2008-01-07, 14:43
Medlem
NeverEndingPains avatar
Jag har relativt nyligen fått besked på att jag sannolikt lider av atypisk Trigeminusneuralgi med inslag av klassisk Trigeminusneuralgi.

Så jag skulle vilja komma i kontakt med andra som lider av detta.
Citera
2008-01-07, 19:17
Medlem
Tjohildas avatar
Din stackare! Jag vet att minst en flashbackare har detta, men jag kommer tyvärr inte på vem det var. Sök här i medicinforumet, men även i opiat- och övriga drogerforumet. Jag vet att den personen skrev där också, vilket ju inte är så konstigt...
Citera
2008-01-07, 19:19
Medlem
Chuckeys avatar
Vad är det för slags sjukdom som är omöjlig att stava till?
Citera
2008-01-07, 20:27
Medlem
abathingapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Din stackare! Jag vet att minst en flashbackare har detta, men jag kommer tyvärr inte på vem det var. Sök här i medicinforumet, men även i opiat- och övriga drogerforumet. Jag vet att den personen skrev där också, vilket ju inte är så konstigt...

Hjälper opiater mot trigeminusneuralgi?
Citera
2008-01-07, 20:31
Medlem
NeverEndingPains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chuckey
Vad är det för slags sjukdom som är omöjlig att stava till?

Det är en fruktansvärd huvudvärk som beror på smärta framkallad av den såkallade trillingnerven i ansiktet. Den klassiska varianten ger våldsamt smärtfyllda attacker som ofta triggas av beröring etc av vissa punkter i ansiktet.
Jag som troligen har den atypiska varianten har konstant smärta istället framförallt längs med nervens utbredningsområde. Men som "bonus" så har jag av och till huggande attacker som kommer helt oförberett.
Citera
2008-01-07, 20:33
Medlem
NeverEndingPains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abathingape
Hjälper opiater mot trigeminusneuralgi?

Jag är inte helt hemma på det här med opiater, är det smärtstillande mediciner som är beroendeframkallande?
Om det är det så kan jag ju säga att Tramadol INTE hjälper ett dugg
Citera
2008-01-07, 21:12
Medlem
abathingapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverEndingPain
Jag är inte helt hemma på det här med opiater, är det smärtstillande mediciner som är beroendeframkallande?
Om det är det så kan jag ju säga att Tramadol INTE hjälper ett dugg

Medicinerar man inte med antidepp eller epilepsimediciner mot trig. neuralgi. Har du fått några behandlingsalternativ? Vem har ställt diagnos? Hur kom du fram till att du skulle söka läkare från början...Skulle vara intressant att höra mer om in historia.

Lider med dig förövrigt...
Citera
2008-01-07, 23:53
Medlem
Alisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Ja, det har jag med sett...
Kanske helt fel men Ladydiodie eller något heter användare om jag minns rätt. Men som sagt kolla drogforumet..
Citera
2008-01-08, 00:02
Medlem
Den här tråden kanske är vad du söker

http://www.flashback.org/showthread.php?t=550284
Citera
2008-01-08, 00:25
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinson
Den här tråden kanske är vad du söker

http://www.flashback.org/showthread.php?t=550284
Just, henne var det jag tänkte på ja!
Citera
2008-01-10, 17:05
Medlem
NeverEndingPains avatar
Jag ska försöka skriva ner min historia så fort bara huvudet tillåter mig att sitta någon längre stund vid datorn.

Jag var tillbaka hos läkaren idag och de tog en hög med prover samt skrev remisser till ett par olika undersökningar, en var CT-röntgen de andra minns jag inte. När alla undersökningar är gjorda och svaren tillbaka ska jag äntligen få träffa en neurolog.

Mot smärtan fick jag idag utskrivet Dexofen, någon med erfarenhet av den medicinen?
Citera
2008-01-10, 18:07
Bannlyst
Hej!
Jag har också trigeminusneuralgi. Fick diagnosen 2004, efter flera års lidande och spring hos tandläkaren då jag trodde det var tandvärk.
Det stämmer att opiater oftast inte har någon effekt på TN eftersom det är en nervsmärta, dock känner jag lindring av både Dexofen och Citodon. Måste ibland ta några tabletter för att öht kunna äta, dricka och borsta tänderna.
Jag fick först prova Tegretol, som är en medicin mot epilepsi. Den hade viss effekt men biverkningarna blev för svåra.
Testade sedan Neurontin, som inte hjälpte alls.
Fick då Lyrica, som inte heller funkade.
Nu står jag åter på Tegretol, den hjälper ju lite, även om biverkningarna fortfarande är jobbiga.

När jag har extra ont kompletterar jag med Citodon. Dexofen hjälpte också ganska bra, men tyvärr var jag beroende av dextropropoxifen tidigare, pga ryggsmärtor, så min läkare är inte så pigg på att skriva ut Dexofen. Men Citodon är också bra. Som sagt, den "tar ner" smärtan i alla fall.

Du får gärna pm:a mig om det är något mer du undrar!

Vill också säga att jag verkligen lider med dig, jag vet hur jävla hemsk den här sjukdomen är... Det blir extra jobbigt eftersom så många inte vet vad det är, eller vad det innebär. När jag berättade för en bekant att det var så jobbigt att inte kunna äta ordentligt sa hon glatt att "Ja, men vilken bra bantningsmetod!" (Jag behöver inte barnta, men det är ju knappast poängen...

Jag hoppas du får hjälp och att du hittar en medicin som fungerar för dig!

Många kramar!
Ladyn
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här