2014-02-20, 13:37
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunaticx
Provade nyss Coopers Brewery Best Extra Stout. Den smackade riktigt bra, nästa gång köper jag 3-4 flaskor. Dessutom så var den rätt så billig tyckte jag om man jämför med andra öl av samma sort.
Jaså, en australiensare! Trevlig! Såg minsann lovande ut, måste prövas. Tack för tipset.
Citera
2014-02-20, 13:45
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.
Jaaa... Vad ska jag säga.. När man öppnar flaskan så stiger ett litet rökmoln upp och direkt så känner man doften av humle i rummet.

Jag drack nog min lite för varm men det jag har att säga är att det är en kraftig humle smak, nästa som ren humle juice men direkt efter humle smaken har avtagit så kommer en liten sur-besk smak i gommen och det är alkoholen.

Jag vet inte riktigt vad jag skall tycker om denna. God var den men samtidigt tycker jag att bryggarna kunde ha lagt ner lite mer tid, jobb och kärlek. Kommer jag köpa detta öl igen? Nej! Men jag ångrar inte jag jag pröva en flaska, kanske hade flaskan ståt på hyllan för länge och inte var färsk, vad vet jag..

Tråkigt att du inte gillade den så mycket. Men det kan ju vara lite svårt om man inte är riktigt van vid rejäla humlebomber, men det kanske du är? Jag skall prova en flaska i vilket fall som helst.

Och på tal om Oppigårds Thurbo Double IPA: skulle kolla vad en Oppigårds Amarillo kostar, och såg då att vi har 20 st. av DIPA:n på Bolaget här i byn. Det har vi aldrig haft förr, det står ingen hyllplats och texten som vanligtvis kommer upp i beställningsfältet när en öl finns i butikens sortiment kommer inte upp. Jag antar att någon har struntat i att hämta ut sin beställning. Brukar ölen då stå på hyllan eller skall man säga till i kassan?
Citera
2014-02-20, 14:12
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Tråkigt att du inte gillade den så mycket. Men det kan ju vara lite svårt om man inte är riktigt van vid rejäla humlebomber, men det kanske du är? Jag skall prova en flaska i vilket fall som helst.

Och på tal om Oppigårds Thurbo Double IPA: skulle kolla vad en Oppigårds Amarillo kostar, och såg då att vi har 20 st. av DIPA:n på Bolaget här i byn. Det har vi aldrig haft förr, det står ingen hyllplats och texten som vanligtvis kommer upp i beställningsfältet när en öl finns i butikens sortiment kommer inte upp. Jag antar att någon har struntat i att hämta ut sin beställning. Brukar ölen då stå på hyllan eller skall man säga till i kassan?
Tror ej att jag är ett fan av ljus humle-öl. I ärlighetens namn så tycker jag nästan att dom smakar likadant allihop. Skulle inte vilja säga att jag är ovan men inte heller erfaren.
Mitt tips till dig är att dricka den välkyld och börja med en.
Tror nog inte att ljus humle-öl är någonting för mig! Dricker en flat tire just nu och den smakar minst lika bra som alla andra, känner knappt någon skillnad. St Eriks IPA var det däremot lite mer smak i, det var inte ljus eller guld färgad som dom andra ölarna utan snarare kopparfärgad och det var nog den godaste hittills. Skulle gärna se lite jästfällning i dessa sorter! Här näst så skall jag fokusera mer på barley wine, men då blir det beställningssortimentet.

Skål broder!
Citera
2014-02-20, 14:45
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prewe
Den går numer enbart under namnet Dubbel IPA och finns i systembolagets beställningssortiment.
Din hjälte Du anar inte hur lycklig jag blev när jag såg detta, även om jag känner mig lite korkad som inte lyckats luska ut det här själv. Hoppas nu bara den är lika bra som jag minns den.

Citat:
Tänkte dricka en Smörpundet Porter ikväll, och beställa hem tre till som skall få mogna under några år. Kanske tar hem något annat trevligt också, det får vi se!
Berätta gärna hur Smörpundet var sen. Jag har två flaskor stående och funderar på att köpa ett par till, men det vore kul med lite input från någon med lite mer koll på lagring
Citera
2014-02-20, 16:34
Medlem
Cornholio.s avatar
Konstigt nog så var dagens första öl godast, leffe blonde. Känns nästan som om kvällen sista öl, Fuller's indian pale ale var näst godast. Men nu är jag kanske för för full för att en uttala mig om saken. Denna dag har präglats med för mycket humle för min smak, det är ett som är säkert! Nu bör jag nog sluta skriva, jag är rätt så full!

Skål!
Citera
2014-02-20, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunaticx
Provade nyss Coopers Brewery Best Extra Stout. Den smackade riktigt bra, nästa gång köper jag 3-4 flaskor. Dessutom så var den rätt så billig tyckte jag om man jämför med andra öl av samma sort.

En utav de öl som fick mig att djupa lite dykare inom Porter/Stouts, bra öl för nybörjare! Nu är det nog tre år sen jag drack den senast, får nog köpa hem en och se hur den står sig idag.
Citera
2014-02-20, 19:03
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Berätta gärna hur Smörpundet var sen. Jag har två flaskor stående och funderar på att köpa ett par till, men det vore kul med lite input från någon med lite mer koll på lagring

Dricker den nu. Lite kaffe, lite choklad, lite torkad frukt. En bra öl - inget snack om den saken. Värd 26,60:- för 25 cl? Inte enligt mig. Lite mer alkohol hade säkerligen gjort susen, den ligger ju bara på 5,9 % och har man hittat till imperial stout/porters underbara värld kan det bli lite för lite helt enkelt.

Edit: tycker mig känna en lätt lakritston också.

Edit 2; den var lite för kall direkt ifrån garderoben, nu när den fått lite högre temperatur så är den bättre!

Allt som allt; en god, len porter som jag gillar mer och mer.
Senast redigerad av Punkliv 2014-02-20 kl. 19:36.
Citera
2014-02-20, 19:40
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
St Eriks IPA var det däremot lite mer smak i, det var inte ljus eller guld färgad som dom andra ölarna utan snarare kopparfärgad och det var nog den godaste hittills.
Jag är själv inte speciellt insatt i IPA och speciellt inte svensk sådan men St. Eriks har jag testat och den var riktigt god. Bra öl.

Citat:
Konstigt nog så var dagens första öl godast, leffe blonde.
Om man börjar med att dricka en belgare så kan andra ölsorter vara svåra att ta till sig samma kväll. Leffe är god men långt ifrån bäst i klassen (tycker jag). Testa gärna öl från t.ex. St. Bernadus, Orval, Westmalle eller Chimay. Finns mycket gott från Belgien.
Citera
2014-02-20, 20:18
Medlem
LuaLuas avatar
Citat:

Det beror nog lite på hur alerta personalen är. Ibland slänger dom upp den på hyllan. Men det här hänt flera gånger att jag sett någon rolig öl på hemsidan som sedermera inte finns på hyllan. Då har man fått fråga personal som som muttrat lite, gått ut på lagret och kommit tillbaka efter en kvart släpandes på en dammig låda.
Citera
2014-02-20, 21:34
Medlem
Kolreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajafinten
Inget fel med att gilla öl så som miller, själv så fullkomligt älskar jag guldkällan.
Går det att få tag i fyrpacket även om man inte är delägare?

Självklart, förtydligande ang. delägarskap: äger en andel, vilket motsvarar en klapp på axeln... Annars är hela företeelsen med flerpack med blandade ölmärken/-sorter någonting som borde ta fart än mer i Sverige. Tänk er ett fyrpack med trapister!
Citera
2014-02-20, 21:48
Medlem
Kolreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Jag är själv inte speciellt insatt i IPA och speciellt inte svensk sådan men St. Eriks har jag testat och den var riktigt god. Bra öl.

Om man börjar med att dricka en belgare så kan andra ölsorter vara svåra att ta till sig samma kväll. Leffe är god men långt ifrån bäst i klassen (tycker jag). Testa gärna öl från t.ex. St. Bernadus, Orval, Westmalle eller Chimay. Finns mycket gott från Belgien.

Jag sänder ett starkt medhåll till St. Erik. Testa deras APA. När det kommer till belgien så kan man knappt välja "fel", då de rackarna har en ölkultur som åtminstone jag är avundsjuk på. La Trappe är ett starkt kort att syna, men det tråkiga är att systemet säljer de bästa (double och blonde) som kollin. Rochefort är även den värd att beställa. Egentligen kan man sammanfatta med att står det trapist på flaskan så har man kvällen till stor del räddad.
Citera
2014-02-21, 01:37
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Dricker den nu. Lite kaffe, lite choklad, lite torkad frukt. En bra öl - inget snack om den saken. Värd 26,60:- för 25 cl? Inte enligt mig. Lite mer alkohol hade säkerligen gjort susen, den ligger ju bara på 5,9 % och har man hittat till imperial stout/porters underbara värld kan det bli lite för lite helt enkelt.

Edit: tycker mig känna en lätt lakritston också.

Edit 2; den var lite för kall direkt ifrån garderoben, nu när den fått lite högre temperatur så är den bättre!

Allt som allt; en god, len porter som jag gillar mer och mer.
Tack för omdömmet. Jag får erkänna att jag har relativt höga förväntningar på den här portern då jag aldrig har druckit något från Nynäshamns Ångbryggeri som inte har fallit mig i smaken, men sammtidigt har du helt rätt i att alkoholhalten låter lite låg jämmfört med annan kvalitetsporter. Jag får väl helt enkelt öppna en av mina egna flaskor ikväll och bilda mig en egen uppfattning.

Förresten, kvarstår ditt omdömme om prisvärdheten även efter redigering nummer två?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in