2013-03-26, 10:10
  #4897
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Brukar gå på ölen vid 10-12 grader kanske. Gillar att känna hur ölen liksom växer i takt med att den får värmas i glaset.
kör den stilen också. ut från kylskåpet och sen "testar" jag mig fram genom gradantalen, när det gäller tunga porter/stouts så tycker jag att de ofta landar bäst smakmässigt när de börjar komma upp runt rumstemp.
Citera
2013-03-26, 11:02
  #4898
Medlem
Peyzs avatar
Såg en ny ölsort på bolaget igår som heter Sigtuna east river. Det ska vara ett handgjort öl och kosta 15.90;- Men jag tyckte det kändes lite oseriöst och konstigt att dom gör ett handgjort öl och säljer det på burk.. Man kan även beställa flaskorna men vafan, så jävla weird. Kan förvisso gå o köpa mig en burk och smaka själv, men tänkte jag skulle fråga här först

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=sigtuna+east+river&sortfield=Default& sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&search view=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=7105 80&varuNr=1438&filters=searchquery%2c
__________________
Senast redigerad av Peyz 2013-03-26 kl. 11:05.
Citera
2013-03-26, 11:38
  #4899
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Såg en ny ölsort på bolaget igår som heter Sigtuna east river. Det ska vara ett handgjort öl och kosta 15.90;- Men jag tyckte det kändes lite oseriöst och konstigt att dom gör ett handgjort öl och säljer det på burk.. Man kan även beställa flaskorna men vafan, så jävla weird. Kan förvisso gå o köpa mig en burk och smaka själv, men tänkte jag skulle fråga här först

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=sigtuna+east+river&sortfield=Default& sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&search view=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=7105 80&varuNr=1438&filters=searchquery%2c
om du har läst tråden och även hängt med i ölsnacket på senare tid så hade du vetat att burkar absolut inte är något som har med sämre kvalitet att göra, tom tvärtom.

anledningen till att många kraftbryggare inte har burkar är för att en burk-lina är dyr och tar väldigt mycket plats samt kräver en stor kvantitet för att vara lönsam. annars skulle fler ha det.
Citera
2013-03-26, 11:43
  #4900
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
om du har läst tråden och även hängt med i ölsnacket på senare tid så hade du vetat att burkar absolut inte är något som har med sämre kvalitet att göra, tom tvärtom.

anledningen till att många kraftbryggare inte har burkar är för att en burk-lina är dyr och tar väldigt mycket plats samt kräver en stor kvantitet för att vara lönsam. annars skulle fler ha det.

Aluminiumet ger ingen avsmak då?
Fö så tycker jag att 2 kronor extra inte är mycket pengar, men jag antar att allt är relativt.
Samt att jag vill ha i flaska för jag vill ha det i flaska.. Hur som haver, vad tycks om ölet!?
Citera
2013-03-26, 11:55
  #4901
Medlem
prewes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Aluminiumet ger ingen avsmak då?
Fö så tycker jag att 2 kronor extra inte är mycket pengar, men jag antar att allt är relativt.
Samt att jag vill ha i flaska för jag vill ha det i flaska.. Hur som haver, vad tycks om ölet!?

Aluminiumet har ingen kontakt med vätskan.
Så nej, det adderar ingen som helst smak.
Citera
2013-03-26, 11:57
  #4902
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prewe
Aluminiumet har ingen kontakt med vätskan.
Så nej, det adderar ingen som helst smak.

Intressant!
Fast jag vill ändå ha min öl i flaska :P
Citera
2013-03-26, 11:58
  #4903
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Aluminiumet ger ingen avsmak då?
Fö så tycker jag att 2 kronor extra inte är mycket pengar, men jag antar att allt är relativt.
Samt att jag vill ha i flaska för jag vill ha det i flaska.. Hur som haver, vad tycks om ölet!?
aluet har en coating på insidan som gör att den inte kommer i kontakt med vätskan, burken är dessutom hermetiskt tillsluten och släpper inte någon solljus. dvs en väldigt bra förpackning.

du får dessutom pant för burken, inte på flaskan.
Citera
2013-03-26, 12:07
  #4904
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
aluet har en coating på insidan som gör att den inte kommer i kontakt med vätskan, burken är dessutom hermetiskt tillsluten och släpper inte någon solljus. dvs en väldigt bra förpackning.

du får dessutom pant för burken, inte på flaskan.

Enligt internet har ni fel.

Citat:
Aluminium cans are coated internally to protect the aluminium from oxidizing. Despite this coating, trace amounts of aluminium can be degraded into the liquid, the amount depending on factors such as storage temperature and liquid composition.[6][7] Chemical compounds used in the internal coating of the can include types of epoxy resin.[8]
http://en.wikipedia.org/wiki/Beverage_can#cite_note-freepatentsonline.com-10


Här har ni en mer utförlig förklaring.
http://www.freepatentsonline.com/3832962.html


http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308814697002367


Edit: http://www.ftb.com.hr/44/44-499.pdf
__________________
Senast redigerad av Peyz 2013-03-26 kl. 12:10.
Citera
2013-03-26, 12:13
  #4905
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Enligt internet har ni fel.


http://en.wikipedia.org/wiki/Beverage_can#cite_note-freepatentsonline.com-10


Här har ni en mer utförlig förklaring.
http://www.freepatentsonline.com/3832962.html


http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308814697002367
att den är hermetiskt tillsluten och inte släpper in solljus också?

märk väl att det står "can", dvs DET KAN hända, vi snackar då i spårnivå, inget som du någonsin kommer känna smak av. dessutom så pratar man över lag, kvalitet på burkar och coating skiljer från land till land.

precis samma sak som att du kan få med rost från en kapsyl från en flaska samt att även glaset frigör ämnen i flaskan.

men på rak arm så är burken en väldigt bra behållare, speciellt för färska grejer som t.ex. ipa.

men varför är flaskan så viktig? du häller väl ändå upp ölen i ett glas ändå?
Citera
2013-03-26, 12:21
  #4906
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
att den är hermetiskt tillsluten och inte släpper in solljus också?

märk väl att det står "can", dvs DET KAN hända, vi snackar då i spårnivå, inget som du någonsin kommer känna smak av. dessutom så pratar man över lag, kvalitet på burkar och coating skiljer från land till land.

precis samma sak som att du kan få med rost från en kapsyl från en flaska samt att även glaset frigör ämnen i flaskan.

men på rak arm så är burken en väldigt bra behållare, speciellt för färska grejer som t.ex. ipa.

men varför är flaskan så viktig? du häller väl ändå upp ölen i ett glas ändå?

Can kan betyda "kan". Men i detta fallet så betyder "can" burk. Läser du mer nogrant så fick dom fram mätbara resultat ifrån 4 grader (förvisso väldigt lite, vid 4 grader och kan därmed räknas som skyddad, dock så vet ni själva hur bolaget förvarar sitt öl) upp till 28 grader. Aluminiumet kommer alltså med all säkerhet att lämna spår. Det visade sig även relativt stor skillnad från tillverkare till tillverkare, vilket innebär att man måste ta reda på vart bryggeriet köper in sina burkar om man vill vara noggrann.
Hur ölet är producerat spelar en stor roll med.
Sen vill jag ha flaska för att man dricker med ögat.. Jag vill ha det så för jag vill ha det så, svårare ekvation är det inte.
__________________
Senast redigerad av Peyz 2013-03-26 kl. 12:39.
Citera
2013-03-26, 12:50
  #4907
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Can kan betyda "kan". Men i detta fallet så betyder "can" burk.

*Suck*:

Aluminium cans are coated internally to protect the aluminium from oxidizing. Despite this coating, trace amounts of aluminium can be degraded into the liquid, the amount depending on factors such as storage temperature and liquid composition.[6][7] Chemical compounds used in the internal coating of the can include types of epoxy resin.[8]
Citera
2013-03-26, 12:53
  #4908
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
*Suck*:

Aluminium cans are coated internally to protect the aluminium from oxidizing. Despite this coating, trace amounts of aluminium can be degraded into the liquid, the amount depending on factors such as storage temperature and liquid composition.[6][7] Chemical compounds used in the internal coating of the can include types of epoxy resin.[8]

Svårt att veta när man inte får någon citering.. Hur som haver så är ölet skyddat vid fyra grader och neråt vilket inte stämmer överens med verklighetens förvaring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in