge laptoparna men inte allt minne som syns) ,


Hur mycket minne visar de då?

Har du 64bits versionen?
Citera
2008-01-10, 04:40
  #10
Medlem
js2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batteri
Hur mycket minne visar de då?

Har du 64bits versionen?


Visar 2302 ram , kör 32 bitars nog det som felar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback