Citat:
Ursprungligen postat av
Gontar
All svenskproducerad reklamfilm nuförtiden ska idag ha med ett homopar, svarta (helst tillsammans med en vit partner) samt en morfar från Iran i soffan. Jag förstår att syftet är att locka en bredare kundgrupp, men gör det verkligen det? Är det den bilden av Sverige de flesta tycker är idealet och identifierar sig med? Själv ser jag det som en självutplåning.
Tänk när barn - en liten 5-årig pojk t.ex. - ritar en teckning. En teckning som föreställer när barn leker tillsammans. Och du ser, att på teckningen har pojken ritat in 1 eller 2 barn med mörk hy.
Är barnet som ritat teckningen PK då? Eller reflekterar han bara verkligheten som den ser ut, utan baktanke?
Homosexualistet har alltid funnits, kommer alltid finnas, likadå människor med fler hudpigment än andra. Det är ingen manipulativ PK-indoktrinering när man skildrar verkligheten som den ser ut. Jag har jobbat med media förut, och de flesta där tänker inte ens på att en liten minoritet kan uppfatta saker på det sättet du beskriver. Man 'bara är' och 'bara gör', visar tillvaron som den är och fungerar. Man visar även problem med att resa med tåg, för SJ inte får till saker rätt. Finns ingen baktanke där heller.
Att indoktrinera, det vore mer att basunera ut en
annan bild än så som verkligheten ser ut, för att mottagare av den informationen ska vänjas in vid detta som en slags syntetisk målbild (som aldrig kommer finnas). Då kanske man ska utelämna kvinnor ur verklighetsskildringarna? Utelämna folk med mörk hy? rödhöriga kanske? Sjuka människor? Äldre? Skapa värsta sociala apartheiden, genom att förneka specifika människor med olika särdrag, skapa syntetiska ideal som folk ska förvänta sig, som inte stämmer överens med någon verklighet som funnits? Det vore samma sak som att systematiskt aldrig visa en ljushyad person i svensk media och reklam - nånsin.
Recept på katastrof. Folk måste ta och övervinna sina fobier och ta till sig hur världen, verkligheten och livet ser ut och fungerar. Inte sitta hemma som överkänsliga Barbies och gråta över att inte alla är hyper-botoxade med 15 cm midjemått och fyrdubbel F-kupa i TV.