2009-12-20, 23:46
  #1141
Medlem
mortlachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Nja, kriek finns det väl några varianter av, men gemensamt är att de är smaksatta med körsbär, därav namnet. Jag tror att du egentligen menar Lambic som ju kan vara smaksatt med diverse olika frukter.

Naturligtvis menade jag Lambic, jag sitter i andra tankar. Dock är inte riktigt all fruktöl baserad på Lambic, Liefmans t.ex. använder brun ale till sina Kriek och Frambozen.
Citera
2009-12-24, 19:22
  #1142
Medlem
racerkatts avatar
Dricker just nu en Breznak. Köpte den på chans när jag var på bolaget och jag måste säga att den var riktigt god.
Citera
2009-12-24, 19:25
  #1143
Medlem
racerkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Nja, kriek finns det väl några varianter av, men gemensamt är att de är smaksatta med körsbär, därav namnet. Jag tror att du egentligen menar Lambic som ju kan vara smaksatt med diverse olika frukter.
Testade en sådan med smak av jordgubbe senast jag var i Holland. Riktigt god.

Holländarna uppskattar belgiskt öl och man finner ofta ölcaféer men ett ganska bra utbud av belgiska öler.
Citera
2009-12-25, 08:32
  #1144
Medlem
Lill-Einars avatar
Corsendonk Christmas Ale var en mycket len, men perfekt balnseras och homogen upplevelse, min julölsetta i år.
Citera
2009-12-25, 10:52
  #1145
Medlem
Rotselleris avatar
Var på bolaget i onsdags och fick med mig en flaska Fresh Hop, i vanliga fall köper jag aldrig speciellt dyr öl utan brukar hålla mig till standardsorterna men jag fick ett infall och köpte på mig en flaska av det här.
Vad passar det till? Var det värt sina 80 pecetas? Vad tycker ni om birran?

http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=11703&Butik=54&SokStrangar=%u00d6L% 3aAlla+l%u00e4nder%3aAlla+storlekar%3a%3a%3aBeska% 3aFyllighet%3aS%u00f6tma%3a
Citera
2009-12-25, 13:40
  #1146
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotselleri
Var på bolaget i onsdags och fick med mig en flaska Fresh Hop, i vanliga fall köper jag aldrig speciellt dyr öl utan brukar hålla mig till standardsorterna men jag fick ett infall och köpte på mig en flaska av det här.
Vad passar det till? Var det värt sina 80 pecetas? Vad tycker ni om birran?

http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=11703&Butik=54&SokStrangar=%u00d6L% 3aAlla+l%u00e4nder%3aAlla+storlekar%3a%3a%3aBeska% 3aFyllighet%3aS%u00f6tma%3a

Tyckte den var mer citrus'ig och lite torrt nötig än förväntat, men sen är det en pale ale också och inte en humlebastant IPA. men var värd 80 kronor, är ju en 65'a så.
Även många andra i ölbloggsvärlden som tycker att den är prisvärd. kan ju kosta 2-3 dubbla på krogen så.
Citera
2009-12-25, 15:19
  #1147
Medlem
DYFNKJs avatar
Livsnjutare, vilken öl dricker ni till vardags? Vilken öl slentriandricker ni när ni spikar upp spaljén eller programmerar om TV'n? För att specifiera lite mer: ölen får kosta max 15:-

Ni får INTE svara Falcon, Harboe, Hansa o.s.v.
Citera
2009-12-25, 15:35
  #1148
Medlem
iddqds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DYFNKJ
Livsnjutare, vilken öl dricker ni till vardags? Vilken öl slentriandricker ni när ni spikar upp spaljén eller programmerar om TV'n? För att specifiera lite mer: ölen får kosta max 15:-
Fan, då blir det svårt. Hoegaarden är helt okej och kostar vad jag vet mindre än 15. Tror Carnegie ligger under 15 också, men är inte säker. Liberty Ale är något jag brukar dricka rätt ofta, men den är ju några kronor dyrare.
Citera
2009-12-25, 23:30
  #1149
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DYFNKJ
Livsnjutare, vilken öl dricker ni till vardags? Vilken öl slentriandricker ni när ni spikar upp spaljén eller programmerar om TV'n? För att specifiera lite mer: ölen får kosta max 15:-

Ni får INTE svara Falcon, Harboe, Hansa o.s.v.
Max 15? Okej då är jag väl ute ur leken då eftersom jag aldrig någonsin köper skabböl på Systemet. Om jag väljer att inte slå på stort nöjer jag mig med Staropramen Granat, Samuel Adams Boston Lager, Grebbestad Lager eller möjligen Spendrups Old Gold. Bra öl som inte kostar skjortan.
Citera
2009-12-26, 01:07
  #1150
Medlem
DYFNKJs avatar
Nu är ni lite hårda ändå. La trappe witte trappist, stella artois, pilsner urquell... OK att ölhöjdarna kostar några kronor mer än 15, men nog finns det drickbara vardagsöl under 15 kronor, som INTE heter Falcon et.c...
Citera
2009-12-26, 01:52
  #1151
Medlem
mortlachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DYFNKJ
Nu är ni lite hårda ändå. La trappe witte trappist, stella artois, pilsner urquell... OK att ölhöjdarna kostar några kronor mer än 15, men nog finns det drickbara vardagsöl under 15 kronor, som INTE heter Falcon et.c...

Hm, man blir ju något begränsad av att de flesta sorterna under 15 spänn är ganska intetsägande, ljusa lageröl. Men visst, till grillfesten/parkhänget/badbryggan funkar det naturligtvis med den typen av öl. T.ex. Amstel, Vimmerby Pilsner, Brewdog 77, Grolsch osv.
Citera
2009-12-26, 02:13
  #1152
Medlem
iddqds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DYFNKJ
Nu är ni lite hårda ändå. La trappe witte trappist, stella artois, pilsner urquell... OK att ölhöjdarna kostar några kronor mer än 15, men nog finns det drickbara vardagsöl under 15 kronor, som INTE heter Falcon et.c...
Mjo, men det är mest veteöl och ljus lager. Det blir lite tråkigt i längden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in