2008-01-07, 09:13
Medlem
Slupens avatar
Aktiekurser bygger mycket pa fortroende vilket gor den volatil i grunden. Fortroendet halls uppe genom att halla sunda finanser och goda utsikter i framtiden och det speglas da in i aktiekursen.

Nar foretag vinstvarnar sa gar kursen i princip alltid ner men finns en mangd faktorer som spelar in pa kursen. Manga innehav ar ju helt passiva eller genom fonder som inte speglar bolagets vinst utan mer kanske en vilja att aga en del av bolaget.

Nar fortroendet forsvinner for bolaget aker kursen i botten vilket ar relaterat till dess resultat. Typexempel pa nar fortroende forsvinner for ett bolag och det speglas i kursen ar t.ex. nar Northern Rock fick finansiella problem och kursen stortdok och ar nu nastan vardelos, men det finns det hundratals exempel pa.

Att saga att borsen ar helt frikopplad fran bolags vinster och forluster ar naivt, men dock ar inte kopplingen inte sa stark som manga vill tro men verkligheten ar ju ocksa full av grazoner.
Citera
2008-01-07, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vger
Alla verkar ha missat att det är P/E-talet som avgör en akties värde i första hand. När man köper en aktie får man också rätt till utdelning på den aktien, säg 10% på aktiens värde.

Man väljer då att köpa aktien för att den ger bättre avkastning än bankens ränta. Fast vissa år så går företaget inte så bra och då får man inte 10% utan inget alls, och då går aktiens värde ner.

Sedan kan en akties värde också styras av att man

a) tror att den ska ge bättre avkastning i framtiden än vad den gör nu (eller tvärtom) eller
b) för att någon försöker ta över företaget för att stycka det eller fusionera det eller trimma det.

Ibland bildas bubblor när aktiehandlare triggar varandra in i en fantasivärld. Depressioner kan också vara så.

ah tackar för att du klarade upp ett och annat. Så med andra ord så handlar det inte bara om tillgång och efterfrågan? jag kanske ska formulera mig såhär: det är alltså företagets prestationer eller utlovade/förutspådda prestationer som skapar en efterfrågan, inte tvärt om?
och någon får hemskt gärna förklara det här med utdelning
Citera
2008-01-07, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukast
ah tackar för att du klarade upp ett och annat. Så med andra ord så handlar det inte bara om tillgång och efterfrågan? jag kanske ska formulera mig såhär: det är alltså företagets prestationer eller utlovade/förutspådda prestationer som skapar en efterfrågan, inte tvärt om?
och någon får hemskt gärna förklara det här med utdelning
Nja, eftersom efter utdelning korrigeras ändå kursen neråt så mycket som utdelningen var på i de flesta fall. Vilket gör att det i slutändan ändå handlar om utbud/efterfrågan!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in