• 1
  • 2
2008-01-06, 17:47
Medlem
Schrails avatar
Hittade en burk med torkade trattkantareller i mitt skafferi, och undrar nu om nån har gott recept som man kan använda dessa till? Den är från 1991 men det ska väl gå bra med tanke på att den är torkad eller?
Citera
2008-01-06, 17:56
Medlem
Nemjungs avatar
ush skrev ett långt och fint svar men så gick internet ner å allt försann :P

Så länge dom har varit väl förseglade ska de gå hur bra som helst. På jobbet hade dom ett gäng gammla murklor torkade, som vi bara slänge i en hink med vatten å ätticka, fick de dra 1dygn, sen användes dom som vanligt murklorna hade legat nästan minst lika länge som dina kantareller, vi hittade dom längst in i ett skjul där man inte röjjt sen 89..
1msk ätticka per 2L vatten.
Citera
2008-01-06, 17:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schrail
Hittade en burk med torkade trattkantareller i mitt skafferi, och undrar nu om nån har gott recept som man kan använda dessa till? Den är från 1991 men det ska väl gå bra med tanke på att den är torkad eller?
Kontrollera så att den inte är angripen av de där jäkliga småflugorna.

Är den inte det så finns det ingen hejd på vad du kan göra med dem. Allt från soppor, såser och stuvningar till varma mackor, i köttfärsrätter och fiskrätter och slutligen i asiatiska stir and fry rätter.

~Paul~
Citera
2008-01-06, 18:01
Medlem
Nemjungs avatar
kantarell stuvning är ju riktigt gott å göra, samt i vilt grytor eller vanliga köttgrytor, mums! Men om du endast vill kö med kantarellerna så är ju stvning/sås/soppa de att rekommendera.
Citera
2008-01-06, 18:02
Medlem
Schrails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kontrollera så att den inte är angripen av de där jäkliga småflugorna.

Är den inte det så finns det ingen hejd på vad du kan göra med dem. Allt från soppor, såser och stuvningar till varma mackor, i köttfärsrätter och fiskrätter och slutligen i asiatiska stir and fry rätter.

~Paul~
Inga småflugor, burken har inte varit öppnad sedan jag fick den för 16 år sedan.
Citera
2008-01-06, 18:04
Medlem
Schrails avatar
Tror det blir antingen en kantarellsoppa eller en stuvning att ha på ett färskt lantbröd! Mums!
Citera
2008-01-06, 18:05
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Tror det blir antingen en kantarellsoppa eller en stuvning att ha på ett färskt lantbröd! Mums!

Låter mumsigt! =)
Citera
2008-01-06, 18:07
Medlem
Schrails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
Låter mumsigt! =)
Mm är väldigt inne på att köra på stuvning, jag återkommer med resultatet.
Citera
2008-01-06, 18:08
Medlem
Nemjungs avatar
Confie baka dom med lite rosmarin å timjan är ju väldigt gott till kött, skulle nog funka bra på mackan med med en god skinka!
Citera
2008-01-06, 18:10
Medlem
Schrails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
Confie baka dom med lite rosmarin å timjan är ju väldigt gott till kött, skulle nog funka bra på mackan med med en god skinka!
Skinka?!
Citera
2008-01-06, 18:23
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Skinka?!
Eller rostbiff! Vad man har i kylen
Citera
2008-01-06, 18:29
Medlem