Jag tycker ni glider ifrån ämnet! Allt det där är trivialiteter i förhållande. Att aktiekursen speglar företagets (förväntade) värde beror på att tillräckligt många spekulerar med det som utgångspunkt! Om alla en dag fick för sig att börja spekulera i logotypfärger skulle aktiekursen helt underkasta sig det och inte alls påverkas av företagets utveckling överhuvudtaget.
Så på den punkten har TS rätt!
Är det då vansinne? Nej, det finns givetvis fundamentala grunder till att det handlar om just företagets prestation. Här kommer utdelning och ägande in. Se ovanstående inlägg. I praktiken är det dock masspsykologin som regerar.
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukast
Dessutom förstår jag verkligen inte hur det kan vara så. Att äga en aktie innebär väl att äga en del av ett företag, och om jag äger 10% av aktierna i ett företag och det företaget ökar med 100%, så borde ju enligt all logik värdet på mina 10% av företaget också öka med 100%?
Vem värderar företaget? Marknaden. Så ja, anser marknaden att dina 10% ska öka med 100% så gör de även det (d.v.s. att aktiekursen fördubblas). Det finns ingen högre makt som värderar företag, det är du och alla andra som köper/säljer aktier som gör.