2015-06-08, 13:29
  #10801
Medlem
The BlaBlas avatar
Dumt att starta en ny tråd bara för denna fråga.

Jag vill fråga er veteraner;
Om vi säger en tidsaspekt på sisådär 15år ungefär.
Såldes då det 45cl öl istället för våra nuvarande 50cl?

Jag hörde några äldre prata om just detta och då menade man att Sverige vill förminska just de nuvarande 50cl till 45cl?
Citera
2015-06-08, 14:09
  #10802
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The BlaBla
Dumt att starta en ny tråd bara för denna fråga.

Jag vill fråga er veteraner;
Om vi säger en tidsaspekt på sisådär 15år ungefär.
Såldes då det 45cl öl istället för våra nuvarande 50cl?

Jag hörde några äldre prata om just detta och då menade man att Sverige vill förminska just de nuvarande 50cl till 45cl?

Har lite svårt att förstå frågan helt. Men som nämnt många gånger i den här och andra trådar så finns det en mängd olika förpackningsstorlekar på marknaden. 33, 50 och 75 cl är standard för europeisk öl. För brittisk och irländsk öl är det vanligt med en pint. Minns inte den exakta volymen, men runt 45 cl. För amerikansk öl är det nästan alltid 35,5 och 65 cl som gäller. Jag tror inte det finns nått uttalat alkoholpolitiskt mål att Sverige ska överge den europeiska standarden, och om det händer så finns det värre saker att haka upp sig på (som det faktum att vi fortfarande har ett statligt alkoholmonopol i bästa kommunistanda).
Citera
2015-06-08, 14:40
  #10803
Medlem
The BlaBlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Har lite svårt att förstå frågan helt. Men som nämnt många gånger i den här och andra trådar så finns det en mängd olika förpackningsstorlekar på marknaden. 33, 50 och 75 cl är standard för europeisk öl. För brittisk och irländsk öl är det vanligt med en pint. Minns inte den exakta volymen, men runt 45 cl. För amerikansk öl är det nästan alltid 35,5 och 65 cl som gäller. Jag tror inte det finns nått uttalat alkoholpolitiskt mål att Sverige ska överge den europeiska standarden, och om det händer så finns det värre saker att haka upp sig på (som det faktum att vi fortfarande har ett statligt alkoholmonopol i bästa kommunistanda).

Ursäkta att jag var otydlig.
Jo, hörde några som berättade att förr så var minsann ölburkarna på bolaget 33cl eller 45cl.
50cl fanns tydligen inte enligt dem.

Det nämndes även att man pratade om att ta tillbaka den gamla 45cl för att konsumtionen skulle minska.

Det där j*vla pinsamma "problemet".
Hade några vänner från USA här i helgen, jag skämdes lite när jag berättade att det EJ gick att köpa på bolaget efter kl15:00 en vanlig lördag, samt stängt på Söndagar.
Visst man kan ju gå till Coop, men så desperat är man väl inte.
Joo! det är man..

Jag tycker bara hela grejen är så larvig att man vill kontrollera befolkningen på det sättet.
Citera
2015-06-08, 16:32
  #10804
Medlem
Fettiskudds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The BlaBla
Ursäkta att jag var otydlig.
Jo, hörde några som berättade att förr så var minsann ölburkarna på bolaget 33cl eller 45cl.
50cl fanns tydligen inte enligt dem.

Det nämndes även att man pratade om att ta tillbaka den gamla 45cl för att konsumtionen skulle minska.

Det där j*vla pinsamma "problemet".
Hade några vänner från USA här i helgen, jag skämdes lite när jag berättade att det EJ gick att köpa på bolaget efter kl15:00 en vanlig lördag, samt stängt på Söndagar.
Visst man kan ju gå till Coop, men så desperat är man väl inte.
Joo! det är man..

Jag tycker bara hela grejen är så larvig att man vill kontrollera befolkningen på det sättet.

Det är korrekt att ölburkarna förr i tiden (fram till typ slutet av 80-talet) fanns i volymerna 33 cl och 45 cl som du t. ex. kan se här om du zoomar in på TT-burken: https://d3c67tt2e11gmk.cloudfront.net/uploads/item_59142_4dad4a5177.JPG
Vidare om konspirationsteorier kring burkarnas framtida volymbestämmelser kan jag varken konfirmera eller dementera.

Vissa matbutiker har faktiskt nischat in sig på att ha ett ganska stort och spännande ölutbud, i alla fall här i storstaden. Om du hittar en sådan butik kan det faktiskt vara mer intressant att handla där än på bolaget ibland. Men du kanske är en såndär person som tycker att "ju starkare desto bättre ", och då kan jag förstå att söndagar är en besvikelse.
Citera
2015-06-08, 18:00
  #10805
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettiskudd
Vissa matbutiker har faktiskt nischat in sig på att ha ett ganska stort och spännande ölutbud, i alla fall här i storstaden. Om du hittar en sådan butik kan det faktiskt vara mer intressant att handla där än på bolaget ibland. Men du kanske är en såndär person som tycker att "ju starkare desto bättre ", och då kan jag förstå att söndagar är en besvikelse.

Att det har kommit rätt mycket god och trevlig folköl på senare tid är naturligtvis positivt. Men att bryggerier alls gör öl under 3,5% beror ju så klart på lagen i kombination med ett tilltagande ölintresse (utom ett fåtal fall då ölen faktiskt är tänkt att vara under 3,5%). Jag tillhör inte de som tycker att "ju starkare desto bättre", men det är ju ändå så att 3,5% vol. är i svagaste laget för de allra flesta ölstilar. De flesta folköl saknar kropp och fyllighet för att vara riktigt bra. De flesta hade varit bättre om de fick vara normalstarka. Om man åtminstone fick sälja vin, öl och cider upp till typ 16% i vanliga butiker så hade det inte känts riktigt lika mycket som att man bodde i Nordkorea.
Citera
2015-06-09, 09:35
  #10806
Medlem
Skugges avatar
Sjukt bra släpp i Juli, många bra öl från Stone, Dieu du Ciel och äntligen dubbel-ipan från Oscar Blues. Blir ett släpp som kommer kosta närmare 2kkr ser det ut som.
Citera
2015-06-09, 10:12
  #10807
Medlem
stayluckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skugge
Sjukt bra släpp i Juli, många bra öl från Stone, Dieu du Ciel och äntligen dubbel-ipan från Oscar Blues. Blir ett släpp som kommer kosta närmare 2kkr ser det ut som.

Nice! Ska bli kul att äntligen pröva Gubna. Även Molotov Cocktail.
Och givetvis fanns det ju massa annat trevligt. Jobbigt mycket pengar bara :P
Citera
2015-06-09, 12:17
  #10808
Medlem
stayluckys avatar
Från Cask's FB.

STONE BREWING I BESTÄLLNINGSORTIMENTET.
Hej alla Stone fantaster!! Efter diskussion med Systembolaget och enligt deras regler får ingen produkt i beställningssortimentet / ordinarie sortimentet ha ett kortare bäst före datum än 90 dagar. Då Stone har 90 dagar som bäst före datum skapar detta problem då det tar ca. 30-35 dagar att skeppa över produkterna. Vi måste därför avlista produkterna i beställningssortiment.
Vi vill naturligtvis göra produkterna tillgängliga för er, och ni kan beställa dessa via privatimport på Systembolaget. Vi kommer då nämna att produkterna har ett kortare datum än 90 dagar.
Vi ber så mycket om ursäkt för detta och kommer göra allt för att tillgodose er önskemål via privatimport.


Är det inte dags att begrava vårt kära spritmonopol en gång för alla? Eller så flyttar jag bara till USA.
Citera
2015-06-09, 12:26
  #10809
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staylucky
Från Cask's FB.

STONE BREWING I BESTÄLLNINGSORTIMENTET.
Hej alla Stone fantaster!! Efter diskussion med Systembolaget och enligt deras regler får ingen produkt i beställningssortimentet / ordinarie sortimentet ha ett kortare bäst före datum än 90 dagar. Då Stone har 90 dagar som bäst före datum skapar detta problem då det tar ca. 30-35 dagar att skeppa över produkterna. Vi måste därför avlista produkterna i beställningssortiment.
Vi vill naturligtvis göra produkterna tillgängliga för er, och ni kan beställa dessa via privatimport på Systembolaget. Vi kommer då nämna att produkterna har ett kortare datum än 90 dagar.
Vi ber så mycket om ursäkt för detta och kommer göra allt för att tillgodose er önskemål via privatimport.


Är det inte dags att begrava vårt kära spritmonopol en gång för alla? Eller så flyttar jag bara till USA.
fast jag tror inte systembolaget är hela boven i detta fall utan regler från hälsomyndighet, livsmedelsverk och dylikt.
det går ju fortfarande att köra en privatimport.
Citera
2015-06-09, 12:55
  #10810
Medlem
Tandkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
fast jag tror inte systembolaget är hela boven i detta fall utan regler från hälsomyndighet, livsmedelsverk och dylikt.
det går ju fortfarande att köra en privatimport.

Visst kan man köra Privatimport, men ändå ganska larvigt att man har alla dessa regler, men det är bara att gilla läget som vanligt.

En fråga till någon som kanske har koll på Ratebeer, jag "ratear" inte själv men jag läser där ofta. Jag köpte på mig lite olika Altbier när jag var i Tyskland nyligen och gillar stilen mer och mer, tycker gör sig bra att dricka i princip rumstempererad. På Ratebeer och Systembolaget kollade jag upp lite vad som fanns att få tag i här hemma såg att och Nils Oscar Ctrl Alt Delete funits på Ratebeer men är typ borta eller har bytt namn. Googlar man ser det ut så här http://www.ratebeer.com/beer/nils-oscar-ctrl-alt-delete/164525/ är det vanligt att öl "delteas" på Ratebeer? Ironiskt med tanke på namnet också.
Citera
2015-06-09, 12:55
  #10811
Medlem
stayluckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
fast jag tror inte systembolaget är hela boven i detta fall utan regler från hälsomyndighet, livsmedelsverk och dylikt.
det går ju fortfarande att köra en privatimport.

Jag vet inte det jag.. Hyfsat frustrerande att behöva lägga en beställning en tredje gång bara. Men nu är det gjort.
Citera
2015-06-09, 13:04
  #10812
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
fast jag tror inte systembolaget är hela boven i detta fall utan regler från hälsomyndighet, livsmedelsverk och dylikt.
det går ju fortfarande att köra en privatimport.

Har mycket svårt att tro det. Skulle det finnas specifika regler för öl och hållbarhetsdatum då eller? Några generella livsmedelsregler är det ju inte tal om då de flesta färskvaror har betydligt kortare hållbarhet än 90 dagar. Nej, det är nog Systembolagets okunskap och deras idiotiska regler baserat på storebrorsideologi som återigen försvårar för folk som vill ha tag på unika produkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in