Citat:

Ursprungligen postat av blueDepths

Jag planerar att köpa en MAC under 2008, men har några funderingar.

1. Stämmer det att man nuförtiden kan köra Windows och de flesta Windows-spel med Mac, utan prestandaförlust vid emulering?
2. Är Macintosh effektivare vad gäller minne, processorkraft och grafikkort? Syftar på att en Mac för 20,000 kr har samma specifikationer som en PC för 8000 kr.
3. Vad är garantitiden för Mac-datorer?

Tack på förhand

Hej, 

Jag använder både Mac OS X och Windows, så mig kan du lyssna på utan att få några förutfattade meningar. Många Mac-användare ser tyvärr lite för positivt på sin Mac, utan att använda Windows speciellt ofta och därmed sakna referenser. 

Till frågorna:

1. Du kan använda Bootcamp för att boota både Windows och Mac OS X. Men då behöver du en Windows-license. Sen kan du ju alltid köra parallells, då exekverar Windows i ett fönster i Mac OS X, men den lösningen är INTE 100% kompatibel och segar dessutom ned datorn eftersom du i praktiken kör 2 OS samtidigt. 

2. Nej, det beror helt på vilka funktioner du tittar på. Processorna är Intel så där har du ingen skillnad. Minnesaccess varierar beroende på hur snabba minnen du använder. På PC/Windows kan du bestämma själv. Du får vad du betalar för. Grafikkort finns en mängd att välja mellan. 

3. Minns ej. Fråga någon annan. 

På det hela taget tycker jag Mac är bättre för just mig, eftersom jag även programmerar en del i UNIX och Mac har ju Mach (i princip UNIX) i botten. Men många är vana vid Windows och gillar inte vissa saker. Den totalt (nåja, i princip) virusfria miljön är underbar. Inbyggda WLAN-kortet är suveränt på Mac. Skiten jag har för mina Windows-maskiner suger i jämförelse. Jag kan inte minnas att jag någonsin fått upp konstiga felmeddelanden i Mac OS X. Och du vet hur det är i Windows 

Mac: Fungerar fint. De flesta program du vill ha finns. 
Windows: Strular ofta, men har en stor användarbas och därmed fler program. 

Har du en Windows-licens, exempelvis XP, så gör du bäst i att köra bootcamp så du kan boota i antingen Windows eller Mac OS X på din Mac. En sådan lösning är den bästa du kan ha.