2014-11-07, 18:27
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Förstår inte riktigt sådana uttalanden. Får ofta höra samma sak fast när det gäller mat. "du slänger ju i dig maten, ta det lugnt och njut riktigt av smaken istället". För mig blir detta bara helt fel. Om jag tycker att en maträtt eller dryck är god så njuter jag mer om jag äter eller dricker den relativt snabbt. Om varje klunk smakar himmelskt så vill man ju kort därefter ta en klunk till. Någon som känner igen sig?
har jag en smarrig gueuze så vill jag inte sippa den utan ta stora härliga klunkar gång på gång.
frosseri? kanske...men det går fan inte att låta bli.
Citera
2014-11-07, 18:45
Medlem
Gueuze och räkmacka, testa det om ni inte gjort det. Kanon!
Citera
2014-11-07, 20:56
Medlem
ganglere2s avatar
Någon i tråden som har testat St Eriks julale? Sitter med en sådan nu. Mitt intryck är att den var något besk men dock god. Inte min favoritale men julöl är som bekant något annorlunda. Har bara köpt tre men den var så pass god att det nog blir fler iaf.

Edit:

Skulle vara roligt att få höra andras åsikter om den.
Citera
2014-11-07, 21:06
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Någon i tråden som har testat St Eriks julale? Sitter med en sådan nu. Mitt intryck är att den var något besk men dock god. Inte min favoritale men julöl är som bekant något annorlunda. Har bara köpt tre men den var så pass god att det nog blir fler iaf.

Edit:

Skulle vara roligt att få höra andras åsikter om den.

Då kan väl jag ta och dricka den jag har i kylen. Fast jag är nog inte mer sofistikerad provare än Apelgren:
https://www.youtube.com/watch?v=nUWScdokYeE

Har testat ganska många av de öl som kom i veckan och kostade under 30:- nu. Min favorit har varit Oppigårds winter ale, även St Peters winter ale uppskattade jag. Däremot var jag lite besviken på Underbar Jul från Electric nurse, hade av någon anledning högre förväntningar på den.

edit: Jag gillade den också. Var längesen jag smakade något som smakade så brödigt, så här står det på systembolaget:
Citat:
Nyanserad, något humlearomatisk smak med inslag av nektarin, mandarin, sirapslimpa och örter.
Nektarin och mandarin kände jag inte alls innan jag läste, men möjligt att det finns lite såna smaker i början. Men eftersmaken är bara sirapslimpa.
Senast redigerad av Smerch 2014-11-07 kl. 22:04.
Citera
2014-11-07, 22:00
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Förstår inte riktigt sådana uttalanden. Får ofta höra samma sak fast när det gäller mat. "du slänger ju i dig maten, ta det lugnt och njut riktigt av smaken istället". För mig blir detta bara helt fel. Om jag tycker att en maträtt eller dryck är god så njuter jag mer om jag äter eller dricker den relativt snabbt. Om varje klunk smakar himmelskt så vill man ju kort därefter ta en klunk till. Någon som känner igen sig?
Ibland så kan jag börja med småklunkar för att senare gå över till stora klunkar för att få ut maximalt av smakupplevelsen.

Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
har jag en smarrig gueuze så vill jag inte sippa den utan ta stora härliga klunkar gång på gång.
frosseri? kanske...men det går fan inte att låta bli.
Jag tänker likadant.
Synd att alkoholen slår som ett bollträ om det är lite alkoholstarkare öl.
Har gjort den missen några gånger... (Att man aldrig lär sig... )
Citera
2014-11-08, 20:03
Medlem
qhz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Göra sig en peng och dessutom se till att det inte blir bullfights via grindarna ang. dina öl, Jacobinen är pissbra om man gillar surt, bra där! Hoptimum har jag druckit både färsk (i USA) och trött (i Sverige) och skillnaden är enorm, när den väl kommer hit är den knappt drickbar, inget kvar av humlebettet. Anchors julöl hör till de bästa enligt mig, däremot kan jag inte uttala mig om Orange IPAn

Tack för utlåtandena angående de olika ölen.

Var mest sugen på Cuvée des Jacobins och orange crush IPAn, så dom andra slank egentligen med för utfyllnad. Även om det så klart ska bli spännande med dom också. Anchors julöl valde jag efter att ha läst idel positiva saker om den i just den här tråden, Hoptimum var dock slumpmässig.
Citera
2014-11-08, 21:49
Medlem
ganglere2s avatar
Tänkte köpa på mig några Nice Chouffe nu i veckan som kommer. Iaf en eller ett par till denna jul men ev. även några för lagring. Någon som vet om och hur mycket bättre de blir till säg nästa jul? Möjligen spara ännu längre kanske?
Citera
2014-11-08, 22:13
Medlem
brutefishs avatar
sierra nevada flipside. fy fan vilken tråkig öl. hade god lust att vaska skiten efter första klunken.
Citera
2014-11-08, 23:13
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
sierra nevada flipside. fy fan vilken tråkig öl. hade god lust att vaska skiten efter första klunken.
Efter första klunken?
Då måste det ha varit ett rejält bottennapp.
Den ska givetvis undvikas men vad var det för fel på den om jag får fråga?
Citera
2014-11-08, 23:26
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Efter första klunken?
Då måste det ha varit ett rejält bottennapp.
Den ska givetvis undvikas men vad var det för fel på den om jag får fråga?
inget fel på den. bara så förbannat tråkig och platt. det är liksom sierra, jag förväntar mig saker av dom. detta kändes som första försöket av någon hembryggare, visst, det är ju ingen falcon, men nä, det händer fan ingenting i den.

visst, som strööl framför grillen när du kanske inte bryr dig ett skit. men nu är det ju inte grill och sommar här va.
Citera
2014-11-09, 01:43
Medlem
K-9 Winter Ale var oväntat god. Några Ale och porters när man slösurfar och sambon har gått och lagt sig är så fint.
Citera
2014-11-09, 02:23
Medlem
Mr.Nutts avatar
Sitter och suger på sista slurken av en Cuvée Delphine. Så bra att jag inte vill att den ska ta slut trots att jag har ett par flaskor till. De Struise kan verkligen konsten att brygga himmelsk öl. Fast Brew by Numbers kan de med, deras Saison Citra var även den rätt trevlig om än inte i klass med Delphine. Bra saison i alla fall, säkert ännu bättre när det är lite varmare ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in