2008-01-07, 20:41
Medlem
Jag förstår, så Mac är egentligen inte lämpligt om man vill ha en kraftig dator som kan spela de senare spelen, utan främst om man vill ha kvalitet och använda den till övriga områden?

Låter som det passar mig perfekt då, eftersom jag inte spelar några nyare spel.
Citera
2008-01-08, 01:46
Bannlyst
Varför får folk för sig att en Mac för 20.000kr motsvaras av en "PC" (Mac är PC) för 8000kr? Visa gärna exempel på en "PC" för 8000kr med samma prestanda, funktioner och tillbehör som en MacBook Pro.
Citera
2008-01-08, 02:00
Medlem
Akademikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ★★★
Varför får folk för sig att en Mac för 20.000kr motsvaras av en "PC" (Mac är PC) för 8000kr? Visa gärna exempel på en "PC" för 8000kr med samma prestanda, funktioner och tillbehör som en MacBook Pro.

Det funderade jag också på. Ska man ha en lika bra windows-pc så kostar det i runda slängar lika mycket. Faktiskt!
Citera
2008-01-08, 12:39
Medlem
siarens avatar
Problemet är att folk som bara har haft PC utan det lilla extra inte förstår hur man kan betala extra för annat än rå prestanda. Det är väldigt få som går till El-giganten och frågor om en bärbar dators batteritid/vikt/ljusstyrka etc etc. De kan inte förstå vad de missar. Att windows är bättre än mac os eftersom det har 91% av marknaden har man ju också hört!
Citera
2008-01-08, 13:29
Medlem
Lyckholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueDepths
Jag planerar att köpa en MAC under 2008, men har några funderingar.

1. Stämmer det att man nuförtiden kan köra Windows och de flesta Windows-spel med Mac, utan prestandaförlust vid emulering?
2. Är Macintosh effektivare vad gäller minne, processorkraft och grafikkort? Syftar på att en Mac för 20,000 kr har samma specifikationer som en PC för 8000 kr.
3. Vad är garantitiden för Mac-datorer?

Tack på förhand

Hej,

Jag använder både Mac OS X och Windows, så mig kan du lyssna på utan att få några förutfattade meningar. Många Mac-användare ser tyvärr lite för positivt på sin Mac, utan att använda Windows speciellt ofta och därmed sakna referenser.

Till frågorna:

1. Du kan använda Bootcamp för att boota både Windows och Mac OS X. Men då behöver du en Windows-license. Sen kan du ju alltid köra parallells, då exekverar Windows i ett fönster i Mac OS X, men den lösningen är INTE 100% kompatibel och segar dessutom ned datorn eftersom du i praktiken kör 2 OS samtidigt.

2. Nej, det beror helt på vilka funktioner du tittar på. Processorna är Intel så där har du ingen skillnad. Minnesaccess varierar beroende på hur snabba minnen du använder. På PC/Windows kan du bestämma själv. Du får vad du betalar för. Grafikkort finns en mängd att välja mellan.

3. Minns ej. Fråga någon annan.

På det hela taget tycker jag Mac är bättre för just mig, eftersom jag även programmerar en del i UNIX och Mac har ju Mach (i princip UNIX) i botten. Men många är vana vid Windows och gillar inte vissa saker. Den totalt (nåja, i princip) virusfria miljön är underbar. Inbyggda WLAN-kortet är suveränt på Mac. Skiten jag har för mina Windows-maskiner suger i jämförelse. Jag kan inte minnas att jag någonsin fått upp konstiga felmeddelanden i Mac OS X. Och du vet hur det är i Windows

Mac: Fungerar fint. De flesta program du vill ha finns.
Windows: Strular ofta, men har en stor användarbas och därmed fler program.

Har du en Windows-licens, exempelvis XP, så gör du bäst i att köra bootcamp så du kan boota i antingen Windows eller Mac OS X på din Mac. En sådan lösning är den bästa du kan ha.
Citera
2008-01-08, 16:17
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
Brukar Mac-datorer hålla längre än PC? Hur många år kan man vänta sig att den håller? Om man betalar för kvalitet vill man ju också att det skall vara längre.

Jag kör fortfarande på min Macintosh Classic från 1992. Funkar perfekt som skrivmaskin. Har inte ens behövt byta backupbatteriet.
Citera
2008-01-08, 18:50
Medlem
Det enda jag ställer mig tveksam till gällande Mac efter att ha läst svaren i den här tråden, är självaste temat som MacOSX har. Jag tycker det är fult, går det att byta? Sedan gillar jag inte tangentbordet och musen till iMac heller, kan man fixa svarta sådana?
Citera
2008-01-08, 18:54
Medlem
siarens avatar
Citat:
Det enda jag ställer mig tveksam till gällande Mac efter att ha läst svaren i den här tråden, är självaste temat som MacOSX har. Jag tycker det är fult, går det att byta? Sedan gillar jag inte tangentbordet och musen till iMac heller, kan man fixa svarta sådana?

Du kan koppla in i princip vilken mus och vilket tangentbord du vill.
Temat går att trixa med med hjälp av program som t.ex. Shapeshifter. Vad har du för erfarenheter av OSX nu? Jag förstår verkligen inte hur man inte kan tycka om temat, det är ju jättehäftigt!
Citera
2008-01-08, 19:12
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
Jag kör fortfarande på min Macintosh Classic från 1992. Funkar perfekt som skrivmaskin. Har inte ens behövt byta backupbatteriet.

Och min AMIGA fungerar även den efter att ha bytt glassäkringen.

Citat:

Jag körde OSX till PC. Musen var inga problem. Skönt att man kunde högerklicka. Bra att man kan avinstallera Safari Itunes och Quicktime med i operativsystemet. Svårt att göra det med Windows.
Anledning att jag inte kör med OSX är att jag inte kunde uppdatera själva operativsystemet och att det gick litet slöare med en AMD-processor. Ska kanske satsa på Intelprocessor nästa gång. Typ denna fast mer kraft intryckt: http://lifehacker.com/software/hack-...800-321913.php
Kanske därifrån folk fick sina 8000 kr vs Apples 20000 kr. Vem vet.
Citera
2008-01-08, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siaren
Du kan koppla in i princip vilken mus och vilket tangentbord du vill.
Temat går att trixa med med hjälp av program som t.ex. Shapeshifter. Vad har du för erfarenheter av OSX nu? Jag förstår verkligen inte hur man inte kan tycka om temat, det är ju jättehäftigt!

Enda tidigare erfarenheten jag har av Mac är ifrån Classic-tiden.

Har inga erfarenheter av OSX, men tycker att det är fult det jag har sett hittills. Effekterna är schyssta men färgerna är inget vidare.
Citera
2008-01-08, 19:56
Medlem
siarens avatar
Som sagt, det går ju att trixa med! Du har förstås varit inne i någon mac-affär och testat leopard?
Citera
2008-01-08, 20:10
Medlem
Durkslags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siaren
Som sagt, det går ju att trixa med! Du har förstås varit inne i någon mac-affär och testat leopard?
Jag hade tänkt hälsa på i en affär innan jag köpte min Mac för att testa den, fanns inte en enda i hela stan Bor inte i en jättestor stad, men hyfsad för att ha en Mac-återförsäljare tycker jag.

Chansade lite och är helnöjd med valet.
Tyckte också att temat såg lite tråkigt ut, men när jag väl fick datorn så ändrade man uppfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in