2011-06-11, 09:42
Medlem
gr6810s avatar
För er som befinner sig i närheten av Malmö så är dagens självklara aktivitet Sällskapet Maltes Öltipspromenad. Jag har varit med på den två gånger tidigare och kan inte säga något annat än att det är vansinnigt skoj att gå runt på stan och gissa öl.

http://tinyurl.com/5u2o9cc
Citera
2011-06-11, 11:15
Medlem
Den enda ölen jag tycker har varit ok är Stella och Fosters. Utifrån det, finns det andra öl som kan rekommenderas till mig?
Citera
2011-06-11, 18:45
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crackhitler
Man kan ju alltid köpa sig en Greta och ett gäng kapsyler! Då kan man återförsluta kapsylflaskor också!
http://shop.humle.se/se/art/kapsyleringsapparat-greta.php

Fast XS-ölen har ju inte kapsyl på det sättet.. Men annars är det fiffigt.

Sitter och mumsar på Southern Tiers imperial-pilsner Farmers Tan nu med lite Gruyere såhär efter en för varm sommardag! riktigt bra
Citera
2011-06-12, 23:25
Medlem
GeneralGibsons avatar
Fick här om dagen tillfälle att köpa en flaska Raging Bitch (Flying dog). En riktigt god öl precis i min smak. Det känns surt att den inte finns på systemet. Dessutom läste jag nyss i ölbloggen Ofiltrerat att bryggeriet kommer dra ner på sin produktion och enbart sälja Raging Bitch i sitt absoluta närområde. Detta pga. prishöjningen på amerikansk humle i år.

Så försök smaka denna "Belgian-style IPA" innan de tar slut på Sveriges krogar!
Senast redigerad av GeneralGibson 2011-06-12 kl. 23:31. Anledning: syftningsfel i texten.
Citera
2011-06-13, 00:28
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralGibson
Fick här om dagen tillfälle att köpa en flaska Raging Bitch (Flying dog). En riktigt god öl precis i min smak. Det känns surt att den inte finns på systemet. Dessutom läste jag nyss i ölbloggen Ofiltrerat att bryggeriet kommer dra ner på sin produktion och enbart sälja Raging Bitch i sitt absoluta närområde. Detta pga. prishöjningen på amerikansk humle i år.

Så försök smaka denna "Belgian-style IPA" innan de tar slut på Sveriges krogar!
tog hem två lådor av deras mixpack nyligen.
deras amber lager och classic pale ale var verkligen inget att hänga i granen.
men som sagt, raging bitchen var god, men eftersom det är en belgian style ipa så borde du nog kunna hitta något liknande,
Citera
2011-06-13, 01:01
Medlem
GeneralGibsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
tog hem två lådor av deras mixpack nyligen.
deras amber lager och classic pale ale var verkligen inget att hänga i granen.
men som sagt, raging bitchen var god, men eftersom det är en belgian style ipa så borde du nog kunna hitta något liknande,

Ja du har helt rätt i att det går att hitta något liknande.

Jag märker nu att det kanske verkade som att jag i mitt inlägg menade att Raging Bitch var en fantastisk smakupplevelse utöver det normala. Nej, men god var den allt. Men mest spännande för mig pga. att jag inte druckit en belgian style ipa förut.
Citera
2011-06-18, 09:14
Medlem
mankers avatar
Drack igår Flying Dog In the Wildeman Farmhouse IPA, en exklusivt bryggd saison/farmhouse IPA från Flying Dog som bara ska serveras på krogen In the Wildeman i Holland. Två fat har kommit till stockholmskrogen Sorbon via lite meck. Oavsett, en riktigt bra IPA med de bästa karaktärerna från en saison.

är ni i Stockholm, eller typ Amsterdam, nästa vecka ska ni leta upp den! (skriver även om den idag..)

Annars har det varit mycket sena jobbkvällar och mycket hembryggder på sistone ...
Citera
2011-06-18, 18:43
Medlem
GeneralGibsons avatar
En kompis ska åka till Danmark i början av Juli. Han är som jag intresserad av öl. Men han är inte tillräckligt intresserad för att göra lite research och få med sig hem några flaskor av något spännande misstänker jag.

Så jag tänkte göra det åt honom och be honom köpa med sig hem öl till både mig och honom som vi kan avnjuta tillsammans.

Så nu vänder jag mig till dig som har koll på Danmark. Vart finns de välsorterade ölbutikerna? Vad ska man köpa med sig hem? Det ska helst vara sånt som inte finns i systembolagets sortiment eller är allmänt eftertraktat.

Ett bryggeri som jag genast kommer att tänka på när jag tänker på Danmark och Köpenhamn är Mikkeller.

Vad finns det för danska mikrobryggerier och vad har de att erbjuda?
Citera
2011-06-18, 19:32
Medlem
Macabre666s avatar
Citat:
En del intressant som finns hos Barley Wine i Köpenhamn: http://www.barleywine.dk/dansk_mikrobryg.6
Även Ölbutikken (http://www.olbutikken.dk/) är värt ett besök om man är i Köpenhamn.
Citera
2011-06-18, 20:27
Medlem
GeneralGibsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macabre666
En del intressant som finns hos Barley Wine i Köpenhamn: http://www.barleywine.dk/dansk_mikrobryg.6
Även Ölbutikken (http://www.olbutikken.dk/) är värt ett besök om man är i Köpenhamn.

Verkar bra det där. Tack för svaret!
Citera
2011-06-18, 20:52
Medlem
Thuures avatar
Citat:

Det finns en hel uppsjö bryggerier i Danmark. Två av mina favoriter är Amager Bryghus och Brygeriet Djävlebryg. Amager har en imperial stout som heter Hr. Frederiksen, den är fantastiskt god. De har även en svart IPA, Double Black IPA, som är extremt välhumlad och intressant. Djävlebryg har flera bra öl, bl.a. en DIPA, OriginAle, som är riktigt välgjord och en imperial stout som heter Gudelös.

Utöver detta finns det massvis fler som Black Rooster, Raasted och Nörrebro Brygghus. Mikkeller, Evil Twin, To Öl och Beer Here är alla danska fantombryggerier, alltså har de inte egna bryggerier utan brygger hos andra.
Citera
2011-06-19, 00:04
Medlem
GeneralGibsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuure
Det finns en hel uppsjö bryggerier i Danmark. Två av mina favoriter är Amager Bryghus och Brygeriet Djävlebryg. Amager har en imperial stout som heter Hr. Frederiksen, den är fantastiskt god. De har även en svart IPA, Double Black IPA, som är extremt välhumlad och intressant. Djävlebryg har flera bra öl, bl.a. en DIPA, OriginAle, som är riktigt välgjord och en imperial stout som heter Gudelös.

Utöver detta finns det massvis fler som Black Rooster, Raasted och Nörrebro Brygghus. Mikkeller, Evil Twin, To Öl och Beer Here är alla danska fantombryggerier, alltså har de inte egna bryggerier utan brygger hos andra.

Tack! Har nu skrivit ner de bryggerier du nyss nämnt tillsammans med några till från olika länder. Om jag ger min polare den listan och ber honom ta det han hittar som verkar mest spännande så blir det nog bra.

Om han nu går med på att ta en tur förbi butiken över huvud taget :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in