2008-01-08, 10:36
Medlem
Emetofilias avatar
!
Ha tålamod - jag kan inte riktigt sådant här om datorer, men hoppas att ni kära FB:are kan hjälpa mig med problemet!
  • EXEMPEL 1:
    Nils är inloggad som NILS\Kalle.
  • EXEMPEL 2:
    Datorn kan bara låsas upp av NILS\Kalle (Nils) eller systemadministratören.
  1. Min lillasyster har fått sig en dator av en av mina någorlunda jämlika bröder och det inkluderar då också hans hårddisk och mög.
  2. Om jag trycker ned [CTRL]+[ALT]+[DEL] så kommer Windows-säkerhetsrutan upp - om man vill låsa datorn, etc.
  3. OK, jag låser datorn, och där står då min brors användarnamn - som även sägs vara administratören.
  • Finns det någon möjlighet att ändra administratörnamnet/inloggningsnamnet?
  • Om det finns något annat problem eller strul synligt i all denna röra så var goda och ställ frågor eller annat så skall jag svara så utförligt jag kan!

Tack på förhand, kära FB:are!
!
Citera
2008-01-08, 16:00
Medlem
X_surfers avatar
Nu vet jag inte vilket OS du kör, men kör du XP eller Vista så kan du ändra detta i kontrollpanelen under användarkonton
Citera
2008-01-08, 16:31
Medlem
Emetofilias avatar
REQ: Hjälp m inloggningsnamn o mög

OK - jag har varit inne på Kontrollpanelen\Användarkonton och klickat på Nils som är datoradministratör och där står det just Nils, men användarnamnet Kalle återstår som inloggningsnamn/användarnamn då man skall låsa upp datorn.
  • Jag vill ha Nils som inloggningsnamn/användarnamn/administratörnamn, och inte Kalle som det nu är. Hur skall/kan jag gå tillväga?
Citera
2008-01-09, 06:00
Medlem
Om du nu hade XP, så starta datorn i felsäkert läge så brukar de smygga upp en "Administratör" Konto där, hopp in där och lek lite
Citera
2008-01-09, 09:57
Medlem
Emetofilias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batteri
Om du nu hade XP, så starta datorn i felsäkert läge så brukar de smygga upp en "Administratör" Konto där, hopp in där och lek lite

Skall försöka detta så fort jag kommer hem! Tackar, Batteri!
Men blir det något knas så skriver jag här igen, så kolla in lite regelbundet, you helpin' hands!
Citera
2008-01-09, 11:04
Medlem
Emetofilias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batteri

Kan du specificera exakt hur jag skall hoppa in och leka däri? Skall starta om datorn nu och trycka F8, men sedan?
Citera
2008-01-09, 13:26
Medlem
dempa69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emetofilia
OK - jag har varit inne på Kontrollpanelen\Användarkonton och klickat på Nils som är datoradministratör och där står det just Nils, men användarnamnet Kalle återstår som inloggningsnamn/användarnamn då man skall låsa upp datorn.
  • Jag vill ha Nils som inloggningsnamn/användarnamn/administratörnamn, och inte Kalle som det nu är. Hur skall/kan jag gå tillväga?
Om datorn är låst brukar det vara Datornamn/Användarnamn som anges, i det här fallet borde det stå "Är låst av Kalle/Nils".
Alltså du sitter på datorn Kalle med kontot Nils inloggad!
Om du jobbar mot ett nätverk kommer det vara Domännamn/Användare istället.
I windowsvärlden måste datorn ha ett namn men du kan lätt byta namnet genom Kontrollpanelen/System under fliken datornamn!

// Dempa
Citera
2008-01-09, 13:51
Medlem
Emetofilias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dempa69
Om datorn är låst brukar det vara Datornamn/Användarnamn som anges, i det här fallet borde det stå "Är låst av Kalle/Nils".
Alltså du sitter på datorn Kalle med kontot Nils inloggad!
Om du jobbar mot ett nätverk kommer det vara Domännamn/Användare istället.
I windowsvärlden måste datorn ha ett namn men du kan lätt byta namnet genom Kontrollpanelen/System under fliken datornamn!

// Dempa
Har försökt Kontrollpanelen\System\Datornamn och där står det Nils, men problemet kvarstår.
Har försökt med F8 innan OS-uppladdningen men förgäves - ingenting sker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in