2016-12-15, 17:50
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillowpop

Om en vit svensk liten kille i reklamen klätt ut sig till lucia hade alla sannolikt tyckt det var gulligt och förstått att reklamen velat visa att han på barns vis leker och testar sin identitet. Ja, Åhléns hade olika tankar bakom, troligen inkluderat att man ska kunna visa en liten svart kille på ovanstående tema. Men det kunde man inte … det får tala för sig självt.

Så du tror att vinstdrivande företag lägger sina reklampengar sånt?
Uttryck som "testar sin identitet" är dessutom rent nonsens när det projiceras på barns lek. Och nu var det inte ens det saken handlade om.
Den uppkomna debatten handlar om tradition vs normkritik.
Vill du kalla det rasism är det ok för mig, det uttrycket har för länge sedan förlorat sin ursprungliga betydelse.
Citera
2016-12-15, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Egentligen spelar det ju ingen roll om den som gestaltas har funnits eller inte. Gestaltningen förväntas ju följa ett schema som motsvarar den bild som inom den givna kulturella ramen gäller för personen som gestaltas.

Fast om man tex gestalar en verklig person så försöker man likna den personen om man vet hur denne såg ut. Filmer om tex Obama, Sully (Hudson river), Jobs mm försöker ju inte bara visa en man av samma etnicitet utan även likna honom till utseendet. Men i fallet James Bond eller Batman räcker det med etnicitet och kön (kroppsbyggnad/snygg) för att man ska bli nöjd. För de är inte riktiga personer.

Där tycker jag det finns en skillnad.
Citera
2016-12-16, 11:47
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Så du tror att vinstdrivande företag lägger sina reklampengar sånt?
Uttryck som "testar sin identitet" är dessutom rent nonsens när det projiceras på barns lek. Och nu var det inte ens det saken handlade om.
Den uppkomna debatten handlar om tradition vs normkritik.
Vill du kalla det rasism är det ok för mig, det uttrycket har för länge sedan förlorat sin ursprungliga betydelse.

Barn leker. Även killar som inte är homosexuella klär ut sig i icketypiska pojkkläder och -färger. Inget konstigt alls. Saken är ju att det blir sånt rabalder för att killen är svart.

Det handlar i högsta grad om det. Vi befinner oss dessutom i tråden Etnisk mångfald i reklamen.

Ja, jag kallar det för rasism. Från vissa. Bara för att en del tror att rasism betyder hat så använder jag det i sin hela betydelse. Tror man att det betyder t ex enbart hat så får man väl läsa på.
Citera
2016-12-17, 17:48
Medlem
Strychnos avatar
OT raderat.

Diskussioner om vad lucia är rent allmänt inom religion och tradition, eller vart lucia kommer ifrån får ni diskutera i religionsforumet.

I det här forumet diskuteras reklam och marknadsföring, och det är vad som är fokus även i denna tråd.

/Moderator.
Citera
2016-12-17, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Ja, det är inget fel på vare sig bilden eller barnet men

Det är en bild som jag tror många föräldrar och andra vuxna i Sverige i dag kan relatera till: ett barn som har gjort sig i ordning för skolans luciatåg. Jag skulle ha svårt att se det som någon form av angrepp eller liknande. Det är en vardaglig bild ur modernt skol- eller familjeliv. Det är roligt, det är kärleksfullt och mänskligt och det är lek, och tradition, tro det eller ej.
Citera
2016-12-21, 19:01
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peelon
Det är en bild som jag tror många föräldrar och andra vuxna i Sverige i dag kan relatera till: ett barn som har gjort sig i ordning för skolans luciatåg. Jag skulle ha svårt att se det som någon form av angrepp eller liknande. Det är en vardaglig bild ur modernt skol- eller familjeliv. Det är roligt, det är kärleksfullt och mänskligt och det är lek, och tradition, tro det eller ej.

Ursäkta, men nu ägnar du dig åt kvalificerat skitsnack och det tror jag också att du är fullständigt medveten om. Alla med fler än två hjärnceller inser att bilden är omsorgsfullt vald för att väcka debatt och skapa publicitet.

Det är bara i genusteoretikernas lekstuga på Södertörns högskola och liknande institutioner som det är normalt att en liten pojke klär ut sig till lucia i skolans luciatåg. En "vardaglig bild ur modernt skol- och familjeliv" är att lucia är en flicka, och att den pojke som propsar på att klä ut sig till lucia antingen gör det som ett uppenbart skämt eller blir betraktad som sjuk i huvudet.

Enligt min uppfattning utnyttjar Åhléns på ett cyniskt sätt den lilla svarta pojken i sin reklam. De vet att det provocerar många med en mörk, och dessutom manlig, lucia och att det skulle bli debatt om saken. Lucia är en extra tacksam tradition för vänstern att angripa, eftersom den traditionella uppfattningen är att lucian skall vara en blond flicka som ju är en stereotyp för "den ariska kvinnan" och därför är extra rolig att angripa eftersom den som försvarar traditionen då lätt kan anklagas för att vara rasist och nazist.
Senast redigerad av Orm Onde 2016-12-21 kl. 19:05.
Citera
2016-12-23, 11:56
Medlem
soucus avatar
Hyresgästföreningen kör lite på samma tema som Ikea.

Vit man+vit kvinna+vitt barn= Bråk och separation
Svart man+vit kvinna+blandbarn= Lyckligt förhållande

https://www.youtube.com/watch?v=6RVSh8HxbsQ

Intressant att alla mixade par i reklam och media till 95% består av vit kvinna och mörk man.
Citera
2016-12-23, 21:34
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soucu
Hyresgästföreningen kör lite på samma tema som Ikea.

Vit man+vit kvinna+vitt barn= Bråk och separation
Svart man+vit kvinna+blandbarn= Lyckligt förhållande

https://www.youtube.com/watch?v=6RVSh8HxbsQ

Intressant att alla mixade par i reklam och media till 95% består av vit kvinna och mörk man.

Med tanke på det kraftiga överskottet på män i de senaste årens flyttvåg till Sverige så lär detta bli en allt vanligare bild, och kanske anses det också av "etablissemanget" som ett ideal då invandrarmän ju annars blir väldigt upprörda och frustrerade om de inte hittar en kvinna, och kanske tar till våld för att få "sitt". Svenska män får naturligtvis också svårare på dejtingfronten till följd av denna skevhet, men i regel nöjer de sig med att gnälla lite, kasta bort en smärre förmögenhet på dejtingsajter eller försöka ragga upp en thailändska på semestern.

Men visst, om reklammakarna nu ville vara normkritiska, vilket är så populärt numera, så skulle de naturligtvis använda svenska - vita - män tillsammans med mörka kvinnor, varför inte muslimskor med slöja? Fast vita män anses kanske så hopplöst ute att de inte förtjänar att synas ihop med kvinnor överhuvudtaget.
Citera
2016-12-26, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Ursäkta, men nu ägnar du dig åt kvalificerat skitsnack och det tror jag också att du är fullständigt medveten om. Alla med fler än två hjärnceller inser att bilden är omsorgsfullt vald för att väcka debatt och skapa publicitet.

Det är bara i genusteoretikernas lekstuga på Södertörns högskola och liknande institutioner som det är normalt att en liten pojke klär ut sig till lucia i skolans luciatåg. En "vardaglig bild ur modernt skol- och familjeliv" är att lucia är en flicka, och att den pojke som propsar på att klä ut sig till lucia antingen gör det som ett uppenbart skämt eller blir betraktad som sjuk i huvudet.

Enligt min uppfattning utnyttjar Åhléns på ett cyniskt sätt den lilla svarta pojken i sin reklam. De vet att det provocerar många med en mörk, och dessutom manlig, lucia och att det skulle bli debatt om saken. Lucia är en extra tacksam tradition för vänstern att angripa, eftersom den traditionella uppfattningen är att lucian skall vara en blond flicka som ju är en stereotyp för "den ariska kvinnan" och därför är extra rolig att angripa eftersom den som försvarar traditionen då lätt kan anklagas för att vara rasist och nazist.

Varken ursäkter eller påhopp behövs tack. Du har en annan erfarenhet, världsbild och kanske människosyn än jag. Jag menar att det inte är kontroversiell. Svenska barn har andra hudfärger än ljus idag. Barn på förskola och skola kan välja att vara andra lussefigurer än de som var vanliga när jag växte upp. Vi vet det här.

Skulle bilden vara provocerande på något sätt? Jag går med på att reklambyrån säkerligen har varit medveten om att man inte har valt en blond blåögd flicka till lucia. Och att man inte har gjort det, ja det kan ju om jag tillåter mig att spekulera ha att göra med att en reklambild på något sätt måste väcka vår uppmärksamhet. Vi har alla sett den traditionella lucian så oerhört många gånger. Sen Carl Larssons tid. Och så kan man minnas, att när Carl Larsson gjorde sina målningar var de faktiskt något nytt. På sin tid var de okonventionella genom att visa upp barn som de faktiskt ser ut, i en vardaglig hemmamiljö. Precis som i reklamkampanjen i dag, fick den tidens svenska barn se ut precis som den tidens svenska barn kunde se ut, i en kontext som då var modern och kanske för vissa utmanande.

Varken pojken, han föräldrar, reklambyrån eller varuhuskedjan har gjort något fel. Det är hatarna som gör det här till en symbolfråga. Det här är en helt enkelt reklambild och om tar chansen att visa dagens lite mer generösa hållning till traditioner i förhållande till könsroller snarare än det vi sett förr, desto bättre.
Citera
2016-12-30, 12:48
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peelon
Varken ursäkter eller påhopp behövs tack. Du har en annan erfarenhet, världsbild och kanske människosyn än jag. Jag menar att det inte är kontroversiell. Svenska barn har andra hudfärger än ljus idag. Barn på förskola och skola kan välja att vara andra lussefigurer än de som var vanliga när jag växte upp. Vi vet det här.

Skulle bilden vara provocerande på något sätt? Jag går med på att reklambyrån säkerligen har varit medveten om att man inte har valt en blond blåögd flicka till lucia. Och att man inte har gjort det, ja det kan ju om jag tillåter mig att spekulera ha att göra med att en reklambild på något sätt måste väcka vår uppmärksamhet. Vi har alla sett den traditionella lucian så oerhört många gånger. Sen Carl Larssons tid. Och så kan man minnas, att när Carl Larsson gjorde sina målningar var de faktiskt något nytt. På sin tid var de okonventionella genom att visa upp barn som de faktiskt ser ut, i en vardaglig hemmamiljö. Precis som i reklamkampanjen i dag, fick den tidens svenska barn se ut precis som den tidens svenska barn kunde se ut, i en kontext som då var modern och kanske för vissa utmanande.

Varken pojken, han föräldrar, reklambyrån eller varuhuskedjan har gjort något fel. Det är hatarna som gör det här till en symbolfråga. Det här är en helt enkelt reklambild och om tar chansen att visa dagens lite mer generösa hållning till traditioner i förhållande till könsroller snarare än det vi sett förr, desto bättre.

Ditt inlägg är antingen oerhört naivt eller medvetet cyniskt, givetvis valdes reklambilden på grund av att man ville göra ett kulturpolitiskt ställningstagande och visste att man provocerade till debatt. Just julen och de traditioner som hör samman med den är bland de käraste traditionerna vi har i Sverige och just därför är det extra roligt för kulturvänstern att håna de människor som vill hålla fast vid traditionerna. Jag har vuxit upp med det här sedan sjuttiotalet och det är likadant varje jul, med en massa vänstermänniskor som tar tillfället i akt att skrika, gorma och förolämpa i media. Efter ett tag blir man trött på detta. Därför är det skönt att sociala media nu gett även oss traditionslister en möjlighet att säga emot.

Dagens "litet mer traditionella hållning till traditioner i förhållande till könsroller" är något som tvingas på folk uppifrån av en självutnämnd kulturelit. Det är möjligt att småpojkar frivilligt och gladeligen är lucior i din värld, men bland folk i allmänhet ses det som konstigt. Inte minst i de invandrarkretsar där Åhléns lilla pojke kanske lever, om han nu inte är adopterad av något barnlöst Södermalmspar.

Slutligen förvånar det mig inte att du skriver att jag har "kanske en annan människosyn" än vad du har. Det är nämligen ett av vänsterns standardgrepp i en debatt att hävda att motståndaren är en sämre människa eftersom han inte delar vänsterns åsikter. Men vi går inte på den längre.
Citera
2017-01-28, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forza.Svezia
För att det är total demente! För att blandrasreklamen är en ekonomisk subventionerad genocid av den mest unika och fina människan, den vita människan. Så kan du tänk själv någon gång? Eller måste du ha en papà som jag hela ditt lilla liv som tänker åt dig?

ot. blandrasreklam är en symbol för den yttersta sinnessjukdomen. Men då måste den också subventioneras med miljardbelopp av ondskan Mr. Soros, en antichrist.
Ok. Vad är så unikt och fint med att vara vit?

Har svårt att avgöra om du är seriös eller inte.
Citera
2017-02-03, 11:48
Medlem
Scherings avatar
Findus-reklam på 6:an. 3 invandrarkillar och 2 vita tjejer som lagar middag om jag såg rätt. Vad är oddsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in