I engelska texter ser jag ofta formuleringar typ "…by the famous author, William Shakespeare" eller som jag såg alldeles nyss (
här) "Around this time, the Pixies struck up a relationship with the British producer, Gil Norton."
Jag tycker det ser väldigt konstigt ut att skriva så. Kommatecknet får mig att tolka det som ett parentetiskt inskott, men namnen kan ju inte utelämnas, och är alltså inte parentetiska.
På svenska är ju detta okej: "Shakespeare, den kände författaren, skrev många verk." och "den kände författaren" kan utelämnas utan att meningen blir konstig. Däremot ser ju "…by the famous author." eller "…with the British producer.", med utelämnat namn, konstigt ut eftersom man blir undrande om vem det faktiskt är.
Det skulle kännas mer rimligt om det var "with Gil Norton, the British producer" eller "with the British producer Gil Norton".
Hur som helst ser jag det väldigt ofta, även i flera publicerade verk som troligen korrekturlästs, så jag antar att det faktiskt anses korrekt i (delar av?) den engelsktalande världen.
Kan någon sprida lite ljus över fenomenet?