Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Hur ser din definition ut?
Vi sätter Altuism och Egoism som motsatser till Varandra. Altruism definierar vi som
viljan att hjälpa andra utan att den som hjälper har något egenintresse i det. Egoism innebär alltså att våra handlingar styrs av egenintresse.
Ta ett exempel: jag hjälper en dam över gatan. Jag har inga dolda motiv utan låter henne stödja sig på min arm för att det är halt.
Det är ett tecken på motsats till egoism eftersom jag inte har något egenintresse i att utföra den här handlingen.
Nu kan man tycka att det är fel om man börjar disekera vad som utgör våra handlingar.
Om man ser till att jag får en olustkänsla av att den gamla damen som påminner om min mormor går över den isiga vägen och att jag känner mig nöjd efter att ha hjälpt henne så kan man hävda att jag bara handlar i egenintresse.
Jag menar att om man gör den typen av djupgång i definitionen av hadlingar och egenintresse kan man inte låta definitionen av egoism/altruism stå oberörd utan den måste också anpassas.
Altruism(motsats till egoism) skulle då kunna vara
betecknar viljan att hjälpa andra utan tanke om personlig vinst från omgivningen.
Citat:
För mig är egoism motsatsen till altruism, så att "inte vara egoistisk" och att "offra sig" är alltså livärdigt.
Ja det håller jag med om.
Citat:
Jag håller med om att alla inte är egoister. Jag hävdar dock att vi bör vara det. I detta sammanhang kan man se egoism som en etik bland flera. Etiken svarar på hur vi bör agera, och jag svarar att vi bör agera i vårt rationella egenintresse.
Jag är inte så insatt i rationell egoism med det är full möjligt att det finns något att hämta där.