Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
Potatis underskattad? Antar att du menar i dess form efter kokning då. För får ju inte glömma av french fries, potatis sallad,grattäng,lådor etc å framförallt då Janssonssom vi bekanta oss med för inte så längesen. Kokt potatis är inte speciellt opopulärt bland ungdomar med tanke på att dom flesta är träningsfixerade idag och dom behöver då dess kolhydrater.
Dels den härliga husmanskosten serveras fortfarande på svenska skolor/gymnasier...Iafl där jag går nu, var inte så längesen vi serverades rotmos med oxbringa,, mums va gott de är!

hehe mjo men våra erfarenheter går skilda vägar där eftersom jag inte märker av lika mycket av potatisens slagkraft. Jag tillhör själv ungdomen och även jag som du går HR, Och kan säga att bland ungdomar i mina kretsar underskattas ofta husmanskosten, Dock så äts den på skolor och liknande väldigt frekvent men det bevisar väll inte att den uppskattas tillräckligt mycket (?) Skolor har storkök där maten (oftast) inte får så stor omtanke.
Känns som att ungdomar ofta höjer utländskaköken till skyarna, Vilket absolut inte är något som helst fel med. Franska och Italienska köken mfl är helt underbara.
Men svenska klassiker får ofta inte den fina omtanke de behöver, Vi kan ju direkt ta och se på den svenska köttbullen. Vi vänjer oss vid scans äckliga "köttbullar" och jag tror att vi där förlorar mycket av uppskattningen för rätten. Och detta gäller ju självklart många av de svenska rätterna. Vi har en väldigt fin matkultur och fina rätter och så har vi även underbara råvaror i detta land.
Kan inte stryka under stol med att jag själv inte "uppskattar" det svenska köket så mycket som jag borde, väldigt synd. Men nu på senare tid har ett intresse för det svenska köket och framförallt Tore Wretmans Litteratur väckts och en vilja att lära sig de svenska rätterna, knepen och råvarorna för att föra arvet vidare och exprimentera med de svenska.
EDIT: Ja iom "slagkrafen i potatis så räknar jag inte gratängerna och pommesen utan mer att ungdomar som flyttat hemifrån inte spisar potäter så frekvent. Vill knappt kalla den där pommesen man köper i frysdiskarna för potatis. Är inte det potatismassa och massa tillsatser ?