Citat:
Ursprungligen postat av
Månsan
Finns det någon vettig anledning att välja en av alla mystiska julöl före en fyllig lager med markerad beska uppblandad med 1/4 julmust? Jag kommer inte på någon.
Det är klart att det finns en hel massa anledningar, annars skulle det inte finnas en lång tradition av julöl och en uppsjö olika att välja mellan. Men för att göra det enkelt för dig: olika dryck passar till olika mat, detta gäller självfallet även öl. En trist eurolager är inte den bästa matchningen till mat bara för att den inte smakar något speciellt, precis som olika viner passar till olika maträtter passar olika öl till olika rätter. Det faktum att du häller julmust i din standardlager på julen skulle, med lite god vilja, kunna tolkas som att du någonstans förstått detta. Sen finns det även de av oss, vilka tenderar att samlas till exempel i den här tråden, som tycker om att smaka på, dricka, jämföra och prata om olika öl, eller, med andra ord, som har ett så kallat "intresse" för öl. Då faller det sig rätt naturligt att dricka några väl valda "mystiska" julöl snarare än samma lageröl år in och år ut.
Men någonstans misstänker jag att du inte var ute efter ett svar på din fråga utan bara ville provocera.
Citat:
Ursprungligen postat av
ganglere2
Tänkte lägga upp ett litet lager av Lambic för långtidslagring. Har sökt på "lambic", "geuze", "gueuze" o.likn. och läst massor. Svårigheten är att jag inte kan komma fram till vilka sorter som det är bäst att satsa på. Jag är ingen expert på den typen av öl. I själva verket så anser jag mig nybörjare på området. Det jag har idag är vanliga Timmermans. Detta p.g.a. att de fanns hemma hos Systemet. En del säger att de är "enklare", inte lika bra alltså (filtrerade?) så därför ber jag nu om förslag. Vilka är lämpliga att införskaffa för lagring? Är inte så överförtjust i fruktsmak i öl egentligen så kanske ren Lambic utan frukt? Om det går att få tag på och är bra för lagring. Hade tänkt mig kanske två eller tre sorter iaf.
Om du vill handla din lambic på Systembolaget är utbudet tyvärr extremt begrännsat om du inte vill köpa helkollin, då är det bara mycket begrännsat. Jag skulle i alla fall föreslå att du byter ut Timmermans kriek mot Boons ditto, den är faktiskt inte helt dum och finns också i ordinariesortimentet. Geuze finns det tyvärr ingen i ordinariesortimentet idag, men det finns fortfarande ett antal Tilquin geuze kvar på diverse håll i landet. Med lite tur kan kanske 3 Fonyeinen kriek, geuze och doejesel (tror det var golden blend sist) dyker upp i något småpartisläpp i vår igen också. Sen finns det en oud rood/bruin i form av Bockor Cuvée des Jacobins i standardsortimentet också, visserligen inte en lambic men väl en god suröl. I BS har du till exempel Boon geuze och geuze mariage parfait och Oud Beersel kriek och geuze men som sagt med kollikrav likt all annan spontanjäst öl i BS. Ska du handla någon annanstans än Systembolaget blir det nog lättast att tipsa om de berättar vad du har tillgång till, men öl från Cantillon är alltid värd att hålla utkik efter.