2008-01-08, 23:09
Medlem
js2000s avatar
Har 1 laptop med fungerande oem aktivering , handy oem. Kpte ny hrddisk till min andra laptop och installerade med samma skiva ej ansluten till ntet , funkar inte alls p den nya laptopen , ngon som har koll p detta och hur man kan lsa det ? Har skt hr i forumet men inte hittat ntt som hjlpt mig n...
Citera
2008-01-08, 23:14
Medlem
extremesantas avatar
Du kan inte ha samma OEM p 2 datorer
Citera
2008-01-08, 23:41
Medlem
js2000s avatar
funkade utmrkt med bgge installerade med samma tidigare det var frst nr kpte en ny disk och frskt att installera som det brjade krngla , den blir inte aktiverad sger att nyckeln r ogiltig trots att det r en oem nyckel och datorn inte r ansluten till ntet och allts inget sp1 installerat.
Citera
2008-01-09, 04:21
Medlem
Tanka hem en pirat kopia av Operativsystem...

Jag vet inte exact hur OEM funkar, vart informationen stter sej osv..

Jag har lnge frskt att frst mej p OEM versionerna och lista ut hur dom fungerar.. Men de r nog som nn skrev hr att de mste g igenom internet genom nn slags registrering... Fr att skivan kan ju inte avgra om det r en annan dator den installeras p, och inte heller kan olika datorer kommunicera helt hux flux bara sdr..

Mysterium Mysterium.. Jag ser grna att nn kan svara p denna frga?
Tycker de vore vldigt intressant med svar p detta OEM Mysteri
Citera
2008-01-09, 04:26
Medlem
En grej du kan testa bara fr skojs skull..

Jag tror inte det har nt med saken att gra, men testa i allafall,

Stll tillbaka tiden i datorn, och sen testa att installera, stll om i bios och testa sedan igen,

Kan stta 1000:- p att det inte r felet, men testa iaf

Sg till om du testat och OM det gick

Okej, det funkar nog inte.. Men bara en tanke som inte stmmer som jag vill ha fram end hehe..

Vi sger att nr man fr en OEM version, den skivan kanske r instlld p att funka frn de datumet till det andra, Och under den tiden borde man hunnit installera p den nskade datorn. Sedan nr den ska anvndas igen p datorn man frn brjan installerade den p s funkar de pga nn registernyckel som finns kvar i datorn som sger att det r okej, Anvnd mej dator, du r tillten osv..

(Dr hoppar isfall ditt problem upp, funkar inte med din nya hrddisk)

Och det kanske gr att det inte funkar p andra datorer i senare tid pga Tiden har gtt ver grnsen

Lngskt och idiotiskt kanske, men det skulle ju kunna vara nt snt?

Kommentera grna min lngskta tanke... Alltid kul med lite udda disskutioner
Citera
2008-01-09, 04:31
Medlem
js2000s avatar
man blir ltt galen och grhrig av vista , vilken soppa men lste sig tillslut , efter 5-6 ominstalleringen med nya varianter hittade jag en som funkade , min gamla installation p andra laptopen rullar p utan problem
Citera
2008-01-09, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av js2000
man blir ltt galen och grhrig av vista , vilken soppa men lste sig tillslut , efter 5-6 ominstalleringen med nya varianter hittade jag en som funkade , min gamla installation p andra laptopen rullar p utan problem

Vad fr varianter menar du? Nertankade versioner?

Mste bara sga de ja sagt lnge nu... Hll fast vid XP i 1-2 r till, sen kan Vista fungera fint med alla program/spel
Citera
2008-01-09, 05:25
Medlem
js2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batteri
Vad fr varianter menar du? Nertankade versioner?

Mste bara sga de ja sagt lnge nu... Hll fast vid XP i 1-2 r till, sen kan Vista fungera fint med alla program/spel

Jo det gr du nog rtt i Men tycker faktiskt att vista i vrigt flyter p ganska bra , lite minnesstrul men det lser sig vl (har 4gb p bgge laptoparna men inte allt minne som syns) ,
Citera
2008-01-09, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av js2000
Jo det gr du nog rtt i Men tycker faktiskt att vista i vrigt flyter p ganska bra , lite minnesstrul men det lser sig vl (har 4gb p bgge laptoparna men inte allt minne som syns) ,

Hur mycket minne visar de d?

Har du 64bits versionen?
Citera
2008-01-10, 04:40
Medlem
js2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batteri
Hur mycket minne visar de d?

Har du 64bits versionen?

Visar 2302 ram , kr 32 bitars nog det som felar
Citera