• 1
  • 2
2008-01-07, 10:52
Medlem
Maeglins avatar
Jag efterlyser härmed fotnötter (som det heter i plural) så att det blir enklare att använda sig av källor.

Jag har inte en tillstymmelse till kunskap om vad det gäller forumdesign och sån där mysoql eller vad ni kallar det. Men man måste ju få fråga.

Ett notsystem där man kan lägga in en fotnot då och då tjänar ju faktiskt det ädla syftet att användarna blir mer lyhörda inför möjligheten att förankra sina argument med källor.

Är detta genomförbart?

Skulle det innebära att forumet belastas för mycket om funktionen går att tillämpa?
Citera
2008-01-07, 12:19
Medlem
Funcadelics avatar
Intressant tanke som jag gärna vill höra mer om.
Citera
2008-01-07, 12:21
Medlem
Sebaots avatar
det är ju en intressant idé!

Men annars kan man väl använda sig av Harvardreferenser, dvs referenser i typ (Maeglin, 2007), och sen skriva en källförteckning?
Eller göra egna noter med att skriva en [1], [2] osv i texten och sen skriva en notapparat i slutet?
Citera
2008-01-07, 14:27
Medlem
ChristianXs avatar
Visst är det en bra idé [1]. Det hade ju varit trevligt att ha en sådan funktion [2].
Citera
2008-01-08, 14:02
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Visst är det en bra idé [1]. Det hade ju varit trevligt att ha en sådan funktion [2].

Hmm. Ja, jag förstår din poäng och det där med länkning känner jag ju givetvis till. Men om någon med seriös hållning på FB vill skriva en längre text och visa på sina källor så blir det ju en hel del länkar, håller du inte med om det?

Testa att trycka på citatfunktionen på ditt egna inlägg i den här tråden förresten. Det blir plåttrigt. Går det verkligen inte att införa en citatfunktion? I denna så kan ju både länk och beskrivning få finnas?

Edit:
Det kanske bara är jag som tycker att länkfunktionen är krånglig.
Citera
2008-01-08, 15:07
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Hmm. Ja, jag förstår din poäng och det där med länkning känner jag ju givetvis till. Men om någon med seriös hållning på FB vill skriva en längre text och visa på sina källor så blir det ju en hel del länkar, håller du inte med om det?

Testa att trycka på citatfunktionen på ditt egna inlägg i den här tråden förresten. Det blir plåttrigt. Går det verkligen inte att införa en citatfunktion? I denna så kan ju både länk och beskrivning få finnas?

Edit:
Det kanske bara är jag som tycker att länkfunktionen är krånglig.
Jag håller helt med dig, det är en bra ide, så jag var inte ironisk. Däremot har jag ingen jättebra ide på hur det skulle kunna fungera.
Citera
2008-01-08, 15:26
Medlem
Van Der Graafs avatar
Standard på många mailinglistor brukar, som Sebaot skriver, vara att ange fot-
noter[1], genom att ange numret inom hakparenteser direkt efter ett ord, och
sedan göra en notapparat[2] på slutet.
Fördelen är att det är relativt enkelt att göra. Nackdelen är att det inte är någon
automatik, d.v.s., vill man infoga en ny fotnot mellan två befintliga måste man
ändra alla nummer efter (eller strunta i ordningen).

[1] Ja, så skriver jag det :-)
[2] http://susning.nu/Notapparat - där lärde jag mig ett nytt ord.
Citera
2008-01-09, 08:19
Medlem
Sebaots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Der Graaf
Standard på många mailinglistor brukar, som Sebaot skriver, vara att ange fot-
noter[1], genom att ange numret inom hakparenteser direkt efter ett ord, och
sedan göra en notapparat[2] på slutet.
Fördelen är att det är relativt enkelt att göra. Nackdelen är att det inte är någon
automatik, d.v.s., vill man infoga en ny fotnot mellan två befintliga måste man
ändra alla nummer efter (eller strunta i ordningen).

[1] Ja, så skriver jag det :-)
[2] http://susning.nu/Notapparat - där lärde jag mig ett nytt ord.

Hur fick du in den där fina linan mellan texten och notapparaten?

Vad gäller numreringen är det ju vanligt att om man använder noter som är upphöjda, som i Oxfordsystemet (vilket vi knappast kan göra här), så tenderar det att vara i nummerordning. Vad gäller noter inom hakparenteser, har jag bara sett dem i naturvetenskapliga verk, och där verkar numreringen inte vara så nogrann, och samma nummer kan användas flera gånger om samma källa används flera gånger.
Citera
2008-01-09, 09:45
Medlem
SLOBs avatar
Det är inte en dum idé. Just nu använder jag url funktionen för att hänvisa till källor - det funkar rätt bra, men nackdelen är att man inte kan hänvisa tillbaks särskilt exakt ("kolla fotnot 4 i inlägg #472 i tråden" är rätt exakt), dels så gör understrykningen att det ser ut som om man vill... understryka något, dvs det uppfattas lätt som att man talar extra tydligt. Dessutom blir det förvirrande när folk faktiskt använder "riktig" understrykning för att riktigt stryka under hur viktigt något är.

/S
Citera
2008-01-09, 13:34
Medlem
Van Der Graafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebaot
Hur fick du in den där fina linan mellan texten och notapparaten?
Ett antal underscores på raden ovanför bara. :-)
Citera
2008-01-09, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX

Noterar era rara fotnötter med [skal] och allt, mycket bildat svar. Tycker som tidigare inlägg att läsningen lätt får stryk på foten när man ser hur understrykningen och länkarna ter sig likartat när man insuper den spirituella meningen. Tycker det skull underlätta mera med en automatisk funktion för "[ url= ][/url]" men det finns säkert nedskrivet några tusen gånger redan hur man gör, själv klipper och klistrar jag (ie explorer)

Skulle också vilka höja ett ½-finger för exponentfunktionen³, den skªpar ª visst riktat uppmärksamhetsvärde vill inte ha någon ÷ eller bråk om det,vad ªⁿser ni?

Att regelmässigt (Γ) tangera bättre gestaltningar är alltid bra, jag ser inläggen härovan som ett gott tecken på det. Men ± kanske går på ett ut. Jag bockar för ordet. ha det fett ni smorda.
Citera
2008-01-09, 17:17
Medlem
Van Der Graafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Dessutom blir det förvirrande när folk faktiskt använder "riktig" understrykning för att riktigt stryka under hur viktigt något är.
Ja, det där stör jag mig nåt otroligt på. Understrykning är för länkar på webben.
Jag skulle dock vilja föreslå att färgarna på länkar ändras (samt olika för besökta
och icke besökta). Kanske nåt du kan ta upp med kollegorna SLOB. Annars skapar
jag en ny tråd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här