• 1
  • 2
2008-01-07, 21:11
Medlem
johnny-62s avatar
Citat:
En 21-årig man från Linköping har åtalats för bland annat hets mot folkgrupp.
Detta sedan han kallat en mörkhyad polis för "negersnut".

Under en sommarkväll i Borlänge hamnade den 21-årige Linköpingsbon i bråk.
På Stationsgatan såg två poliser hur 21-åringen, beväpnad med en stol, jagade en annan man.
Polisernas försök att avbryta jakten slutade med vild brottning. Under tumultet skrek 21-åringen "titta vad negersnuten gör".
http://linkoping.expressen.se/nyhete...-mot-folkgrupp

Verkar konstigt om man skulle kunna fällas för HMF för att man kallar en negroidpolis för "negersnut" för det är ju precis vad han är.
Tidigare har ju folk frikänts trots att dom både spottat på poliser och kallat dom för fittor.
Då har det ju hetat att det är nåt man som polis får finna sig i..

Men kanske det ska gälla andra lagar för mörkhyade poliser.

Så vad tycker ni, ska poliser få finna sig i att bli kallade både det ena och det andra, eller ska sånt här beivras..

Kanske hör den här tråden hemma i juridik, i såna fall kan väl mod flytta den dit..
Citera
2008-01-07, 21:29
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny-62
Verkar konstigt om man skulle kunna fällas för HMF för att man kallar en negroidpolis för "negersnut" för det är ju precis vad han är.
Tidigare har ju folk frikänts trots att dom både spottat på poliser och kallat dom för fittor.
Då har det ju hetat att det är nåt man som polis får finna sig i..

Men kanske det ska gälla andra lagar för mörkhyade poliser.

Så vad tycker ni, ska poliser få finna sig i att bli kallade både det ena och det andra, eller ska sånt här beivras..

Kanske hör den här tråden hemma i juridik, i såna fall kan väl mod flytta den dit..
Det ska tydligen finnas "ny" praxis som gör att du åker ditt för spott och hårda ord. Jag kan inte ge exempel men en mig närastående källa (en juridikstuderande fru) säger att hon skymtat något sådant.

Hur detta följs och, framförallt, tas upp och bevisas vet jag inte.

Kanske kan någon moderator flytta in denna tråd till de där poliserna som svarar på frågor?

Själv tycker jag att det skall vara konsekvens men vet inte åt vilket håll...
Citera
2008-01-07, 21:35
Medlem
johnny-62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Det ska tydligen finnas "ny" praxis som gör att du åker ditt för spott och hårda ord. Jag kan inte ge exempel men en mig närastående källa (en juridikstuderande fru) säger att hon skymtat något sådant.

Hur detta följs och, framförallt, tas upp och bevisas vet jag inte.

Kanske kan någon moderator flytta in denna tråd till de där poliserna som svarar på frågor?

Själv tycker jag att det skall vara konsekvens men vet inte åt vilket håll...
Har lite på känn att etniskt svenska poliser som gör ingripanden i invandrarghetton får höra betydligt grövre tillmälen än vad den här negroida polisen fått höra..
Citera
2008-01-07, 21:39
Medlem
Megabears avatar
Jag visste inte heller att förolämpning var olagligt.
Då kan vi ju skita i yttrandefriheten.

Men lagen för hets mot folkgrupp är också ett skämt som visar att Sverige inte är en riktig demokrati.
Citera
2008-01-07, 21:49
Medlem
Ignatius Is avatar
Svårt att se hur detta skall kunna ge en fällande dom. Till att börja med så känner jag inte till någon praxis på att ordet "neger" är att betrakta som direkt nedsättande och någon annan form av hot eller missaktning har ju knappast förekommit.

Sen avser bestämmelsen i HMF kollektivt bestämda grupper. Ett tillmäle riktat mot en identifierbar person gör därmed att bestämmelsen inte är tillämplig, enligt exempelvis NJA 1978 s.3
Citera
2008-01-07, 22:10
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Svårt att se hur detta skall kunna ge en fällande dom. Till att börja med så känner jag inte till någon praxis på att ordet "neger" är att betrakta som direkt nedsättande...
"negerboll"
Citera
2008-01-07, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
"negerboll"
Jag tycker det är stor skillnad mellan att kalla en bakelse för negerboll och att nedsätta en tjänsteman med rasistiska tillmälen. Personen ifråga skall dömas, då avsikten var att kränka polismannen med hänvisning till hans härkomst (även kallat folkgrupp).
Citera
2008-01-07, 22:51
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankCostello
Jag tycker det är stor skillnad mellan att kalla en bakelse för negerboll och att nedsätta en tjänsteman med rasistiska tillmälen. Personen ifråga skall dömas, då avsikten var att kränka polismannen med hänvisning till hans härkomst (även kallat folkgrupp).
Det var ett svar till Ignatius, som inte kände till något exempel där neger anses vara nedsättande.

Om negerboll anses nedsättande, så borde negersnut anses vara ännu värre.

Även om jag personligen nog håller med om att svenska poliser i södertälje nog får höra värre saker varje dag de är på jobbet (om de jobbar i yttre tjänst vill säga).
Citera
2008-01-07, 23:20
Medlem
johnjohns avatar
Skändar man en snut med nävarna eller med munnen så bör man straffas.
Citera
2008-01-07, 23:30
Medlem
Hoppas att han får skadestånd.
Citera
2008-01-07, 23:53
Medlem
johnny-62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DotheEvolution
Hoppas att han får skadestånd.
Ja då ska ju skadestånd utgå även till dom poliser som får höra tillmälen som jävla fittor, jävla nazzar och liknande. Och det är nog mer vanligt förekommande det..
Citera
2008-01-08, 00:04
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankCostello

Om det var avsikten skall han inte dömas. Som jag skrev ovan så är det möjligen en tolkningsfråga ifall tillmälet "negersnut" är kränkande eller hotfullt. Vad som däremot inte är en tolkningsfråga är att HMF är ett kollektivt brott. Ringaktningen eller hotet måste ha varit riktad mot en grupp och inte mot en person. Vad som istället kan bli aktuellt är möjligen ofredande eller förolämpning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in