2010-03-16, 20:15
  #97
Medlem
Good Work! Roligt att se att slitet bär frukt!
Citera
2010-03-18, 15:17
  #98
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueStar
Kul att Sverige få sin andra tvåstjärniga restaurang, men frågan är om vi någonsin får en med tre stycken? Konceptet där gästerna själva får välja vilka råvaror som ska tillagas gör det hela ännu mer spännande och borgar nog för en unik och individuell smakupplevelse, hoppas jag får möjlighet att besöka dem här framöver. Dock kan man tycka att det är lite märkligt att Guide Michelin och White Guide gör så olika bedömningar när de bedömer restauranger, vilket även White Guides chefredaktör anser:



Källa: http://www.svd.se/mathalsa/mathalsa/tva-stjarnor-till-frantzen-lindeberg_4431435.svd

Ligger det något i den här kritiken, tror ni? Betygsätter Guide Michelin restauranger utanför Frankrike främst med avseende på hur väl de lyckas efterlikna den franska matlagningen? Det låter för mig som ett orättvist och ensidigt sätt att bedöma restaurangupplevelser på.

Tveksamt med tanke på att många topplistade restauranger på senare år har legat utanför Frankrikes gränser, dessutom har man lokala representanter.
Citera
2010-03-18, 15:56
  #99
Medlem
snurreskvätts avatar
Vad kostar det att äta på sådana här ställen egentligen? En "normalmiddag" för två personer.
Eller är det som de stora båtarna på båtmässan, frågar du har du inte råd

När det kommer till bra krogar har jag bara varit på Fredsgatan 12, men då slapp jag betala och eftersom vi alla tog samma sju-rätters kollade jag aldrig på menyn. Dessutom var det ett jävla tag sedan nu.
Citera
2010-03-18, 16:27
  #100
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurreskvätt
Vad kostar det att äta på sådana här ställen egentligen? En "normalmiddag" för två personer.
Eller är det som de stora båtarna på båtmässan, frågar du har du inte råd

När det kommer till bra krogar har jag bara varit på Fredsgatan 12, men då slapp jag betala och eftersom vi alla tog samma sju-rätters kollade jag aldrig på menyn. Dessutom var det ett jävla tag sedan nu.

6 serveringar: 1095 kr

8 serveringar: 1295 kr

10 serveringar: 1495 kr

Till detta kommer all dryck.
Citera
2010-03-18, 18:45
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
6 serveringar: 1095 kr

8 serveringar: 1295 kr

10 serveringar: 1495 kr

Till detta kommer all dryck.
Jag funderar på att boka bord när jag ska till Stockholm i april. Speciellt nu när FL är förärade två Guide Michelin-stjärnor. Men säg att man tar 6-rätter, blir man mätt på det? Självfallet är det inga skrovmål det handlar per portion när det gäller t ex skändad majrova med honungshatt, men till angivna pris vill man ändå känna sig någorlunda mätt vid supéns slut.
Citera
2010-03-19, 13:14
  #102
Medlem
DonkeyKlonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Jag funderar på att boka bord när jag ska till Stockholm i april. Speciellt nu när FL är förärade två Guide Michelin-stjärnor. Men säg att man tar 6-rätter, blir man mätt på det? Självfallet är det inga skrovmål det handlar per portion när det gäller t ex skändad majrova med honungshatt, men till angivna pris vill man ändå känna sig någorlunda mätt vid supéns slut.

Hej.

En person med normal aptit blir helt klart mätt på en 6rätters, men det är ju inviduellt. Jag tycker dock att man bör satsa på de större serveringarna för att få en om ännu större upplevelse. Ska själv boka bord hos dessa herrar framöver. Jag kör på fulla paket på både mat - samt vinfronten. Jag har dock testat mindre menyer på andra krogar, och jag har aldrig lämnat med kurr i magen. Man bör snarare oroa sig för om man verkligen orkar med alla rätter, än tvärtom.

Du kommer bli mätt, och du lär inte lämna krogen i missnöje - tvärtom! Det har du mitt ord på.
Citera
2010-03-20, 17:18
  #103
Medlem
Fitzenstrahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonkeyKlonk
Hej.

En person med normal aptit blir helt klart mätt på en 6rätters, men det är ju inviduellt. Jag tycker dock att man bör satsa på de större serveringarna för att få en om ännu större upplevelse. Ska själv boka bord hos dessa herrar framöver. Jag kör på fulla paket på både mat - samt vinfronten. Jag har dock testat mindre menyer på andra krogar, och jag har aldrig lämnat med kurr i magen. Man bör snarare oroa sig för om man verkligen orkar med alla rätter, än tvärtom.

Du kommer bli mätt, och du lär inte lämna krogen i missnöje - tvärtom! Det har du mitt ord på.

"Man bör snarare oroa sig för om man verkligen orkar med alla rätter, än tvärtom." Alldeles riktigt, och det är en inte helt enkel balansgång det där. Har t.ex. käkat längsta menyn på Oaxen, och mot slutet, när en alldeles fantastisk lammanrättning bars in, var man i princip proppmätt, och då återstod ändå dessert, ost och pralinfat. Man vill ju liksom gärna äta upp allt på tallriken när det är så sanslöst gott, och så tillkommer det ju amisar och ofta fånigt välbakat bröd (med ankfett!) som man inte vill avstå från.

Ska verkligen försöka få till ett besök på Frantzén/Lindeberg, och tror då jag kommer att nöja mig med någon av de mindre menyerna.
Citera
2010-07-19, 11:41
  #104
Medlem
tantaluss avatar
Jag tog min fru till Frantzen/Lindeberg pa hennes fodelsedag. Mycket valsmakande, lekfullt och balanserat med bra service och utmarkta wine pairings!

De delar uppenbarligen filosofi med The Fat Duck vad galler trompe l'oeil-matlagning (aven om Heston Blumenthal ligger ett antal nivaer hogre) med ovantade vandningar och kombinationer. Pa det hela taget en mycket bra kvall! Min anda invandning var att de hade snoat in ganska hart pa tryffel - forbaskat gott men det blir lite som att lyssna pa sin favoritlat for manga ganger i foljd.
Citera
2010-07-20, 22:56
  #105
Medlem
Bunnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Jag tog min fru till Frantzen/Lindeberg pa hennes fodelsedag. Mycket valsmakande, lekfullt och balanserat med bra service och utmarkta wine pairings!

De delar uppenbarligen filosofi med The Fat Duck vad galler trompe l'oeil-matlagning (aven om Heston Blumenthal ligger ett antal nivaer hogre) med ovantade vandningar och kombinationer. Pa det hela taget en mycket bra kvall! Min anda invandning var att de hade snoat in ganska hart pa tryffel - forbaskat gott men det blir lite som att lyssna pa sin favoritlat for manga ganger i foljd.

Fast tryffel är ju inte bara tryffel å andra sidan. Ungefär som att lyssna på olika remixer av sin favoritlåt - intressant och njutfullt!
Citera
2010-07-20, 22:57
  #106
Medlem
Bunnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunnet
Fast tryffel är ju inte bara tryffel å andra sidan. Ungefär som att lyssna på olika remixer av sin favoritlåt - intressant och njutfullt!

För övrigt grattis till F&L som på bara några år blivit den kanske mest intressanta restaurangen i Stockholm och kanske hela Norden (möjligen Noma borträknat).
Citera
2010-10-22, 20:01
  #107
Medlem
Populära nog att en av herrarnas egen mor får vänta en månad på bord, har jag enligt säkra källor fått höra
Citera
2012-03-22, 21:11
  #108
Medlem
Hej jag har nu beslutat mig för att bjuda morsan och farsan till frantzen-lindEberg. Så jag undrar vad finns det för storlekar man kan beställa alltså 6 rätter, 10 rätters mm. Hur mycket skulle det kosta för 2 personer och hur mycket kostar vinpaketet. Jag har sett att det finns me tidigare i tråden men jag är intresserad av mer uppdaterad info. Tack i förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in