2008-01-06, 20:36
Medlem
Jag har funderat lite p olika stt att tillaga kyckling fr att behlla s mycket av vtskan i kttet som mjligt, men samtidigt f in massor av smak. Jag funderar p att testa att laga kycklingbrst sous vide, allts i en frsluten plastpse som lggs i ett vattenbad under kokpunkten. D kan man ju fylla psen med marinad, rter och vad man vill och sedan lta kycklingen lngsamt komma upp till 70 grader.

r det ngon som har provat att laga kyckling (eller ngot annat) p detta vis?
Citera
2008-01-06, 20:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Jag har funderat lite p olika stt att tillaga kyckling fr att behlla s mycket av vtskan i kttet som mjligt, men samtidigt f in massor av smak. Jag funderar p att testa att laga kycklingbrst sous vide, allts i en frsluten plastpse som lggs i ett vattenbad under kokpunkten. D kan man ju fylla psen med marinad, rter och vad man vill och sedan lta kycklingen lngsamt komma upp till 70 grader.

Ja, men det var vldigt lngesedan. Var ingen hjdare. Saftigheten i kycklingkttet uppns enklast genom att pricka in tiden och tempen exakt. Sedan spelar det inte s stor roll vilken tillagningsmetod man tillmpar.

~Paul~
Citera
2008-01-06, 20:43
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:

Oj, har inte hrt att man kan gra Sous Vide p kyckling har dock gjort liknande fast i en steamer. Dels behver du ju speciella plastpsar fr detta som klarar vrmen. Endast gjort sous vide p ostron,pilgrimsmusslor etc tonfisk.. Intresseant med kyckling. Bertta grna om resultat!
Citera
2008-01-06, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
Oj, har inte hrt att man kan gra Sous Vide p kyckling har dock gjort liknande fast i en steamer. Dels behver du ju speciella plastpsar fr detta som klarar vrmen. Endast gjort sous vide p ostron,pilgrimsmusslor etc tonfisk.. Intresseant med kyckling. Bertta grna om resultat!
De flesta tjocka ziploc-psar klarar ju 70 grader, s det lr inte vara ngot problem.
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja, men det var vldigt lngesedan. Var ingen hjdare. Saftigheten i kycklingkttet uppns enklast genom att pricka in tiden och tempen exakt. Sedan spelar det inte s stor roll vilken tillagningsmetod man tillmpar.

~Paul~
Jo, men jag tnkte ju att det skulle vara lttare att pricka in temperaturen exakt om man tillagar den i ett vattenbad vid 70 grader, vakuumfrpackad. Men det r mjligt att jag fr verge tanken p saftig kyckling och istllet laga fisk p det viset.
Citera
2008-01-06, 20:49
Medlem
Nemjungs avatar
knns som kycklingen kommer bli fult gr utav tillagningen om man inte har en fin marinad :P frgglad...
Citera
2008-01-06, 20:51
Medlem
Frresten, finns det stora doppvrmare att kpa i Sverige? Jag har nmligen kollat p vad en riktig immersion circulator kostar, och de brjar ju runt $1000 och gr sen uppt...s jag funderade p om man inte kan gra en egen?

Det som behvs r ju bara:

1 tank
1 doppvrmare
1 liten vattenpump
1 termometer

P det viset kan man ju styra temperaturen sjlv, och ska man bara laga sous vide nn gng ibland s tror jag inte det r S noga att hlla temperaturen inom 0.05C.
Citera
2008-01-07, 23:38
Medlem
Om du r en sn som laddar ner frn internet kan du kolla p ett av de senare avsnitten av Top Chef ssong 3, en av kockarna dr gr just kyckling sous vide. Avsnitt 13 tror jag att det r. r ju inte detaljerad genomgng, men man kan ju f inspiration kanske.

Hr r 43 sidor om sous vide: http://forums.egullet.org/index.php?showtopic=39023
Har inte sjlv lst, men p 43 sidor borde det finnas nt intressant.
Citera
2008-01-08, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoalaOfDoom
Om du r en sn som laddar ner frn internet kan du kolla p ett av de senare avsnitten av Top Chef ssong 3, en av kockarna dr gr just kyckling sous vide. Avsnitt 13 tror jag att det r. r ju inte detaljerad genomgng, men man kan ju f inspiration kanske.

Hr r 43 sidor om sous vide: http://forums.egullet.org/index.php?showtopic=39023
Har inte sjlv lst, men p 43 sidor borde det finnas nt intressant.
Man tackar! Och jod, nr det gller matlagning s laddar jag ner allt jag kommer ver; jag gr mitt bsta fr att fylla min 400GB hrddisk med s mycket matlagning det bara gr - n s lnge 150+ avsnitt av japanska Iron Chef, ngra ssonger av amerikanska Iron Chef, The Next Iron Chef, Escape to River Cottage, Return to River Cottage och Beyond River Cottage, en massa Good Eats och ven ngra ssonger av Top Chef. Ska kolla igenom ssong tre och se hur resultatet blev.
Citera
2008-01-08, 12:02
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Man tackar! Och jod, nr det gller matlagning s laddar jag ner allt jag kommer ver; jag gr mitt bsta fr att fylla min 400GB hrddisk med s mycket matlagning det bara gr - n s lnge 150+ avsnitt av japanska Iron Chef, ngra ssonger av amerikanska Iron Chef, The Next Iron Chef, Escape to River Cottage, Return to River Cottage och Beyond River Cottage, en massa Good Eats och ven ngra ssonger av Top Chef. Ska kolla igenom ssong tre och se hur resultatet blev.

jag vill ocks ha !!!!
Citera
2008-01-08, 14:38
Medlem
Citat:
Ohh, matlagningsserietips! Top Chef och Iron Chef har jag, men ska genast ladda ner de andra! Tackar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in