2020-12-14, 22:44
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ad Astra
Två iakttagelser:

1. Det är nog inte så vanligt som du tror. Du minns antagligen de reklamer som har "negrer" i sig bättre än andra, eftersom du tycker att det är negativt att de alls förekommer.

2. För en stor del av Sveriges befolkning är svarta fortfarande något ganska ovanligt (så förfärligt många afrikaner finns det inte i Sverige vad jag vet), och reklamens syfte - att väcka nyfikenhet och dra ögonen till sig - kommer därför antagligen lyckas bättre.

Det är nog inte svårare än så.

12 år senare... Verkligheten har kommit ifatt negerfieringen, fyra i rad häromdagen. En utomstående sociolog som bara genom reklamen ska uttala sig om Sverige skulle skatta andelen svarta till 20% och blandäktenskapen till hälften (i 9 fall av 10 svart hane).

Lustig PK-fiering som eg inte ligger i tiden. Man får dock betänka att de flesta reklamare är Federleyliknande figurer som intet högre önskar än en svart stock rätt upp i röven, för att tala klarspråk.
Citera
2020-12-14, 22:58
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Kinderägg reklamen måste ju naziststämplas omgående. En heleuropeisk familj där barnen har blont hår och blåa ögon - Usch!. Njut medan det varar. Nästa år gör kanske negrer och araber intåg även här.
Citera
2020-12-15, 05:43
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CMC-Urgayle
Kinderägg reklamen måste ju naziststämplas omgående. En heleuropeisk familj där barnen har blont hår och blåa ögon - Usch!. Njut medan det varar. Nästa år gör kanske negrer och araber intåg även här.

Det är väl så enkelt att den (tror jag) inte är svenskproducerad? En tumregel är att ju "svenskare" reklamen är, desto mörkare.
Citera
2020-12-16, 22:52
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Det är väl så enkelt att den (tror jag) inte är svenskproducerad? En tumregel är att ju "svenskare" reklamen är, desto mörkare.
Har märkt att många utländska godisreklamer med svensk dubbning är väldigt "ljusa".

Kinder, werthers original, lindt, merci osv

Främst tyskarna som gärna vill ha reklam med en gammal farmor som kramar sitt barnbarn på julafton. Varför undviker de den käcka 2020 kärnfamiljen bestående av en blond kvinna, kolsvart man och ett litet blandbarn?
Citera
2020-12-17, 19:28
Medlem
rex144s avatar
Kolla dessa två bitches i Mindler reklamen på tv4

https://www.youtube.com/watch?v=oy_aQPhT8iU

är det kvinnor mitt i karriären?
Den ena verkar vara en adopterad indier och den andra Trinidad Tobago fitta?

om man tänker efter så kan dessa vara kunder för denna terpi-sajt då adopterade svarta och bruna har ofta psykiska störningar och självmordsfrekvensen är den högsta bland just de, då de kände sig som utbölingar under sin uppväxt i helvita välmående villaområden, rasism...

egentligen borde svenskar som skaffat sig en brun eller svart unge flytta på Hisingen, Rosengård eller Rinkeby så att ungen ser såna som sig själv runtomkring.
Senast redigerad av rex144 2020-12-17 kl. 19:31.
Citera
2020-12-17, 21:42
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azursnus59
Varför finns det inga vita män i reklam
Eller kåta brudar

Om vita män finns i reklamen så presenteras de som jubelidioter som får hjälp av ett barn eller en kvinna.
Citera
2020-12-18, 13:15
Medlem
Parallaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Jag gick snabbt igenom våra största företags hemsidor och det är uppenbart att svarta är kraftigt överrepresenterade. Låt oss gå igenom landets 20 största företag och deras hemsidor och vad som möter oss:

1 Volvo - en vit kvinna, en svart
2 Volvo Car - en svart flicka
3 H & M - en blond kvinna, två barn från Balkan(?) och tio svarta
4 Ericsson - ingen avbildad person
5 Skanska - endast små bilder på folk, däremot fanns det med en svart afrikan
6 Vattenfall - en vit man
7 Scania CV - en svart kvinna
8 Scania - en svart kvinna
9 Essity - kvinna från Mellanöstern(?)
10 Electrolux - blond kvinna
11 ICA Gruppen - blonda personer
12 Securitas - svart man
13 Atlas Copco - tre svarta, två vita
14 Corral Petroleum Holdings - Gunde Svan. :-)
15 Sandvik - vit, asiat, MENA och obestämt.
16 Nordea Bank - två vita
17 Axel Johnson Holding - ingen person tydligt avbildad
18 Axel Johnson - ingen person tydligt avbildad
19 SKF - endast vita
20 Telia Company - fyra svarta, en från MENA(?)

Av de med större bilder var tio vita och 13 svarta. Svarta har alltså en överrepresentation på runt 3000 procent i de bilder som våra största företag väljer att marknadsföra sig med.

Vi kan även gå igenom de största klädkedjorna:
HM har som redan nämnts en blond kvinna, två barn från Balkan(?) och tio svarta
Lindex - två svarta
Kappahl - Totalt fyra av tolv är svarta, fyra av tolv är vita.
Indiska - 26 olika klädesplagg visas, elva av dessa bärs av svarta
Gina Tricot - 54 olika klädesplagg visas upp, 39 av dessa bärs av svarta.
MQ - 37 olika plagg visas upp, endast fem av dessa bärs av svarta. Men även denna lilla andel innebär en överrepresentation på runt 400 procent.

Så ja, jag vill påstå att det är uppenbart att icke-vita premieras i reklamen hos våra största företag i allmänhet och hos klädföretagen i synnerhet.

Fantastiskt bra sammanställt!

Jag har reagerat på detta ett tag nu. Vill gärna se mig som inkluderande osv men detta är ju totalt utom all vett och sans och det måste komma ett bakslag snart.

Det är klart att de måste få förekomma en och annan svart person eller från mellanösten eller andra länder men proportionerna är ju totalt galna...

Kanske inte personligen tror på judekonspirationer osv men något skumt är det.
Citera
2020-12-18, 13:20
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parallax
Fantastiskt bra sammanställt!

Jag har reagerat på detta ett tag nu. Vill gärna se mig som inkluderande osv men detta är ju totalt utom all vett och sans och det måste komma ett bakslag snart.

Det är klart att de måste få förekomma en och annan svart person eller från mellanösten eller andra länder men proportionerna är ju totalt galna...

Kanske inte personligen tror på judekonspirationer osv men något skumt är det.
Men är det inte en risk att de passerat gränsen dvs att den tilltänkta kunden inte känner igen sig/identifierar sig med PR-byråns bild och därmed väljer en konkurrent där denne känner sig mer hemma?
Citera
2020-12-18, 13:24
Medlem
Parallaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Men är det inte en risk att de passerat gränsen dvs att den tilltänkta kunden inte känner igen sig/identifierar sig med PR-byråns bild och därmed väljer en konkurrent där denne känner sig mer hemma?

Jo exakt, lite det jag menar med bakslag...

När försäljningssifforna börjar dala blir det kanske annat ljud i skällan
Citera
2020-12-18, 13:37
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parallax
Jo exakt, lite det jag menar med bakslag...

När försäljningssifforna börjar dala blir det kanske annat ljud i skällan
Fast i dagsläget kan man ju alltid skylla på covid-19, inte sant?
Citera
2020-12-19, 15:29
Medlem
z-nexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Jag gick snabbt igenom våra största företags hemsidor och det är uppenbart att svarta är kraftigt överrepresenterade. Låt oss gå igenom landets 20 största företag och deras hemsidor och vad som möter oss:

1 Volvo - en vit kvinna, en svart
2 Volvo Cars - en svart flicka
3 H & M - en blond kvinna, två barn från Balkan(?) och tio svarta
4 Ericsson - ingen avbildad person
5 Skanska - endast små bilder på folk, däremot fanns det med en svart afrikan
6 Vattenfall - en vit man
7 Scania CV - en svart kvinna
8 Scania - en svart kvinna
9 Essity - kvinna från Mellanöstern(?)
10 Electrolux - blond kvinna
11 ICA Gruppen - blonda personer
12 Securitas - svart man
13 Atlas Copco - tre svarta, två vita
14 Corral Petroleum Holdings - Gunde Svan. :-)
15 Sandvik - vit, asiat, MENA och obestämt.
16 Nordea Bank - två vita
17 Axel Johnson Holding - ingen person tydligt avbildad
18 Axel Johnson - ingen person tydligt avbildad
19 SKF - endast vita
20 Telia Company - fyra svarta, en från MENA(?)

Av de med större bilder var tio vita och 13 svarta. Svarta har alltså en överrepresentation på runt 3000 procent i de bilder som våra största företag väljer att marknadsföra sig med.

Vi kan även gå igenom de största klädkedjorna:
HM har som redan nämnts en blond kvinna, två barn från Balkan(?) och tio svarta
Lindex - två svarta
Kappahl - Totalt fyra av tolv är svarta, fyra av tolv är vita.
Indiska - 26 olika klädesplagg visas, elva av dessa bärs av svarta
Gina Tricot - 54 olika klädesplagg visas upp, 39 av dessa bärs av svarta.
MQ - 37 olika plagg visas upp, endast fem av dessa bärs av svarta. Men även denna lilla andel innebär en överrepresentation på runt 400 procent.

Så ja, jag vill påstå att det är uppenbart att icke-vita premieras i reklamen hos våra största företag i allmänhet och hos klädföretagen i synnerhet.
Fan vad full med skit du är, du kan väl försöka lite bättre när du försöker dra rövarhistorier i alla fall.

Jag tog mig tiden att revidera din lista, och komma med bevis (skärmdumpar) från hemsidorna så kan vi väl åtminstone försöka vara lite ärliga i framtiden? Här är skärmdumparna från företagens hemsidor: https://imgur.com/a/ZQoUAjl
  1. Atlas Copco Group: 5 vita, men du kanske räknar bysten som svart?
  2. Atlas Copcos sida: 14 vita, 1 svart, 3 asiater
  3. Axel Johnson: 3 vita
  4. Nordea: 4 vita
  5. Lindex: 11 vita, 1 asiat, 2 svarta
  6. Electrolux: 3 vita
  7. Skanska: 8 vita
  8. Ericsson: Inga direkt foton på människor som går att identifiera. Bara typ en skärmdump från en kompisition med 8 vita och en "typ indier"
  9. Essity: 8 vita, kanske har en av dem arabiskt påbrå?
  10. Gina Tricot: 8 vita, 3 asiater, 1 har svagt arabiskt uteseende, 3 är typ svagt svartvita
  11. H&M: 5 vita, 8 svarta, 1 sydamerikan?, 3 kanske araber
  12. KappAhl: 9 vita
  13. Indiska: 8 vita, varav en kanske arab?
  14. MQs damsida: 1 vit, 1 arab, 1 svart
  15. MQs herrsida: 5 vita, 1 typ arab?
  16. MQs delsningssida: 2 vita
  17. ICA.se: 2 vita
  18. ICAGruppen: 26 vita
  19. Telia: 7 vita, 4 svarta
  20. Telia Company: 4 vita
  21. Preem: 8 vita inkl. Gunde
  22. (Preem) Corral Petroleum Holdings AB har ingen egen sida. De har bara en sida på Preems engelska sida, utan bilder på människor.
  23. SKF: 7 vita
  24. Sandvik: 4 vita, 1 kanske asiat, 1 arab?
  25. Scania: 3 vita
  26. Securitas: 10 vita
  27. Vattenfall: 3 vita, 2 svarta
  28. Volvo Cars: 4 vita, 1 svart
  29. Volvo: 2 vita

Detta är de människor man ser på bild på sidorna och som man på en höft kan avgöra utseendet på.
Från detta kan vi notera att våra svenska företag generellt mycket väl anpassar sig till hur vi ser ut i vårt samhälle. Dock är H&M och Telia "woke" och överrepresenterar svarta. Detta skulle jag dock snarare tillskriva amerikaniseringen av Sverige än någon anti-vit konspiration.
Senast redigerad av z-nexx 2020-12-19 kl. 15:31.
Citera
2020-12-19, 21:18
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-nexx
Fan vad full med skit du är, du kan väl försöka lite bättre när du försöker dra rövarhistorier i alla fall.
Det känns väl mer än något annat som att du bevisade att min tes faktiskt stämde, att svarta (eller "rasifierade") är överrepresenterade i reklamen. Sedan kan givetvis ditt och mitt resultat skilja sig åt en smula beroende på hur långt ner på sidan vi gick etc. Jag hade som kriterium att toppen på sidan och vad jag fick plats med på skärmen räknades med. Detta för att det speglar den omedelbara reaktionen. Ett exempel är hur vi ser exempelvis på Essity. Jag såg uteslutande en stor bild på en kvinna från Mellanöstern. Scrollar man ned finns där bilder på fyra vita. Men menyn är högst upp på sidan och man kan leta sig vidare från detta så de flesta skulle aldrig behöva scrolla neråt. Sedan är ju hemsidor inte några statiska dokument och vad jag möttes av behöver inte vara samma sak som du möttes av.

Det finns dessutom webbsidor där du inte tog med uppenbart svarta personer, exempelvis Ericsson. Där råkande du endast se vita. Se dock min skärmdump:
https://forumbilder.com/i/rqgr

Eller varför inte Scania där du räknade till 3 vita. Men på min dator syns endast en svart person.
https://forumbilder.com/i/rqg0

Eller varför inte ta MQ:s herravdelning som exempel. Människor från Mellanöstern utgör ungefär 5 procent av Sveriges befolkning. Däremot 2 av 7, eller 30 procent av modellerna.

Vi kan dividera procentsatser och ursprung fram och tillbaka, däremot finns så stora likheter mellan din och min lista att det torde vara uppenbart att jag inte suttit och hittat på vad jag sett.

Min slutsats står sig ännu, svarta är överrepresenterade i reklamen. Och är det inte svarta som är överrepresenterade är det andra etniciteter utom just vita. Till detta kan läggas att såväl homosexuella förhållanden som rasblandade förhållanden är betydligt vanligare i reklamen än i vanliga livet.
Senast redigerad av hakro807 2020-12-19 kl. 21:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in