2008-01-09, 15:00
Medlem
Satyricons avatar
Som Käg Malax påpekar är engelskan slösaktigare med kommatecknen än svenskan.

På öspråk kan man skriva:

”His wife, Claudia, was very fond of cricket.”

På svenska skrive man hellre:

”Hans hustru Svea gillade att gå på match.”
Citera
2008-01-09, 15:03
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
Som Käg Malax påpekar är engelskan slösaktigare med kommatecknen än svenskan.

På öspråk kan man skriva:

”His wife, Claudia, was very fond of cricket.”

På svenska skrive man hellre:

”Hans hustru Svea gillade att gå på match.”

Vad lustigt, jag har alltid uppfattat, tyckt och trott att det är helt tvärtom. På svenska skulle jag vilja sätta Svea mellan kommatecken - och ta bort dem i det engelska exemplet.
Citera
2008-01-09, 16:43
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Vad lustigt, jag har alltid uppfattat, tyckt och trott att det är helt tvärtom. På svenska skulle jag vilja sätta Svea mellan kommatecken - och ta bort dem i det engelska exemplet.

I det engelska exemplet ”måste” nog kommatecknen vara kvar.

I det svenska exemplet kan man väl tänka sig kommatecken, men då blir det lite annan innebörd, som jag uppfattar det:

Hans hustru, alltså Svea, gillade att gå på match.
Citera
2008-01-09, 16:54
Bannlyst
På tal om felplacerade kommatecken:

Tidningen Sköna hem är helt tokig med komman. När tidningen beskriver vad som är med på bilderna är det _alltid_ på formen "ljuslykta, från rumänien, servetthållare, från IKEA och stenar, som Lisa själv har plockat, på stranden." Alla som läst blaskan vet vad jag menar..

Hjärnan pausar ju vid varje komma vilket gör det hela i princip oläsbart. Är detta verkligen korrekt?
Citera
2008-01-09, 18:00
Medlem
Egon3s avatar
Förutsatt att både Claudia och Svea lever i monogama äktenskap så funkar det
både med och utan komma i både svenska och engelska. Kommatecken är
numera väsentligen ledning för läsarens frasering. Vad jag förstår är det upp
till skribenten att tipsa eller inte tipsa om inskjuten förklaring i de aktuella fallen.
Däremot tror jag att kommatecken är oumbärliga för frasering av följande:
Vårt hembiträde Anna, vår trogna gamla skatt,
förlora’ jag i poker till Stig Järrel förrgår natt.
Oh, hå, hå, hå, hå, hå, vad ska min hustru tro!
Möjligen kan komma före det första hå:et undvaras.

Allmänt sett ser vi alldeles för lite kommatecken i löpande text. Rubriksättare
skulle hellre ta gift än använda förklarande kommatecken.

Åter till relationsfrasering med kommatecken. Här krävs sådana:

— Min hustru i förrförra giftet, Helena, kamperar numera med en kricketspelare.

Bara som exempel...
Citera
2008-01-09, 20:33
Medlem
Käg Malaxs avatar
DN har skurit ned sin personalstyrka från 1 till 0 personer:

Citat:
I sammanfattningen finns också förre DN-medarbetaren, Bengt Albons, utrikesblogg.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=730936
Citera
2008-01-09, 21:56
Bannlyst
Rent praktiskt är det iaf bättre med för många komman än för lite. Man ser tyvärr ofta här på FB sorgliga exempel där inlägg som totalt saknar komma, punkter och stor bokstav blir väldigt svårlästa, lägg därtill särskrivning och det är halvt omöjligt att fatta vad de vill ha sagt. Det är kanske bara jag som är snobb men jag har svårt att ta personer som skriver som barn på allvar och antar att deras åsikter och tankar inte är något att fästa sig vid.
Citera
2008-07-24, 00:23
Medlem
"by the author, Shakespeare" verkligen rätt?

I engelska texter ser jag ofta formuleringar typ "…by the famous author, William Shakespeare" eller som jag såg alldeles nyss (här) "Around this time, the Pixies struck up a relationship with the British producer, Gil Norton."

Jag tycker det ser väldigt konstigt ut att skriva så. Kommatecknet får mig att tolka det som ett parentetiskt inskott, men namnen kan ju inte utelämnas, och är alltså inte parentetiska.

På svenska är ju detta okej: "Shakespeare, den kände författaren, skrev många verk." och "den kände författaren" kan utelämnas utan att meningen blir konstig. Däremot ser ju "…by the famous author." eller "…with the British producer.", med utelämnat namn, konstigt ut eftersom man blir undrande om vem det faktiskt är.

Det skulle kännas mer rimligt om det var "with Gil Norton, the British producer" eller "with the British producer Gil Norton".

Hur som helst ser jag det väldigt ofta, även i flera publicerade verk som troligen korrekturlästs, så jag antar att det faktiskt anses korrekt i (delar av?) den engelsktalande världen.

Kan någon sprida lite ljus över fenomenet?
Citera
2008-07-24, 00:47
Medlem
Käg Malaxs avatar
Jag håller med dig om att det engelska bruket är skumt, men vågar inte svara på vad språkvården där rekommenderar. På svenska anses det fel, skulle jag tro, med formuleringar som "den kände författaren, Shakespeare". Vi har diskuterat frågan tidigare här: https://www.flashback.org/showthread.php?t=600899
Citera
2008-07-24, 01:05
Medlem
Tack för länken! Lite svårsökt.

Verkar inte riktigt som det blev nån klarhet i den andra tråden. Får se om jag hittar nån lämplig engelskspråkig frågelåda.
Citera
2008-07-24, 01:37
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanko
Tack för länken! Lite svårsökt.

Verkar inte riktigt som det blev nån klarhet i den andra tråden. Får se om jag hittar nån lämplig engelskspråkig frågelåda.
Nej, den tråden var inte lätt att hitta ens för mig som skrivit i den.

Jag har nu hittat följande i Quirk/Greenbaum/Leech/Svartvik, A Grammar of Contemporary English (1972, Appendix III.12, s. 1064):

Citat:
Secondly, a comma occurs before the relative pronoun in a non-restrictive relative clause (13.14), matching the commencement of a new tone unit:

He sent for Edward Fenton, who lived in a nearby street.

Similarly, with non-restrictive apposition (9.139 ff):

He sent for an old friend, Edward Fenton.

as distinct from the restrictive analogues (13.8,9.160):

He sent for someone who lived nearby
He sent for his friend Edward (min fetmarkering)
Det här måste väl betyda att de rekommenderar - eller t.o.m. framställer som det enda rätta - att inte sätta komma framför restriktiva appositioner av typen "by the author Shakespeare".
Citera
2008-07-24, 05:18
Medlem
Zwerchstands avatar
Ny tråd "by the author, Shakespeare" verkligen rätt? fogad till gammal Fult placerade kommatecken i engelskan med tack till Käg Malax.

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in