• 1
  • 2
2008-01-07, 23:33
Medlem
BeerMeUpScottys avatar
Hej!
Tnkte bara frga om ngon vet hur man ska g tillvga fr att "grilla" Halloumi-ost s att det fr en bra yta utan grill , om det ens gr... Eller blir det bara deg d?
Jag har dessvrre bara ugn och spis att tillg.

edit: Om nn har ett bra vintips till r ven detta hgt upskattat .

dePaul, sluta lgg dig s tidigt!
Citera
2008-01-08, 07:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeerMeUpScotty
Hej!
Tnkte bara frga om ngon vet hur man ska g tillvga fr att "grilla" Halloumi-ost s att det fr en bra yta utan grill , om det ens gr... Eller blir det bara deg d?
Jag har dessvrre bara ugn och spis att tillg.

edit: Om nn har ett bra vintips till r ven detta hgt upskattat .

dePaul, sluta lgg dig s tidigt!
Haha OK. Men jag r uppe rtt tidigt ocks .

Du kan steka Halloumi direkt som den r. Stek den i lite olja eller en smrklick. Grilla gr ocks bra. Den gr t o m att fritera. Den fr ltt bra yta.

Tyvrr r jag inte s sker p viner . Men ngot fruktigt vitt vin borde ju passa.

~Paul~
Citera
2008-01-08, 16:16
Medlem
FarbrorGuds avatar
Fr vll glida in med att friteringen som Paul nmt verkligen funkar utmrkt, Var ett av tillbehren till den "Burgundisk fondue" jag t p nyr.
Citera
2008-01-08, 16:27
Medlem
Carl Serungs avatar
Jag mste skmmas,men jag har aldrig smakat denna ost. Hur smakar den?
Citera
2008-01-08, 16:31
Medlem
FarbrorGuds avatar
smakar faktiskt inte s mycket. ungefr samma styrka som mozzarellan, Men har ju sklart en smak som iofs skiljer sig frn mozzarellan men r dock liknande.

Drimot s r konsistensen annorlunda. Nstan lite gummiaktig.

aja men iaf s r det en trevlig ost att ha som tillbehr till ktt, grillning, eller ja ntt i den stilen
Citera
2008-01-08, 16:38
Medlem
Ett litet tips. Kp saganaki (t.ex. fontanas), pudra den med lite mjl och stek/fritera den i rikligt med olja. Pressa lite citron ver och njut av denna extremt nyttiga och frnma frrtt.
Citera
2008-01-08, 16:50
Medlem
slabadans avatar
Vill bara flika in lite hr. Halloumin r betydligt saltare n mozzarellan och har, som sagt, en nstan gummiliknande karaktr. Vanligen, iaf de jag tit, kryddade med ngon rtkrydda. Jag gillar sjlv inte mozzarella, blir illamende av den osten, men tycker halloumi r mycket gott.

OnT: En s.k. grillpanna i gjutjrn funkar ocks hyfsat om du vill ha grillyta p osten. Hg vrme och kort tid, annars brjar osten smlta. Olja pannan ltt frst, annars fastnar osten grna.
Citera
2008-01-08, 17:42
Medlem
Pancevs avatar
Japp Halloumin r klart saltare, precis som vanlig frost r exempelvis, och smakrikare.

Jag brukar steka den p medelvrme tills den r lagom mjuk/smlt och ftt en bra frg p respektive sida. Olivolja eller smr r vilket som men vid servering kan man med frdel str lite oregano och svartpeppar exempelvis ver osten samt ringla olivolja eller pressa citronsaft ver den.

Sjlv brukar jag toppa sallader med lite stekt Halloumi, ruccola och tomatsallad fungerar bra ihop med Halloumin.
Citera
2008-01-08, 18:03
Medlem
FarbrorGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Japp Halloumin r klart saltare, precis som vanlig frost r exempelvis, och smakrikare.

Jag brukar steka den p medelvrme tills den r lagom mjuk/smlt och ftt en bra frg p respektive sida. Olivolja eller smr r vilket som men vid servering kan man med frdel str lite oregano och svartpeppar exempelvis ver osten samt ringla olivolja eller pressa citronsaft ver den.

Sjlv brukar jag toppa sallader med lite stekt Halloumi, ruccola och tomatsallad fungerar bra ihop med Halloumin.

Joo Halloumi r saltare men s satans salt r den inte. Skulle inte sga att den r i samma liga som feta.
Citera
2008-01-08, 18:41
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorGud
Joo Halloumi r saltare men s satans salt r den inte. Skulle inte sga att den r i samma liga som feta.
Saltare som Fetan r, inte exakt lika salt
Citera
2008-01-08, 18:50
Medlem
ageblasters avatar
Det blir riktigt fint om du penslar (alternativt ringlar) lite honung p osten efter du tillagat den.
Citera
2008-01-08, 19:09
Medlem
BeerMeUpScottys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Haha OK. Men jag r uppe rtt tidigt ocks .

Du kan steka Halloumi direkt som den r. Stek den i lite olja eller en smrklick. Grilla gr ocks bra. Den gr t o m att fritera. Den fr ltt bra yta.

Tyvrr r jag inte s sker p viner . Men ngot fruktigt vitt vin borde ju passa.

~Paul~
Tack till dig och alla er andra som svarat, ni gr att matforumet r en frjd att beska varje gng, varesig man postar sjlv eller inte.
Jag funderade lite p vrme fr att f en bra yta om jag nu steker den, ska jag kra p hg eller bara frsa den ltt? Jag har ju ingen riktigt aning om nr den r 'klar' men vill ju att den fortfarande ska vara 'saftig', har bara tit detta en gng frut.
Sen ang. vinval s tnkte jag ha det tillsammans med en bit ktt s jag tnkte ngot rtt, men r det att pissa i nns ficka och sga att det regnar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in