Citat:
Ursprungligen postat av
Orm Onde
Ursäkta, men nu ägnar du dig åt kvalificerat skitsnack och det tror jag också att du är fullständigt medveten om. Alla med fler än två hjärnceller inser att bilden är omsorgsfullt vald för att väcka debatt och skapa publicitet.
Det är bara i genusteoretikernas lekstuga på Södertörns högskola och liknande institutioner som det är normalt att en liten pojke klär ut sig till lucia i skolans luciatåg. En "vardaglig bild ur modernt skol- och familjeliv" är att lucia är en flicka, och att den pojke som propsar på att klä ut sig till lucia antingen gör det som ett uppenbart skämt eller blir betraktad som sjuk i huvudet.
Enligt min uppfattning utnyttjar Åhléns på ett cyniskt sätt den lilla svarta pojken i sin reklam. De vet att det provocerar många med en mörk, och dessutom manlig, lucia och att det skulle bli debatt om saken. Lucia är en extra tacksam tradition för vänstern att angripa, eftersom den traditionella uppfattningen är att lucian skall vara en blond flicka som ju är en stereotyp för "den ariska kvinnan" och därför är extra rolig att angripa eftersom den som försvarar traditionen då lätt kan anklagas för att vara rasist och nazist.
Varken ursäkter eller påhopp behövs tack. Du har en annan erfarenhet, världsbild och kanske människosyn än jag. Jag menar att det inte är kontroversiell. Svenska barn har andra hudfärger än ljus idag. Barn på förskola och skola kan välja att vara andra lussefigurer än de som var vanliga när jag växte upp. Vi vet det här.
Skulle bilden vara provocerande på något sätt? Jag går med på att reklambyrån säkerligen har varit medveten om att man inte har valt en blond blåögd flicka till lucia. Och att man inte har gjort det, ja det kan ju om jag tillåter mig att spekulera ha att göra med att en reklambild på något sätt måste väcka vår uppmärksamhet. Vi har alla sett den traditionella lucian så oerhört många gånger. Sen Carl Larssons tid. Och så kan man minnas, att när Carl Larsson gjorde sina målningar var de faktiskt något nytt. På sin tid var de okonventionella genom att visa upp barn som de faktiskt ser ut, i en vardaglig hemmamiljö. Precis som i reklamkampanjen i dag, fick den tidens svenska barn se ut precis som den tidens svenska barn kunde se ut, i en kontext som då var modern och kanske för vissa utmanande.
Varken pojken, han föräldrar, reklambyrån eller varuhuskedjan har gjort något fel. Det är hatarna som gör det här till en symbolfråga. Det här är en helt enkelt reklambild och om tar chansen att visa dagens lite mer generösa hållning till traditioner i förhållande till könsroller snarare än det vi sett förr, desto bättre.