2008-01-20, 01:42
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y_geezy
Alla handlingar en person utför är egoistiska oavsett om de gynnar andra också, eftersom de samtidigt gynnar en själv.
Nej. Att en handling gynnar en själv betyder inte att den, eller man själv, är egoistisk. Egoism betyder att man agerar för sin egen skull, dvs handlar för sin egen vinning. Egoism betyder egenintresse, inte egenvinst.
Citera
2008-01-21, 16:04
Medlem
En intressant artikel som belyser ämnet:
http://www.illvet.se/polopoly.jsp?d=147&a=446

Den börjar såhär
Citera
2008-01-22, 01:35
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l00zekk
Det hela är en definitionsfråga av ordet egoistisk.

Hur ser din definition ut?

Citat:
Grunden i ditt resonemang är att du antar att "inte vara egoistisk" innebär att göra någon form av uppoffring gentemot sig själv.

För mig är egoism motsatsen till altruism, så att "inte vara egoistisk" och att "offra sig" är alltså livärdigt.

Citat:
Om man däremot ger ordet egoistisk betydelsen av hur ens handlingar påverkar andra stämmer inte ditt resonemang att alla är egoistiska/lika egoistiska.

Jag håller med om att alla inte är egoister. Jag hävdar dock att vi bör vara det. I detta sammanhang kan man se egoism som en etik bland flera. Etiken svarar på hur vi bör agera, och jag svarar att vi bör agera i vårt rationella egenintresse.
Citera
2008-01-22, 11:23
Medlem
l00zekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Hur ser din definition ut?
Vi sätter Altuism och Egoism som motsatser till Varandra. Altruism definierar vi som viljan att hjälpa andra utan att den som hjälper har något egenintresse i det. Egoism innebär alltså att våra handlingar styrs av egenintresse.

Ta ett exempel: jag hjälper en dam över gatan. Jag har inga dolda motiv utan låter henne stödja sig på min arm för att det är halt.

Det är ett tecken på motsats till egoism eftersom jag inte har något egenintresse i att utföra den här handlingen.

Nu kan man tycka att det är fel om man börjar disekera vad som utgör våra handlingar.

Om man ser till att jag får en olustkänsla av att den gamla damen som påminner om min mormor går över den isiga vägen och att jag känner mig nöjd efter att ha hjälpt henne så kan man hävda att jag bara handlar i egenintresse.

Jag menar att om man gör den typen av djupgång i definitionen av hadlingar och egenintresse kan man inte låta definitionen av egoism/altruism stå oberörd utan den måste också anpassas.

Altruism(motsats till egoism) skulle då kunna vara

betecknar viljan att hjälpa andra utan tanke om personlig vinst från omgivningen.

Citat:
För mig är egoism motsatsen till altruism, så att "inte vara egoistisk" och att "offra sig" är alltså livärdigt.
Ja det håller jag med om.

Citat:
Jag håller med om att alla inte är egoister. Jag hävdar dock att vi bör vara det. I detta sammanhang kan man se egoism som en etik bland flera. Etiken svarar på hur vi bör agera, och jag svarar att vi bör agera i vårt rationella egenintresse.
Jag är inte så insatt i rationell egoism med det är full möjligt att det finns något att hämta där.
Senast redigerad av l00zekk 2008-01-22 kl. 11:36.
Citera
2008-01-22, 20:48
Medlem
Smokey McPots avatar
Känner lite att visst fan gör man allt av egoistiska skäl och detta beroende på vad man värdesätter. Om jag nu tar mitt eget liv för att rädda ett barn, så värdesätter jag barnets liv mer. Genom att då utföra den handlingen försvarar jag mina värdesättningar, vilket för mig är egoistiskt.

Men sen, vad fan vet jag.
Citera
2008-01-22, 23:17
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l00zekk
Vi sätter Altuism och Egoism som motsatser till Varandra. Altruism definierar vi som viljan att hjälpa andra utan att den som hjälper har något egenintresse i det. Egoism innebär alltså att våra handlingar styrs av egenintresse.

I ena flallet handlar det om vilja och i andra fallet om styrning? Verkar inte så genomtänkt/konsekvent.

Citat:
Ta ett exempel: jag hjälper en dam över gatan. Jag har inga dolda motiv utan låter henne stödja sig på min arm för att det är halt.

Det är ett tecken på motsats till egoism eftersom jag inte har något egenintresse i att utföra den här handlingen.

Det är inte altruism eftersom det inte är en uppoffring, och det kan mycket väl ses som egoism eftersom du gynnas av att ha gott rykte, ha goda grannar, må bra för att du hjälper till, eller bara för att du värdesätter medmänniskor i allmänhet, etc.

Det är egoism om du byter ett lågt värde (minimal uppoffring att hjälpa till), mot ett högre värde (tanten får hjälp, och tantens välmående är något du värdesätter, etc).

Om du däremot risker ditt liv för att rädda en gammal tant som du aldrig har träffat kan vi börja snacka om viss altruism. Då blir det också tydligt varför det inte automatiskt är rätt, och det blir mindre rätt ju högre sannolikheten är för att du skall dö.
Citera
2008-01-22, 23:31
Medlem
Håller med om att egoism/altruism är en definitionsfråga.

Man kan enkelt säga att allt är egoistiskt (då det förmodligen inte är möjligt att handla emot sitt egenintresse - hur skulle det gå till?)

Min definition av altruism är att en stor del av ditt egenintresse (eller preferenser) uppfylls/hårleds från andra människors lycka.

Egoism att en väldigt liten del av dina preferenser härleds från uppfyllandet av andras lycka.
Citera
2008-01-24, 04:11
Medlem
LJ87s avatar
Jag vet inte riktigt..
Jag tror att vi hjälper varandra eftersom vi har levat tillsammans i familjer i många miljoner år, man måste hjälpa varandra för att komma långt i livet. Det sitter nog kvar.
Och så tycker även jag att egoism är en definitionsfråga. Så det blir svårt att svara..
Citera
2008-02-03, 00:45
Medlem
Amors avatar
Hur är det med moderskärleken?

Älskar en mamma sitt barn så mycket bara för att få uppmuntrande kommentarer av vänninorna?
Citera
2008-02-03, 11:16
Medlem
Pentanistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Hur är det med moderskärleken?

Älskar en mamma sitt barn så mycket bara för att få uppmuntrande kommentarer av vänninorna?

Instinkt för rasens överlevnad. Går att trotsa dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in