2008-01-08, 19:25
Medlem
Tjohildas avatar
Har bara ätit Halloumi "på plats" dvs på grekland/cypernsemester. Då har det ju blivit nån Retzinavariant att dricka till. Jag tycker det passar rätt bra, men det kan ju ha att göra med helhetsupplevelsen. Har svårt att tänka mig rödvin till, men det kanske funkar.
Citera
2008-01-08, 19:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeerMeUpScotty
ska jag köra på hög eller bara fräsa den lätt? Jag har ju ingen riktigt aning om när den är 'klar' men vill ju att den fortfarande ska vara 'saftig', har bara ätit detta en gång förut.
Detta beror mycket på storleken på skivorna och vilken värmekälla du använder. Är de cirka 1 cm så kan du köra på 4:an på en vanlig elplatta och belagd panna. Kör du på gas så kör du på mellan läge 2-3 beroende på hur mycket din spis tar. Du får absolut inte bränna osten, den får en mycket knepig smak.

Lycka till,
~Paul~
Citera
2008-01-08, 22:19
Medlem
Jag gillar att panera i sesamfrön och steka på medel till hög värme. Servera med citron.

Har aldrig lyckats få den att smälta, mjuk blir den, men den håller fortfarande ihop.
Citera
2008-01-09, 00:29
Medlem
rayraviolis avatar
Jag gillar att steka den i enbart smör på medelhög temperatur (då menar jag 4 på el) tills ytan är gyllenbrun. Många gillar att grilla osten, men jag tycker att den då tenderar att fastna och bli bränd.
Citera
2008-01-09, 20:02
Medlem
Memnoks avatar
Angående vinvalet så tycker jag nästan att man skall gå i motsatt riktning från fruktigt. Jag tycker att halumi trivs bäst ihop med ett kraftigt vin, en valpolicella, chianti, barbera eller till och med en amarone. Men det kanske är för att jag förknippar halumi så mycket med smaken av grillat.
Citera
2010-06-26, 16:15
Medlem
Bluefaces avatar
Har släkt på cypern som tillverkar denna ost själva på bondgårdar.
Kan intyga att det smakar så mycket bättre än den man köper nere på lokala ica affären.
Den har bra mycket mer smak och sälta än den som är utblandad med ko mjölk från ica.
EDIT: Den har mer mynta i sig och är gjord på antingen get eller fårost eller båda två. Minns ej riktigt kompositionen mellan dem.
Sedan finns det en hårdare variant man brukar riva över pasta, mycket gott!
Citera
2010-09-23, 19:38
Medlem
Zomrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blueface
Har släkt på cypern som tillverkar denna ost själva på bondgårdar.
Kan intyga att det smakar så mycket bättre än den man köper nere på lokala ica affären.
Den har bra mycket mer smak och sälta än den som är utblandad med ko mjölk från ica.
EDIT: Den har mer mynta i sig och är gjord på antingen get eller fårost eller båda två. Minns ej riktigt kompositionen mellan dem.
Sedan finns det en hårdare variant man brukar riva över pasta, mycket gott!

Är det stor skillnad mellan get- och fårost?
Citera
2010-09-25, 04:48
Medlem
LFEs avatar
Shit har alltid ätit osten bara sådär, i sallad eller som tillbehör. Ska prova att grilla/steka, tack för tipsen!
Citera
2010-09-25, 13:19
Medlem
Denoms avatar
Stekt är gott. I sallad också.
Citera
2010-10-18, 23:03
Medlem
Bluefaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zomrazil
Är det stor skillnad mellan get- och fårost?

Getosten är är lite beskare? vet inte riktigt hur jag ska förklara. självklart beror det helt på hur den lagras osv men det är min uppfattning. Någon annan som kan hjälpa mig här?

Ett bra tips till er som grillar halloumi, om den fastnar i grillen och börjar smälta IGENOM gallret så har ni fått tag i en skitost som är utblandad med komjölk.
Citera
2010-10-18, 23:14
Medlem
Äter kall grillad haloumi med pesto, oliver och ruccola på baguette, smaskens!
Citera
2013-01-28, 17:52
Medlem
petterqs avatar
Ett tips till grillen: Skär halloumin i stavar, rulla dom i timjan, linda med bacon sen släng på grillen tills bacon är knaprigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in