Citat:
Ursprungligen postat av Llapushnik
måste säga att sjukdomen låter intressant (vetenskap). Dock måste jag säga att det låter sjukt smärtsamt, att endast en vindpust och berörningar på vissa ställen kan utlösa en attack.
Ja, det är fruktansvärt. Fick diagnosen 2004, efter mängder av tandläkarbesök. Allt kan utlösa en smärtattack; tugga, dricka, borsta tänderna...och så det du nämner, en vindpust. Smärtan är så fruktansvärt handikappande, man vågar till slut inte göra någonting eftersom allt kan utlösa en attack.
Citat:
Ursprungligen postat av Nedomansky
Hur uppkommer denna vidriga sjukdom?
Det vet man inte alltid, men här finns en del info:
http://facial-neuralgia.org/Finland/esitesv.html (På svenska.)
Måste bara göra ett tillägg till
Bellens inlägg, nämligen att opiater
kan hjälpa vid TN. Jag har viss hjälp av Citodon, även om effekten blir sämre och sämre. Antar att jag ätit dem för länge.
EDIT: Ännu ett tillägg: faktiskt var det en allmänläkare på vårdcentralen som misstänkte TN, han remitterade mig till en neurolog som bekräftade hans misstankar. Så har man tur kan man träffa på en läkare som känner till TN. Tandläkare
ska känna till det, men min gjorde det inte. Kostade många sköna tusenlappar innan han uppgivet konstaterade att han inte hittade något fel. Vilket inte var så konstigt eftersom jag inte har något fel på tänderna. Vore inte helt fel att få tillbaka de tusenlapparna.