2008-01-08, 19:21
Medlem
vessleäckels avatar
Åker till Thailand i Mars.
Tramadol går ju att köpa utan recept på apoteken, tänkte därför om det
är möjligt ta med mig lite hem.

Lagen säger:

Resandes införsel för personligt bruk (ej narkotiskt läkemedel):
#Från land utanför EES* får man föra in högst tre månaders förbrukning.

"Den resande måste kunna styrka att läkemedlet är för personligt bruk. Detta kan beträffande receptbelagda läkemedel ske genom att visa upp skriftligt intyg från läkare/veterinär, eller genom att läkemedlet är försett med apoteksetikett på vilken namn på den resande och den läkare/veterinär som förskrivit läkemedlet ska framgå."

Vill inte hamna i trubbel i tullen, så någon som har ett förslag? Kan ju inte gå till läkaren och be h*n skriva ut 300st.
Som jag skulle gå till läkaren här i Sverige och be h*n skriva ut Alvedon när det går att köpa receptfritt.
Citera
2008-01-08, 20:30
Medlem
ssshhs avatar
Precis som du säger är det nog svårt att få lagen på sin sida.

Tror det enda alternativet är att smuggla!
Citera
2008-01-08, 22:56
Medlem
einstein80s avatar
varför ens chansa att ta det genom tullen. Gör som alla andra (har jag hört) Skicka på posten till en kompis/hem till dig själv.
Det värsta som kan hända är att du får ett brev från tullen i utbyte. (liten chans, har jag hört) Där dom frågar om du vill göra anspråk på det som är i brevet. Men eftersom du inte har en aning om var dom kommer ifrån så vill du såklart inte det.
Citera
2008-01-10, 09:29
Medlem
vessleäckels avatar
Nej jag vill inte smuggla
Citera
2008-01-10, 19:53
Medlem
ssshhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vessleäckel
Nej jag vill inte smuggla

Prova på brevalternativet. Verkar vara det säkraste och slutgiltiga sättet
Citera
2008-01-16, 21:27
Medlem
vessleäckels avatar
Ok säg att jag tar med 200st tramadol i handbagaget.
om jag blir inkallad av tullen på arlanda och dom hittar det, blir det böter eller vad sker?
Citera
2008-01-16, 22:55
Medlem
Citat:
om jag blir inkallad av tullen på arlanda och dom hittar det, blir det böter eller vad sker?
Just som läget är nu så lär det väl bli böter på sin höjd, men troligast är att dom bara tar det. Men snart ska ju tramadol narkotikaklassas (1feb) om jag förstått den saken rätt och då dom kanske inte tar lika lätt på det, fast vänta på lite fler svar än mitt innan du bestämmer dig för något. ^^
Citera
2008-01-17, 09:35
Medlem
NutidensUnges avatar
Citat:

OM dom nu tar dig på Arlanda så har du tur, tar dom dig på nån flygplats i Thailand får du det mindre kul...

Och nej, det är inte lagligt att smuggla tramadol el dyl. prep från Thailand bara för att det säljs till gemene man i varje "Pharmacy" där nere!

Du måste alltså kunna styrka även där nere att det är till just dig dina prep. ska användas!

Good luck!
Citera
2008-01-17, 14:46
Medlem
Jag har "smugglat" tramadol från Thailand för några år sedan, två paket om jag inte minns fel så det var inga jättemängder... hade även is i magen och en påse med några diazepam i fickan...

Tyvärr blir ju tramadol narkotikaklassat från och med 1 februari så OM du blir intagen för stickprov i tullen åker du dit för narkotikasmuggling om de hittar medicinerna i ditt bagage. Förutsatt att de är på sitt elaka humör - du kan ju alltid hävda att du inte hade en aning om att det var olagligt, att du har det på recept hemma osv (med risk för att bevisning krävs senare). Ibland kan de vara riktigt trevliga om man är trevlig tillbaka! Är man rädd/nervös ser de det direkt. Reser du ensam är risken större att du blir inplockad, enligt min erfarenhet.

Tullen i Thailand behöver du inte bekymra dig om om du är UTRESANDE, det finns mycket skräckpropaganda om Thailands fängelser osv, men att "smuggla" ut ICKE receptbelagda mediciner skiter de nog fullständigt i om man gör, det är heroin och liknande de letar efter - och delar ut dödsstraff för, i värsta fall. Mediciner man kan köpa över disk i landet kan de inte gärna straffa dig för - de tycker nog att det är tullen i Sverige som får ta hand om det isf. De kanske inte ens VET att det är olagligt i Sverige, vad vet jag.

Men är du det minsta rädd för att smuggla så gör det inte - det kommer att synas på dig att du är skraj och tullare är inte dumma. Universaltipset är annars att plocka tramadolen ur kartorna och lägga i en burk med receptfri medicin från Sverige och hoppas att tullen går på det om de plockar in dig (har själv klarat mig undan på så sätt, men då kom jag från Amsterdam och de letade primärt efter hasch och svamp, skulle jag tro). Du kan även gömma grejerna nånstans på kroppen (för guds skull INTE i blister, då lär det pipa ordentligt i säkerhetskontrollen), vill du vara riktigt laidback kan du ju ha dem på ett uppenbart ställe, typ i en zip-påse i fickan. Det ska skälig misstanke till för att de ska få tömma dina fickor. Dina väskor är helt lagliga för dem att tömma, men om de ska gå vidare ska de ha hittat något som väcker misstanke. Med andra ord finns det många knep för att gå safe.

Reser du tillsammans med tjej (om du inte är tjej själv) så kan du ju alltid be henne stoppa grejerna i behån, se till så det är en pushup bara och att hon stoppar dem bakom själva vadderingen - inte en chans att det känns/märks vid ev vistitation vid säkerhetskontrollen. Men det krävs förstås att hon är med på det!

Men eftersom du inte verkar vilja smuggla skulle jag nog göra som många sagt här: skicka tramadolen till dig själv i Sverige (eller ännu hellre, ett påhittat namn, c/o ditt eget) och OM tullen tar det bara neka och säga att du träffade nån nere i Thailand som du blev osams med och som sa att han skulle jävlas med dig...eller nåt i den stilen. Tror inte de bryr sig för små mängder tramadol, men kan inte garantera något nu efter narkotikaklassningen.

Mitt generella råd är dock: köp på plats och se till att ha a good time when you're there. Och glöm inte att försöka hitta apotek som säljer benso över disk, det är helt klart värt det. Typ 1 spänn styck för diazepam 10 mg - ok, effekten kanske inte är lika bra som Roche valium men det är smällar man får ta. De FUNKAR iaf, kan jag intyga och det är inte ett dugg pinsamt att köpa, de blir bara glada.

Lycka till, berätta gärna hur det går!

Mvh
/marilyn (som själv står inför ångestladdad "smuggling" av piller men inte avslöjar var och när förrän skiten är över...det brukar gå bra dock men alla regler har ju undantag...).
Senast redigerad av marilyn 2008-01-17 kl. 14:48.
Citera
2008-01-17, 18:15
Medlem
vessleäckels avatar
Källa på att tramadol klassas 1 feb? Tack för svaren tänker inte smuggla någonting
Senast redigerad av vessleäckel 2008-01-17 kl. 18:42.
Citera
2008-01-17, 19:11
Medlem
Xalterads avatar
Citat:
Källa på att tramadol klassas 1 feb? Tack för svaren tänker inte smuggla någonting

Men sök för guds skull, har varit uppe hur många gånger som helst!
Kommer klassas som Klass III narkotika.
Beställ nu så du får det innan februari från t.ex. GT/GP om det var så att du nu ska ha det....
http://www.lakemedelsverket.se/uploa...VFS2007_14.pdf
Citera
2011-03-28, 16:31
Medlem
PowerToThePeoples avatar
Nu har kanske folk anskaffat sig lite mer kött på benen sedan datumet detta senast var aktuellt var ett tag sedan. Undrar nu då;

- Vad är risken att ta med sig 50 mg (2 kartor = 1000 mg) / samt 50 mg (1 karta = 500 mg) till Sverige?

Vad är risken att bli stoppad i Thai tullen?

Vad är straffskalan om man blir stoppad i Arlanda samt gentemot Köpenhamn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in