2008-01-08, 20:10
Medlem
Exempel:
"Tachyons are exhibited in many novels of the late science fiction author, Frank Herbert."
Ser liknande saker på många ställen, oftast är det i formen "... in the film, [titel]" eller "by the author, [namn]". Jag tycker att de flesta av dessa ser bättre ut om man helt enkelt tar bort kommatecknet.

Ska man verkligen skriva så? Kommatecken ska väl utläsas som en kort paus, men om man lägger en paus där i tal så låter det ju helt stört.
Citera
2008-01-08, 20:26
Medlem
Urbanfests avatar
Det blir ju en bisats, om du fortsätter meningen hade inte namnet haft lika stor betydelse.
Namnet är ett tillägg till vad man vill ha sagt, därav kommatecknet.
Citera
2008-01-08, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbanfest
Det blir ju en bisats, om du fortsätter meningen hade inte namnet haft lika stor betydelse.
Namnet är ett tillägg till vad man vill ha sagt, därav kommatecknet.
Det stämmer väl inte riktigt (i mina exempel), tar man bort allt efter kommatecknet så förlorar ju hela meningen allt värde.
Citera
2008-01-08, 21:55
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John Zeppe
Exempel:
"Tachyons are exhibited in many novels of the late science fiction author, Frank Herbert."
Ser liknande saker på många ställen, oftast är det i formen "... in the film, [titel]" eller "by the author, [namn]". Jag tycker att de flesta av dessa ser bättre ut om man helt enkelt tar bort kommatecknet.

Ska man verkligen skriva så? Kommatecken ska väl utläsas som en kort paus, men om man lägger en paus där i tal så låter det ju helt stört.

Det är helt korrekt i mina ögon. Skriver likadant på svenska faktiskt... Du vet hon som skrev Harry Potter, J.K. Rowling? De har gjort film av hennes böcker, Harry Potter-serien.
Citera
2008-01-08, 22:01
Medlem
Finwës avatar
Bara för skojs skull kan man ta ditt exempel med Frank Herbert:
och vända på satsföljden
"Tachyons are exhibited in many novels of Frank Herbert, the late science fiction author."

Då ser det lite mer logiskt ut för åtminstone mina svenska ögon. Det som kommer efter kommat blir liksom ett påhängt attribut till Frank Herbert (eller vad man nu har före kommat). Att det hela bara är en omkastning av satsföljden (är det ens en riktig term, och är det ens den rätta i så fall?) är dock knappast någon hållbar teori (och jag är ändå bara en lekman i frågan). Men helt säkert kan man i alla fall säga att engelskan överlag är generösare med kommatecken än svenskan, så de kan dyka upp på rätt många ställen där vi svenskar inte vill ha dem alls.
Citera
2008-01-08, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Det är helt korrekt i mina ögon. Skriver likadant på svenska faktiskt... Du vet hon som skrev Harry Potter, J.K. Rowling? De har gjort film av hennes böcker, Harry Potter-serien.
Hmm, på svenska ser det bra ut.
Bara jag som är ovan antar jag... Tackar för svaren i varje fall
Citera
2008-01-08, 22:41
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finwë
Bara för skojs skull kan man ta ditt exempel med Frank Herbert:
och vända på satsföljden
"Tachyons are exhibited in many novels of Frank Herbert, the late science fiction author."

Då ser det lite mer logiskt ut för åtminstone mina svenska ögon. Det som kommer efter kommat blir liksom ett påhängt attribut till Frank Herbert (eller vad man nu har före kommat). Att det hela bara är en omkastning av satsföljden (är det ens en riktig term, och är det ens den rätta i så fall?) är dock knappast någon hållbar teori (och jag är ändå bara en lekman i frågan). Men helt säkert kan man i alla fall säga att engelskan överlag är generösare med kommatecken än svenskan, så de kan dyka upp på rätt många ställen där vi svenskar inte vill ha dem alls.
Jag håller med dig. Det stämmer att engelskan är generösare med kommatecknen, så jag vet inte vad som anses "riktigt" där, men på svenska skulle jag ta bort kommatecknet i första fallet och behålla det i det andra. För mig blir "den framlidne science fiction-författaren, Frank Herbert" fel om man inte vill säga att det bara finns en framliden science fiction-författare.

Det rör sig inte om några bisatser, utan den grammatiska termen är apposition.
Citera
2008-01-08, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
För mig blir "den framlidne science fiction-författaren, Frank Herbert" fel om man inte vill säga att det bara finns en framliden science fiction-författare.
Tack! Det är precis det jag stör mig på (även i engelskan).
Citera
2008-01-08, 23:41
Medlem
Kärlekskranks avatar
Citat:
Exempel:
Författaren till raden ovan kan uppenbarligen inte sina engelska kommateringsregler. Det ska, som folk redan antytt, inte vara något komma alls i meningen. (Precis som på svenska.)

Citat:
"... in the film, [titel]"
Här ska det heller inte vara något komma. (Precis som på svenska.)

Citat:
"by the author, [namn]"
... och inte här heller. (Precis som på svenska.)
Citera
2008-01-08, 23:47
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kärlekskrank
Författaren till raden ovan kan uppenbarligen inte sina engelska kommateringsregler. Det ska, som folk redan antytt, inte vara något komma alls i meningen. (Precis som på svenska.)

Här ska det heller inte vara något komma. (Precis som på svenska.)

... och inte här heller. (Precis som på svenska.)

Hur är det med mina exempel då? Jag tycker att de känns helt rätt...
Citera
2008-01-08, 23:49
Medlem
Kärlekskranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Hur är det med mina exempel då? Jag tycker att de känns helt rätt...
Dina exempel är riktiga, och det här också:
Citat:
Ursprungligen postat av Finwë
Citera
2008-01-09, 12:58
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Jag håller med dig. Det stämmer att engelskan är generösare med kommatecknen, så jag vet inte vad som anses "riktigt" där, men på svenska skulle jag ta bort kommatecknet i första fallet och behålla det i det andra. För mig blir "den framlidne science fiction-författaren, Frank Herbert" fel om man inte vill säga att det bara finns en framliden science fiction-författare.

Visst. På svenska är "...den framlidne science fiction-författaren Frank Herbert" det normala uttryckssättet. På engelska är huvudalternativet i stället "...Frank Herbert, the late science fiction author". Översätter man detta ord för ord till svenska skulle en svensk uppfatta det som en specifikation av vilken av ett antal tänkbara Frank Herbert som avses, men så uppfattas det inte på engelska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in