2021-02-22, 00:44
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidarmy123
Rätt fascinerande ändå att så många människor intresserar sig över en artist som dog för 19 år sedan.
Hur vanligt är det i Sverige, liksom?

Eddie är en kultikon och själv uppskattar jag han främst för den sarkastiska humorn som genomsyrar merparten av hans texter. Den är helt enkelt på en långt högre nivå än precis alla andra artister som jag har lyssnat på.

Sen att hans musik passar utmärkt till en ensamfylla gör ju det hela ännu bättre!

Skål

Han var ju en så pass intressant människa. Jag gillar honom, inte bara för hans musik utan hela personen som han var. Sedan det här med att han varit död i 19 år så tror jag nästan också därför som han är mer i ropet nu så att säga. Jag misstänker att om han ännu hade varit i livet, skulle han fortfarande var avskydd och bespottad av media och dödskallemärkt.
Så fort han dog blev det något minnesprogram i någon lokalradio, sedan tio år efter sin död blev det en dokumentär oh två efter det kom det ut en bok om hans liv från den hårda uppväxten till karriären och sin död. Aftonbladet gav ut samma år som boken kom en extra tidning om honom på 30 sidor där de mer eller mindre bad om ursäkt. Så hans popularitet växer med åren och han har ju blivit mer uppskattad för det han gjorde, och har väl mer eller mindre fått äntligen komma in i finrummet. De spelade t.om låten Epatraktor med musikvideo och allt på SVT för inte så länge sedan.
Senast redigerad av JojjeMeduza 2021-02-22 kl. 00:58.
Citera
2021-02-22, 09:44
Medlem
LanthandelRecordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Han var ju en så pass intressant människa. Jag gillar honom, inte bara för hans musik utan hela personen som han var. Sedan det här med att han varit död i 19 år så tror jag nästan också därför som han är mer i ropet nu så att säga. Jag misstänker att om han ännu hade varit i livet, skulle han fortfarande var avskydd och bespottad av media och dödskallemärkt.
Så fort han dog blev det något minnesprogram i någon lokalradio, sedan tio år efter sin död blev det en dokumentär oh två efter det kom det ut en bok om hans liv från den hårda uppväxten till karriären och sin död. Aftonbladet gav ut samma år som boken kom en extra tidning om honom på 30 sidor där de mer eller mindre bad om ursäkt. Så hans popularitet växer med åren och han har ju blivit mer uppskattad för det han gjorde, och har väl mer eller mindre fått äntligen komma in i finrummet. De spelade t.om låten Epatraktor med musikvideo och allt på SVT för inte så länge sedan.

Jo personen är intressant, det kräver att man vill förstå sig på personen för att förstå artisten. Allt han gjorde får ett verkligt djup då.
Citera
2021-02-22, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Hur då magiskt? Låter ju som Bill Haley för fan.

Lite oinspirerad rock som man hört i ta mig fan 60 år snart och svenska hö-hö texter. Till och med Sven-Ingvars är bättre.

Eddie Meduza är det absolut sämsta jag någonsin hört.
Känner du så tycker jag du skall vandra vidare till en annan tråd. Varför gick du överhuvudtaget in här?
Citera
2021-02-23, 16:32
Medlem
Idag har jag satt ihop ett litet brev som jag har skickat till Kalle Lind ihop om att få göra ett avsnitt om Errol i Snedtänkt. I brevet lovar jag att vi skall associera oss runt en väldans massa, allt från den tecknade orangutangen Louie till Cornelis Vreeswijk och Hasse & Tage.
Citera
2021-02-23, 17:05
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LanthandelRecords
Jo personen är intressant, det kräver att man vill förstå sig på personen för att förstå artisten. Allt han gjorde får ett verkligt djup då.
Precis så är det. För min del så började jag lyssna på hans musik när jag var ca 12 år och då gillade jag ju så klart bara de snuskiga låtarna, men med tiden så fick jag upp ögonen även för de andra finstämda låtarna. Och ju mer och mer jag fick veta om honom, desto mer intressant blev han. Har lyssnat på hans musik närmare 20 år nu och jag gillar det bara mer och mer.
Citera
2021-02-23, 17:37
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Idag har jag satt ihop ett litet brev som jag har skickat till Kalle Lind ihop om att få göra ett avsnitt om Errol i Snedtänkt. I brevet lovar jag att vi skall associera oss runt en väldans massa, allt från den tecknade orangutangen Louie till Cornelis Vreeswijk och Hasse & Tage.

Skulle vara riktigt intressant ifall det blir ett sådan program.
Du får hålla fanan högt ang Eddie Meduza med både fina & fula låtar ifall det blir musik.

Citat:
Precis så är det. För min del så började jag lyssna på hans musik när jag var ca 12 år och då gillade jag ju så klart bara de snuskiga låtarna, men med tiden så fick jag upp ögonen även för de andra finstämda låtarna. Och ju mer och mer jag fick veta om honom, desto mer intressant blev han. Har lyssnat på hans musik närmare 20 år nu och jag gillar det bara mer och mer.

Håller med dig på den punkten. Dock har jag bra lyssnat på honom i 10 år snart.
Men jag måste säga att jag gillar båda de fina & de snuskiga låtarna
Citera
2021-02-23, 17:41
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Håller med dig på den punkten. Dock har jag bra lyssnat på honom i 10 år snart.
Men jag måste säga att jag gillar båda de fina & de snuskiga låtarna
Ja, låtarna växer och växer tycker jag. Sedan är ju musiken fantastisk. Min far sa till mig en gång att texterna kanske inte alltid är de bästa, men musiken är riktigt bra. Ändå var det hans som introducerade mig för Errols musik.
Citera
2021-02-23, 18:12
Medlem
Citat:
Ja, låtarna växer och växer tycker jag. Sedan är ju musiken fantastisk. Min far sa till mig en gång att texterna kanske inte alltid är de bästa, men musiken är riktigt bra. Ändå var det hans som introducerade mig för Errols musik.

Jaså det var din far som presenterade honom för dig? Det var nämligen samma sak här, min far presenterade honom och han är inte ens ett fan av Errol. Som det blev.
Citera
2021-02-23, 19:48
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Min far sa till mig en gång att texterna kanske inte alltid är de bästa, men musiken är riktigt bra. Ändå var det hans som introducerade mig för Errols musik.

Era fäder verkar ha gjort ett bra jobb att tipsa er om bra musik

Citat:
Jaså det var din far som presenterade honom för dig? Det var nämligen samma sak här, min far presenterade honom och han är inte ens ett fan av Errol. Som det blev.

i mitt fall så var det morsans fel. Hon hade skivan Svenska Folkparksklassiker från 1997 https://www.luftkaffe.se/muscol/b/blandade-artister/svenska-folkparksklassiker
Punkdjävlar fanns med där å jag var fast
Citera
2021-02-23, 19:55
Medlem
Citat:

i mitt fall så var det morsans fel. Hon hade skivan Svenska Folkparksklassiker från 1997 https://www.luftkaffe.se/muscol/b/blandade-artister/svenska-folkparksklassiker

Behövs en mor i bilden för att få fram nya individer.
Citera
2021-02-24, 13:25
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:

Ja, men jag är rätt säker på att vi kanske ändå skulle få upp ögonen/öronen för Errols musik ändå.
Jag har en liknande händelse som du Rebali179, jag hade köpt Raggarhits eller vad skivan nu hette och där fanns Mera Brännvin och Punkjävlar med. Jag blev fast i musiken direkt.

Citat:

Min far lyssnade lite granna på Errols musik i sin ungdom, han köpte t.om den här skivboxen från Skivspegeln.
https://www.luftkaffe.se/diskografin/e/eddie-meduza/box-5-skivor

På baksidan av LP'n West A Fool Away, står det att Heil Hitler ska vara med, men den är utbytt till Leader Of The Rockers. Min farbror gillar också Errols musik, han har kassettboxen Legal bootleg.
Citera
2021-02-25, 00:54
Medlem
Rebali179s avatar
Ang Eddie Meduza så finns det ett klipp
Sommarsköj På Lisebergsteatern (TV4 1998 -12-25)
https://youtu.be/2G3S5q-O7xI

Matz Ztefanz Med Lailaz spelar Epa-Traktorn i programet
(Medverkar gör Laila Westersund, Mats Ljung, Stefan Ljungqvist och Lennart Palm.)
Men ändå så hör jag bara Eddie Meduzas låt i huvudet.

avslutning så spelas en snutt av låten Evert.
Senast redigerad av Rebali179 2021-02-25 kl. 01:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in