• 1
  • 2
2008-01-08, 12:19
Medlem
No_fears avatar
Sådär tänkte vi kan dra våra bästa tips hur man gör livet med småbarn enklare, och som god trådskapare så drar jag lite tips

När barnet inte vill klä på sig och bara härjar och sparkas så brukar jag lägga ner barnet på rygg och börja klä på det barnet kommer börja vilja komma upp och då frågar jag vill du stå upp, barnet vill komma upp och då säger jag men då får du stå still och hjälpa till annars får du ligga ner och jag klär på dig, fungerar alltid på min till våren 2 åriga lilla dam.

Mer tips barnet skirker och vill inte ligga i sängen (samma barn och barnet är i en spjäll säng) går in till barnet lägger ner barnet och sätter in tutten i munnen och säger såja nu fick du tutten nu kan du sova, barnet blir lite lurat att det är därför den skrek och nöjer sig med tutten och lägger sig och sover, fungerar inte alltid men ibland så har jag kommit in och tutten varit i munnen varav jag har tagit den och jag har lagt ner barnet och då har kört på samma sak igen.
Den fungerar inte alltid och när barnen blir större så fungerar det inte alls

Barnet vill inte äta, detta gör jag på mitt äldre barn snart 5 år. du får äta 10 skedar till sen får du gå från bordet, antalet kan ändras efter hur mycket barnet har ätit och tar barnet för små skedar då säger man antingen 10 stora eller 20 små såna där skedar som du äter nu, brukar också fungera mesta av gångerna.

Kom med mer tips ska skriva också om jag kommer på nåt, gärna et tips om hur man får en snart 5 åring att klä på sig själv det är inge roligt och bara massa trassel just nu
Citera
2008-01-08, 12:44
Bannlyst
Ge henne 2 alternativ bara. Idag får du välja mellan "Antingen det här, eller det här". För henne kommar det kännas som om hon själv har fått valt.

EDIT: SÅg att hon trugade över hela situationen. Lägg kläderna i en påse. Vira in barnet i en filt, och börja gå mot bilen. Det är inte många barn som vill komma till dagis med pyamas/nakna invirad i en filt!
Citera
2008-01-08, 15:25
Medlem
No_fears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W_T_F
Ge henne 2 alternativ bara. Idag får du välja mellan "Antingen det här, eller det här". För henne kommar det kännas som om hon själv har fått valt.

EDIT: SÅg att hon trugade över hela situationen. Lägg kläderna i en påse. Vira in barnet i en filt, och börja gå mot bilen. Det är inte många barn som vill komma till dagis med pyamas/nakna invirad i en filt!

Problemet är ytterkläderna, det är alltid en massa trassle och tar tid, han kan ta på sig men vill att jag ska göra det :/, och jag har ingen ork att ta på en unge som kan göra det själv
Citera
2008-01-08, 15:33
Medlem
När mina tre större barn var i 5-6 års åldern, slog det mig att jag fortfarande torkade dom i ändan! Ungarna tyckte ju att det var äckligt, och kunde inte förstå att även jag tyckte illa om det hela... Nåväl, i den åldern ser man fram emot att få tillhöra det "stora gänget" på 6-års och lämna småbarnsåren på dagis bakom sig. Jag hotade mina barn med att de blev tvugna att fortsätta på dagis om de inte torkade rumpan själva, då ingen fröken på skolan/växa ville befatta sig med sådant. Det gick undan för alla tre att ordna sina egna bestyr på toan, funkade kanonbra!
Det kanske kan funka på Ts 5-åring, som säkerligen kan klä på sig själv borta.
Citera
2008-01-08, 16:16
Medlem
giggitys avatar
Spjällsäng? Faaan va nice!
Citera
2008-01-08, 16:32
Medlem
miriams avatar
När barnen är små fråga aldrig om dom vill eller säg att dom ska fråga i stället vill du ha hjälp eller kan du själv.
Svaret blir oftast kan själv och så har man framgångsrikt fått ungen att glömma att han/hon inte ville klä på sig och gå på dagis.
Citera
2008-01-08, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av No_fear
Problemet är ytterkläderna, det är alltid en massa trassle och tar tid, han kan ta på sig men vill att jag ska göra det :/, och jag har ingen ork att ta på en unge som kan göra det själv

Du skiter du i ytterkläderna en dag (reservkläder på dagis?) och kollar hur hon reagerar på det i den här kylan. Inget gap och skrik och tjatande utan gå bara. Hon kanske håller på att testar dig nu. Snart är hon 6 och då kommer lilla trotsåldern
Citera
2008-01-09, 08:56
Medlem
H.E.L.s avatar
Små barn skall inte få alternativ utan uppmaningar. Det blir för mycket i de små skallarna om det har för många val.
Citera
2008-01-09, 09:04
Medlem
Mitt bästa tips i egenskap av trebarnsmor är veldigt enkelt men bra. Starta med uppfostringen i tid! Gå inte på den niten att det blir lättare när de er äldre "och forstår mer". Jo tidigare du sätter grenser (det skall givetvis vara vettiga grenser) ju lättere får du det sedan.
Citera
2008-01-09, 10:05
Medlem
lost_devils avatar
Vi har spelat in sonen på mobilen när han varit jätteförbannad och legat och skrikit. Om han är sån igen ( han är 2 och ett halvt ) så spelar vi upp snutten för han, då blir han tyst och säger oj. Funkar inte på alla.

Uppfostran är viktigt. Vänj inte ungen vid att ha massa krusiduller för sig när den ska sova. Läsa en saga och säga godnatt ska räcka. Vi tog i med hårdhandskarna vid 9 mån ålder och körde en variant av 5 min metoden och har efter det inte haft större problem med sömnen hans.

Låt ungarna vara med i hushållsarbetet. Det kanske tar längre tid men man slipper ha ungen störandes en med andra saker. Dessutom vänjer de sig vid att hjälpa till.
Citera
2008-01-09, 11:39
Medlem
Beldarans avatar
Mitt tips handlar om hur man formulerar sig.

Jag frågar exempelvis inte lillan om hon vill ta på sig, plocka undan leksakerna etc etc. Jag säger att hon ska göra det, som en självklarhet. Sen får hon lite tid på sig att göra det i sin takt. Men om jag frågar så får hon ju ett val och vad ska jag göra om hon säger nej? Totalignorera det? Nej...
Mao frågar jag inte om det är något jag vill att hon ska göra. Sen kan jag ju fråga i andra sammanhang så helt utan vilja är hon inte.

I fallet med ytterkläderna så hade jag tagit med kläderna (alt haft reservkläder på dagis) och bara konstaterat att jaha, du vill inte ha kläder på dig. Nähä, då går vi. Jag hade inte gjort någon stor grej av det, men hade heller inte förmanat och förklarat om barnet sen ångrade sig utan bara gett han/henne kläderna.
Citera
2008-01-09, 11:54
Medlem
Oldiebutgoldies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W_T_F

Kanske effektivt men hade liknande händelser när jag var liten och det var otroligt kränkande mot mig och gjorde mig görledsen så inget jag skulle vilja rekommendera då även ett mindre (då talar jag inte om 2mån bebisar) har stark integritet. Just önskan att dölja sin kropp påläggs barnen tidigt och är ett starkt inlärt beteende att man visar sig inte naken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in