2008-01-08, 19:54
Medlem
Coffeemans avatar
Jag efterlyser tips och tricks på hur man kan odla såväl örter som sallader mm i hemmet. På sommaren växer det ju tämligen enkelt men resten av året...

Jag har till och med gått så långt att jag köpt ett litet hemmaväxthus med värme men får ändå inte dill, gräslök, timjan osv. att leva.

Förr i världen var det ju tämligen enkelt att handla ett knippe hos livsmedelsaffären när man var där men numera har dom ju bara dessa satans krukor som dör efter en kvart.
Citera
2008-01-08, 20:08
Medlem
tjaboooos avatar
Vad kör du med för ljus ?
Citera
2008-01-08, 20:51
Medlem
Tjohildas avatar
Jag brukar bara plantera om dem i riktiga krukor. Funkar oftast. Du kan ju dra upp frön också. Jag har ett fönster rakt i söder, kanske det är därför. Vattna oftare än dina vanliga blommor, särskilt dill och basilika kräver att man formligen dränker dem. Rosmarin har jag dock i ett mörkare fönster än de andra örterna, den verkar trivas bäst så. Jag brukar ta hälften vanlig jord från trädgården/hälften blomjord, med ett par lecakulor i botten.
Citera
2008-01-08, 20:57
Medlem
tetZIXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Jag har till och med gått så långt att jag köpt ett litet hemmaväxthus med värme men får ändå inte dill, gräslök, timjan osv. att leva.

Våra rester av 5-6 krukor som "dör efter en kvart" skulle först slängas men planterades istället om, av ren snålhet. Detta var för nästan två år sedan och de flesta frodas fortfarande. Till den milda grad att man får gallra i buskaget för att slippa gå omkring i oregano, timjan, gräslök, koriander m.m.

Planterade bara om i vanlig blomjord, luckrade upp rotsystemet, vattnar regelbundet samt ser till att de står bra: de har sol på morgonen sommartid samt försiktig vädring då och då. Ta bara de största bladen, plundra aldrig en planta helt. Dör något är det bara att köpa nytt och fortsätta tills du hittar ett bra fönster att odla.

Värt att poängtera är att jag inte alls har gröna fingrar och bryr mig inte ett vitten om krukblommor. Men dessa har ju faktiskt en funktion: att smaka gott.
Citera
2008-01-09, 23:17
Medlem
Coffeemans avatar
Jag tycker efter att ha läst era svar att där jag falerar är ljuset. Jag har min odling i köket, visserligen precis vid fönstret men det är inte precis något ultimalt ställe för soljus. Jag hade dock hoppats att växthuset med värme skulle kompensera för detta då jag tidigare haft örter och sallad där utan växthus.

Jag har tyvärr inte något bättre ställe i min lägenhet finns det möjligen några lampor eller så man kan köpa för att få dom stackars plantorna att växa? Eller är det bara att ge upp och flytta till CA eller dylikt så jag slipper varuhusens smaklösa och opraktiska produkter.
Citera
2008-01-10, 01:55
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Jag har tyvärr inte något bättre ställe i min lägenhet finns det möjligen några lampor eller så man kan köpa för att få dom stackars plantorna att växa?
Vet inte hur det funkar ovan vatten men under vatten(akvarie) finns det en massa olika rör, bl.a ett som heter aquarelle som skuter extra mycket rött/blått ljus som iallafall akvarieväxter gillar mycket.

Ljustemperaturen på aquarelle är 10.000kelvin vilket är obehagligt vitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in