2008-03-21, 13:12
Medlem
~Kokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ph0ny
Stor artikel i veckans DN På Stan rörande just Frantzén-Lindeberg. Hoppas det skall smaka.
Mm! Värsta najs. Visste inte att de lekte som El Bulli med godsakerna. Synd att man varken bor i staden eller har råd
Citera
2008-04-17, 04:09
Medlem
Euroshoppers avatar
http://www.youtube.com/watch?v=ykWNHXfcL20

Intressant video för er som undrar hur det går till när man framställer ja vad ska vi kalla det...sjuk mat.
Citera
2008-04-18, 19:34
Medlem
Bar57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Euroshopper
http://www.youtube.com/watch?v=ykWNHXfcL20

Intressant video för er som undrar hur det går till när man framställer ja vad ska vi kalla det...sjuk mat.

Ja, jävlar va häftigt det där va Riktigt gosigt att få laga mat där, känns nästan som det är ett gäng kemister istället för kockar, eller ännu mer, en blandning
Citera
2008-06-03, 02:46
Medlem
tossefars avatar
Jag avnjöt 20-rätters-menyn i fredags. Riktigt välsmakande och kul upplevelse. Prisvärt enligt mig! Det finns bara 20 sittplatser i restaurangen, så boka i tid! De fattiga riddarna smakade bäst!
Citera
2008-06-03, 08:55
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tossefar
Jag avnjöt 20-rätters-menyn i fredags. Riktigt välsmakande och kul upplevelse. Prisvärt enligt mig! Det finns bara 20 sittplatser i restaurangen, så boka i tid! De fattiga riddarna smakade bäst!
Fick ni också frukostpåse? Och vad var det i så fall i den?? *nyfiken*. Vad dracks för gott till då?
Citera
2008-06-03, 09:12
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tossefar

Det finns även 10 platser i deras chambre separé som man kan boka om man är ett större sällskap, bara ett tips.
Citera
2008-06-08, 03:42
Medlem
tossefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Fick ni också frukostpåse? Och vad var det i så fall i den?? *nyfiken*. Vad dracks för gott till då?

En smula sent svar, jag hoppas att det duger.

Vi fick påse! I påsen fanns färskt bröd, en påse med te, en utskriven meny med allt vi ätit och en liten burk med marmelad de gjort på årets första svenska jordgubbar.

Vi drack ett vitt riesling till de första rätterna, sen blev det vatten! Vi var där ganska tidigt en fredagskväll och hade en resa framför oss på kvällen, så mer dracks inte.

Allt som allt en rolig kväll, jag rekommenderar stället varmt. I princip alla bord är för två personer, så väntetiden blir betydligt kortare om ni inte är ett helt sällskap.
Citera
2009-02-20, 08:36
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodulv
Anar vi en stjärna eller två i en viss guide?

Guiden kommer att dela ut sina stjärnor omkring den 19 mars, då vet vi!
Gissningsvis får de en stjärna. Jag har svårt att se att de skall lyckas med två såhär i början men den som lever får se.
Citera
2009-03-16, 10:18
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Guiden kommer att dela ut sina stjärnor omkring den 19 mars, då vet vi!
Gissningsvis får de en stjärna. Jag har svårt att se att de skall lyckas med två såhär i början men den som lever får se.

Jag citerar mig själv!

F-L fick som förväntat sin första stjärna i dagarna. Grattis och håll ångan uppe så kommer stjärna två till nästa år.

Andra som gjort bra ifrån sig:

Stockholm:
- Mathias Dahlgren Matsalen (ny med två stjärnor, hade en stjärna tidigare, inte oväntat)
- Edsbacka krog (två stjärnor) Intressant att de fick behålla stjärnorna trots ägarbyte.
- Mathias Dahlgren Matbaren (ny stjärna, välförtjänt)
- Frantzén/Lindeberg (ny stjärna)
- Esperanto (ingen förändring från tidigare)
- Fredsgatan 12 (ingen förändring från tidigare)
- Lux Stockholm (ingen förändring från tidigare)
- Leijontornet (ingen förändring från tidigare)
- Operakällaren (ingen förändring från tidigare)

Göteborg:
- Kock & Vin
- Sjömagasinet
- 28+
- Fond
- Basement
Citera
2009-06-13, 17:24
Medlem
Har i goda vänners lag inmundigat 20-rättersmenyn tillsammans med tillhörande vinpaket och kan instämma i att det är en riktig upplevelse. De flesta rätterna var fantastiska medan några var väl experimentella för min smak. Servicen var väldigt proffsig, kunnig och trevlig - roligt med en restaurang som vågar köra en en egen stil och inriktning i Sverige och att stjärnan hamnade där den skulle!
Citera
2010-03-16, 10:31
Medlem
xallos avatar
Grattis till Frantzén Lindeberg som fått sin andra stjärna precis som xallo förutspådde i förra inlägget.

Nu har vi ytterligare en centralt placerad restaurang av hög internationell klass i Stockholm.

Bra jobbat grabbar.....

http://www.alltommat.se/nyheter/yngsta-kockarna-kammar-hem-andra-stjarnan-1.37641
Citera
2010-03-16, 19:00
Medlem
BlueStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Grattis till Frantzén Lindeberg som fått sin andra stjärna precis som xallo förutspådde i förra inlägget.

Nu har vi ytterligare en centralt placerad restaurang av hög internationell klass i Stockholm.

Bra jobbat grabbar.....

http://www.alltommat.se/nyheter/yngsta-kockarna-kammar-hem-andra-stjarnan-1.37641

Kul att Sverige få sin andra tvåstjärniga restaurang, men frågan är om vi någonsin får en med tre stycken? Konceptet där gästerna själva får välja vilka råvaror som ska tillagas gör det hela ännu mer spännande och borgar nog för en unik och individuell smakupplevelse, hoppas jag får möjlighet att besöka dem här framöver. Dock kan man tycka att det är lite märkligt att Guide Michelin och White Guide gör så olika bedömningar när de bedömer restauranger, vilket även White Guides chefredaktör anser:

Citat:
...Att Operakällaren och Leijontornet förlorar sina stjärnor kommer som en stor överraskning för svenska White Guide, som så sent som förra veckan presenterade sin krogguide för 2010.

- Jag är jätteförvånad över att det blir färre stjärnor i Stockholm och Göteborg när det borde bli fler, säger White Guides chefredaktör Mikael Mölstad. De måste ju också vara förtvivlade på Operakällaren. Ena veckan får de White Guides finaste utmärkelse, nästa vecka blir de av med en stjärna.

Mölstad anser att Guide Michelin är ogin mot Sverige och inte erkänner den höga nivån på våra restauranger.

– På mig verkar det som om de har olika måttstockar för bedömningen, jämfört med restauranger i Frankrike...

Källa: http://www.svd.se/mathalsa/mathalsa/tva-stjarnor-till-frantzen-lindeberg_4431435.svd

Ligger det något i den här kritiken, tror ni? Betygsätter Guide Michelin restauranger utanför Frankrike främst med avseende på hur väl de lyckas efterlikna den franska matlagningen? Det låter för mig som ett orättvist och ensidigt sätt att bedöma restaurangupplevelser på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in