2008-01-06, 20:36
Medlem
Jag har funderat lite på olika sätt att tillaga kyckling för att behålla så mycket av vätskan i köttet som möjligt, men samtidigt få in massor av smak. Jag funderar på att testa att laga kycklingbröst sous vide, alltså i en försluten plastpåse som läggs i ett vattenbad under kokpunkten. Då kan man ju fylla påsen med marinad, örter och vad man vill och sedan låta kycklingen långsamt komma upp till 70 grader.

Är det någon som har provat att laga kyckling (eller något annat) på detta vis?
Citera
2008-01-06, 20:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Jag har funderat lite på olika sätt att tillaga kyckling för att behålla så mycket av vätskan i köttet som möjligt, men samtidigt få in massor av smak. Jag funderar på att testa att laga kycklingbröst sous vide, alltså i en försluten plastpåse som läggs i ett vattenbad under kokpunkten. Då kan man ju fylla påsen med marinad, örter och vad man vill och sedan låta kycklingen långsamt komma upp till 70 grader.

Ja, men det var väldigt längesedan. Var ingen höjdare. Saftigheten i kycklingköttet uppnås enklast genom att pricka in tiden och tempen exakt. Sedan spelar det inte så stor roll vilken tillagningsmetod man tillämpar.

~Paul~
Citera
2008-01-06, 20:43
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:

Oj, har inte hört att man kan göra Sous Vide på kyckling har dock gjort liknande fast i en steamer. Dels behöver du ju speciella plastpåsar för detta som klarar värmen. Endast gjort sous vide på ostron,pilgrimsmusslor etc å tonfisk.. Intresseant med kyckling. Berätta gärna om resultat!
Citera
2008-01-06, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
Oj, har inte hört att man kan göra Sous Vide på kyckling har dock gjort liknande fast i en steamer. Dels behöver du ju speciella plastpåsar för detta som klarar värmen. Endast gjort sous vide på ostron,pilgrimsmusslor etc å tonfisk.. Intresseant med kyckling. Berätta gärna om resultat!
De flesta tjocka ziploc-påsar klarar ju 70 grader, så det lär inte vara något problem.
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja, men det var väldigt längesedan. Var ingen höjdare. Saftigheten i kycklingköttet uppnås enklast genom att pricka in tiden och tempen exakt. Sedan spelar det inte så stor roll vilken tillagningsmetod man tillämpar.

~Paul~
Jo, men jag tänkte ju att det skulle vara lättare att pricka in temperaturen exakt om man tillagar den i ett vattenbad vid 70 grader, vakuumförpackad. Men det är möjligt att jag får överge tanken på saftig kyckling och istället laga fisk på det viset.
Citera
2008-01-06, 20:49
Medlem
Nemjungs avatar
känns som kycklingen kommer bli fult grå utav tillagningen om man inte har en fin marinad :P färgglad...
Citera
2008-01-06, 20:51
Medlem
Förresten, finns det stora doppvärmare att köpa i Sverige? Jag har nämligen kollat på vad en riktig immersion circulator kostar, och de börjar ju runt $1000 och går sen uppåt...så jag funderade på om man inte kan göra en egen?

Det som behövs är ju bara:

1 tank
1 doppvärmare
1 liten vattenpump
1 termometer

På det viset kan man ju styra temperaturen själv, och ska man bara laga sous vide nån gång ibland så tror jag inte det är SÅ noga att hålla temperaturen inom 0.05C.
Citera
2008-01-07, 23:38
Medlem
Om du är en sån som laddar ner från internet kan du kolla på ett av de senare avsnitten av Top Chef säsong 3, en av kockarna där gör just kyckling sous vide. Avsnitt 13 tror jag att det är. Är ju inte detaljerad genomgång, men man kan ju få inspiration kanske.

Här är 43 sidor om sous vide: http://forums.egullet.org/index.php?showtopic=39023
Har inte själv läst, men på 43 sidor borde det finnas nåt intressant.
Citera
2008-01-08, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoalaOfDoom
Om du är en sån som laddar ner från internet kan du kolla på ett av de senare avsnitten av Top Chef säsong 3, en av kockarna där gör just kyckling sous vide. Avsnitt 13 tror jag att det är. Är ju inte detaljerad genomgång, men man kan ju få inspiration kanske.

Här är 43 sidor om sous vide: http://forums.egullet.org/index.php?showtopic=39023
Har inte själv läst, men på 43 sidor borde det finnas nåt intressant.
Man tackar! Och jodå, när det gäller matlagning så laddar jag ner allt jag kommer över; jag gör mitt bästa för att fylla min 400GB hårddisk med så mycket matlagning det bara går - än så länge 150+ avsnitt av japanska Iron Chef, några säsonger av amerikanska Iron Chef, The Next Iron Chef, Escape to River Cottage, Return to River Cottage och Beyond River Cottage, en massa Good Eats och även några säsonger av Top Chef. Ska kolla igenom säsong tre och se hur resultatet blev.
Citera
2008-01-08, 12:02
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Man tackar! Och jodå, när det gäller matlagning så laddar jag ner allt jag kommer över; jag gör mitt bästa för att fylla min 400GB hårddisk med så mycket matlagning det bara går - än så länge 150+ avsnitt av japanska Iron Chef, några säsonger av amerikanska Iron Chef, The Next Iron Chef, Escape to River Cottage, Return to River Cottage och Beyond River Cottage, en massa Good Eats och även några säsonger av Top Chef. Ska kolla igenom säsong tre och se hur resultatet blev.

jag vill också ha !!!!
Citera
2008-01-08, 14:38
Medlem
Citat:
Ohh, matlagningsserietips! Top Chef och Iron Chef har jag, men ska genast ladda ner de andra! Tackar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in