2008-01-07, 15:25
Medlem
Devreauxs avatar
Som frågan lyder =)
2008-01-07, 15:35
Medlem
Simaõs avatar
Har de verkligen det? Ursprungligen måste poängen vara att täcka ett skadat/utstucket öga, vilket också är det enda jag stött på. Men när det handlar om friska ögon är min gissning att det handlar om image.

Sen kan man ju fråga sig hur vanlig det verkligen var med ögonlapp bland pirater på tiden de härjade omkring. Känns som om det har bretts på en hel del i efterhand i och med den legendstatus som sjörövarna uppnådde.
Medlem
läskautomats avatar
Filosofi

Nä men det har att göra med att ska matcha med träbenet helt enkelt.
Medlem
Det är för att det dem ska se farliga ut. Även krokhanden och träbenet är till för att visa för andra att dem har varit med om djärva och farliga saker vilket injagar respekt i människor.
2008-01-07, 15:36
Medlem
Raros avatar
När man går ner under däck så är det mycket mörkare än över däck, då byter man lapp och då är det ögat van vid mörkret så då ser man mycket bättre än med den som varit på däck.

Ett slags gammalt night-vision. Smarta pirater
2008-01-07, 15:37
Medlem
ChristianXs avatar
Det är för att kunna se i mörkret. Med en lapp för ena seende ögat så har det fullt mörkerseende direkt. Svårare var det inte...
2008-01-07, 15:38
Medlem
Devreauxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raro
När man går ner under däck så är det mycket mörkare än över däck, då byter man lapp och då är det ögat van vid mörkret så då ser man mycket bättre än med den som varit på däck.

Ett slags gammalt night-vision. Smarta pirater

Bra förklarat ^^
2008-01-07, 15:42
Medlem
C M Burnss avatar
Sen fick dom jävligt mycket piratbrudar också. Och det var mycket lättare att få piratjobb om man hade ögonlapp, samt träben och krok. Mycket meriterande med andra ord.

Ni kommer bli överraskade om ni visste hur många det fanns som vars träben var en piratkopia!
2008-01-07, 15:51
Moderator
Oddballs avatar
Moderatorsåtgärd:

Filosofi är det ju knappast och det planerade 'Sjörövarforumet' har ju inte öppnats än så jag låser tråden.

Mvh,

Oddball
Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in