2008-01-08, 01:22
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Hej!

Vet ej om detta passar bttre hr eller i "relationer" forumet, men flytta i s fall. Har ett mrligt problem, nmligen s att jag knner mig som en gammal man i en ung mans kropp. Jag menar hr sjlvklart p det mentala planet och inte det fysiska. Mnga ldre hvdar att e kan knna sig unga, men fr mig r problemet precis tvrtom.

Som barn kallades jag ofta lill-gammal av de flesta vuxna. Troligen beror detta p att jag under min barndom mest spenderat tid med vuxna och inte s mycket med jmnriga kamrater. Man kan nstan p ngot underligt bisarrt stt sga att jag ldrats med den generationen. Jag tycker till exempel mer om den sortens musik och tycker att "ny" musik r grsligt "dunka-dunka", jag klr mig mer "vuxet" och "korrekt" (skjorta, chinos och rock snarare n jeans, t-shirt och skinnpaj). Jag har kommit p mig sjlv att vara lite av en petimter, men inte s att jag tillrttavisar ngon, utan snarare att jag str mig p slang, inkorrekta meningsbyggnader, naivitet, slarv och typiskt ungdomligt beteende.

En lustig detalj i det hela r att jag i princip under hela mitt liv ogillat tonringar. Nr jag var barn tyckte jag de verkade stkiga och stllde till med brk, och jag avskydde att vara en sjlv. Jag upplevde att man aldrig blev tagen p allvar samtidigt som all vrldens krav stlldes p en, och till detta alla hormonfrndringar som acne etc. Inget nytt under solen men det blev givetvis inte bttre av att jag knde mig malplacerad och att jag inte gillade det som typiska tonringar gjorde och kom drfr i otakt med mina jmnriga skolkamrater etc.

Som vuxen (i senare 20-rsldern) ogillar jag fortfarande tonrskulturen och r glad att jag inte lngre r en tonring, men pongen r den att det inte r tonrskulturen jag knner mig i otakt med, det var bara en parantes, utan jag knner mig i otakt med min jmnriga kamrater. Jag har andra intresssen n i princip alla mina jmriga kamrater och ju ldre jag blir, desto mer inser jag hur fel det har blivit med mig. Jag bde trivs och lider med mitt personlighet, jag kan knna en samhrighet med den, det r ju min identitet, den jag r och det r inte det lttaste att ndra p utan att det knns konstlat och fel. Samtidigt s nskar jag att jag kunde vara mer som andra, ha roligt att samma saker som alla andra har roligt t. Jag gr t.ex. inte ut p kvllarna d jag knner att det r ungdomsliv och att jag r fr gammal fr sdant (lter ljligt jag vet, men s knns det). Jag har t.ex. lttare att tilltala gamla pensionrstanter n kvinnor i min egen lder och ven ldre i en folksamling rent generellt. I stora tillstllningar s r det allt som oftast jag som blir den som fr dras med att underhlla och konversera med de gamla sttarna. Jag klarar detta bra men samtidigt brjar jag f nog av att alltid vara den som r den d jag inte kan relatera till ngot av det som de talar som. Jag har t.ex. inga barnbarn och jag kan inte nmna vilket radioprogram jag hade p nr andra vrldskriget slutade etc.

Det vrsta r att jag vet att mitt beteende mrks p lng vg. Det finns liksom per automatik ett avstnd till mina jmnriga dr det mrks direkt att jag inte r en av dem. Jag har vldigt svrt att f folk att betrakta mig som en kompis eller en i gnget. Istllet s r det uteslutande s att jag fr rollen som den vuxne eller den vise, allts den som man vnder sig till fr att f hjlp, rd och frslag etc trots att jag oftast tycker mig ofrtjnt av den rollen och ibland motstter mig den. Det r inte ofta som jag faktiskt vet vad rtt beslut r, nd vill folk komma till mig fr vgledning, nr det kanske r jag som borde g till ngon fr vgledning. Inte sllan att folk vnder sig till mig nr allting gtt snett, som en slags sista anhalt d man gr till kungs eller vad man skall sga.

Moment -22 hr r att jag tycker mig har lttare att bli respekterad av vissa grupper, speciellt bland min kamratkrets och i skolan, nr jag har denna roll (folk talar ju tminstone med mig och r intresserade av vad jag sger d) men i de fall d jag frskt komma ner till mina kollegors niv och frskt anvnda liknande jargong och vara kompisaktig s blir jag i de flesta fall ignorerad och jag knner mig bara dum och konstlad trots att jag gr mitt yttersta fr att bli normal, eller i alla fall spela normal. Fr helt normal kan jag nog inte bli, d det gtt alldeles fr mnga r och det r ocks den jag r, innerst inne. Jag kommer nog t.ex. aldrig att kunna lra mig gilla ny musik eller det senaste modet, och jag kommer frmodligen allid att tycka gamla filmstjrnor hade bttre klass n nya etc., men jag har i frekommande fall gjort mitt yttersta och visst kan jag spela med ett tag ven om det br emot ibland, men till syvende och sist r det just det jag gr; spelar med. Inte p riktigt.

Jag skulle sledes vilja veta vad lsningen r p detta problem? Hur blir jag ung igen? Gr det ens? Om inte, hur gr jag vidare?

Tacksam fr svar!
Citera
2008-01-08, 01:33
Medlem
korps avatar
Kan du inte skaffa gamla kompisar
Citera
2008-01-08, 02:04
Medlem
sailawayss avatar
Exakt vad i ungdomskulturen motstter du dig?

Hur fick du som barn reda p att dem var "stkiga", "jobbiga"? Enligt VEMS mttstock?

Jag tnker mig att du tidigt har lrt dig av dina frldrafigurer att ett sdant betende r "fel" och inte vrt att eftertrakta.
Du verkar helt identifiera dig med dem ldre och idealiserar deras lugna beteende.

Du r fortfarande fast knslomssigt i den syn du fick som barn. Dem frldrafigurer du hade frdmde det ungdomliga sttet, nu gr du likadant. Allt fr att behlla deras tycke/godknnande och krlek.

Sedan kanske du r mer en introvert, inte srskilt effektskande, mnniska. Det r inget fel, men det betyder inte att du inte ska kunna gilla dem "frcka" iderna jmnriga fr.
Citera
2008-01-08, 02:12
Medlem
snmannens avatar
Frfattaren, och ledamoten i svenska akademin, Torgny Lindgren fick en gng frgan hur det kndes att bli gammal. Skulle tro han var i ungefr sjuttiorsldern nr frgan stlldes.

Han svarade att han hela livet knt sig som en gubbe. Han var fdd gubbe. Nu nr han ven fysiskt blivit gubbe knde han att den inre gubben han levt med hela sitt liv ntligen stmde med den yttre gubben han med ldern omvandlats till.

Ekvationen gick s att sga ntligen ihop.
Citera
2008-01-08, 19:32
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korp
Kan du inte skaffa gamla kompisar
Ja, men det r ju det jag r trtt p och vill frska ndra??!!!
Citera
2008-01-08, 19:36
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snömannen
Frfattaren, och ledamoten i svenska akademin, Torgny Lindgren fick en gng frgan hur det kndes att bli gammal. Skulle tro han var i ungefr sjuttiorsldern nr frgan stlldes.

Han svarade att han hela livet knt sig som en gubbe. Han var fdd gubbe. Nu nr han ven fysiskt blivit gubbe knde han att den inre gubben han levt med hela sitt liv ntligen stmde med den yttre gubben han med ldern omvandlats till.

Ekvationen gick s att sga ntligen ihop.
Ja, tyvrr s knns det nstan som om det kommer att bli s, och jag vet precis hur Torgny Lindgren knner/knde sig. Men r det inte bttre att man knner sig ung nr man r gammal n tvrtom? Sen s kan jag vl tycka att det r bttre att knna sig gammal nr man vl kommer dit, fr vem vet? Jag kanske inte ens kommer att leva s lnge, det kan ju bara framtiden utvisa och ven om jag gr det s kommer jag d att hamna i vetskapen att jag aldrig knt av ngon process i mitt liv, utan utveckling. Jag kommer att frbli den jag altid varit, p gott och p ont.
Citera
2008-01-08, 19:58
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sailaways
Exakt vad i ungdomskulturen motstter du dig?

Hur fick du som barn reda p att dem var "stkiga", "jobbiga"? Enligt VEMS mttstock? Jag tnker mig att du tidigt har lrt dig av dina frldrafigurer att ett sdant betende r "fel" och inte vrt att eftertrakta.
Du verkar helt identifiera dig med dem ldre och idealiserar deras lugna beteende.
Vet inte, kanske inte egentligen efter ngons explicita uppfattning eller mttstock. Jag tror att det handlat mer om implcita tankar och sikter som "ntts in" och annamats av mig sjlv som en norm, och detta r den "sanning" som jag bst knner till och som jag knner mig bekvm i. Jag har vl p stt och vis gjort tvrtemot vad s mnga andra ungdomar gjort och istllet gjort motrevolution och blivit mer "konservativ" n mina egna frldrar och deras frldrar. Inte s att jag kommer frn ett strikt hem p ngot stt, utan de flesta var ganska ppen sinniga tycker jag,; utan det r jag som gtt och blivit (alternativt frblivit) "reaktionr" och "gammeldags". Ja det stmmer att jag till stor del idaliserar de ldres livstil och ofta s nskar jag att yngre ocks kunde leva p liknande stt d detta r ngonting som jag lttare skulle kunna relatera till men jag begriper samtidigt att jag r ganska ensam med dessa knslor annars skulle det ju inte vara ngot problem.

Citat:
Du r fortfarande fast knslomssigt i den syn du fick som barn. Dem frldrafigurer du hade frdmde det ungdomliga sttet, nu gr du likadant. Allt fr att behlla deras tycke/godknnande och krlek.
Kanske, men det handlar mest om ett invant mnster och en del av den jag r. Sdant gr bara inte ur i en handvndning. Fast gudarna skall veta att jag frskt ndra mig, men hela tiden knns det som om jag spelar teater och att jag inte lurar ngon, allra minst mig sjlv, och d knns det som om att det r lika bra att lgga ner.

Citat:
Sedan kanske du r mer en introvert, inte srskilt effektskande, mnniska. Det r inget fel, men det betyder inte att du inte ska kunna gilla dem "frcka" iderna jmnriga fr.
Javisst r jag introvert, kanske fr mycket fr mitt eget bsta. Jag har nskat s mnga gnger att jag kunde vara mer "effektskande" och f "kickar" som alla andra men det gr inte. Mest tycker jag istllet att allt sdant verkar larvigt och meningslst, tyvrr. Detta r precis i linje med hur ldre ser p dessa saker och ven om jag inte "hnger" med gamlingar s knner jag hur jag sjlv r gammal i min egna mentalitet. Jag knner mig frlegad i sammhllet, som en slags anakronsim. En gammal stofil helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in