På en bostadsrätt, i en mindre stad i västsverige. utgångsbudet ligger på 595:- för att döda allt motstånd vad är vettigt att lägga ? så att man slipper fjantadendet med småpengar fram och tillbaka.
Har varit med en gång tidigare, den budgivningen tog ett tag, men så här i efterhand tror jag att jag kunde sparat en del pengar på att lägga ett riktigt bra bud från första början.
läget på bostadsmarknaden har svängt rejält vad jag har märkt av, iaf här i Malmö. Priserna har inte sjunkit speciellt mycket men det är (tyvärr för oss mäklares del) sällan det blir budgivning på samma sätt som det blev för nästan bara knappt ett år sedan. Hör dig för hur länge den legat ute, om det är några tidigare bud och om det är många spekulanter på den. Den sista frågan kan du ta med en gnutta salt, för oavsett om det är 1 eller 50 som kollat så kommer mäklaren förmodligen påstå att det är många.
Hade jag varit du, om det inte kommit tidigare bud, hade jag bjudit 530K. Har det kommit annat, lägg dig 15-20 över deras, så visar du att du menar allvar. Be även att få reda på vem du bjuder mot. Kan vara en idé, så vet man ungefär vad man har emot sig. Hoppas det svarat lite på din fråga.
Samtidigt. Vill du ha lägenheten är det bara att slanta. Efter att ha bott lite varstans så slutade det själv med att jag själv la ett bud som enligt många kanske var i överkant. Dock ville jag bo där och hade räknat på kostnaden med de lån jag behövde ta. Ansåg att det var rimligt och värt det för att veta vad jag fick!
Frågan är alltså vad du är villig att betala för att bo där!
helt riktigt, snackade med mäklaren idag. verkar som den har varit ut tidigare och då var intresset för lägenheten stort, men inga bud kom in. så skall kika på den på onsdag, kan nog kanske kan vara så att man kanske kan pressa priset nedåt ifall man har sådan tur
sist jag var ute på marknaden (då det var som hetast) så kändes det nästan som det kvittade hur man budade.
Oftast så var det så att hittade man en lägenhet som man själv tyckte om så var det minst tre andra som ville ha den lika mycket.
Jag provade både med att höja minimum och även med 30-40' men inget hjälpte.
Antingen så höjde de andra i samma takt som mig och gick över mitt tak. Eller så höjde de med det mista man kunde höja när jag hade försökt att "skrämma bort dem".
Det ända sättet att få en lägenhet är att
- ha högre budget än de andra
- ha tur att man är själv som vill ha den
- is i magen.
Så mina tips är att kolla upp var ditt tak ligger, vad lägenheten är värd och hur mycket du vill ha den.
Just den grejen med hur mycket du vill ha den kan ju göra att värdet på lägenheten ökar just för dig. Och då har du ju större chans att få den.
Sen lita inte alltid på vad mäklare säger (det kan man ju bara se på beskrivningarna.. liten, mysig och egen charm innebär oftast att lägenheten är liten, helt omöjlig att möblera och trillar man av kök stolen så slår min badkars kanten. )
utan bilda dig en egen uppfattning när du väl är där. Är där mycket folk, ska de ha en visning till osv.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!